اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

درخواست از دولت برای کمک به حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی البرز

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – کرج وجود اراضی مستعد و حاصلخیز در استان البرز موجب شده تا همواره این استان به قطب تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و باغی در سطح کشور تبدیل شود اما در این سال ها هجوم سودجویان در قالب ویلا سازی بخش عمده این اراضی را به ورطه نابودی کشانده است.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی به دلیل گستردگی دامنه فعالیت وحجم زیاد بهره برداران و بهره برداری ها و تولید محصولات متنوع به نحوی با آحاد مردم ارتباط داشته و موتور محرک سایر بخش های فعال نیز به حساب می آید که  توجه به این بخش باعث رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور خواهد شد.

از آنجا که بخش عظیم فعالیت های کشاورزی در بستر روستاها و آبادی های کشور قرار دارند توسعه فعالیت ها و افزایش بهره وری در تولید محصولات و توسعه بازار به کاهش فقر کمک شایانی خواهد کرد.

از طرفی تولید محصولات استراتژی کشاورزی به عنوان پایه استقلال اقتصادی کشور و عدم وابستگی به دنیای خارج مطرح بوده و سربلندی مردم نیز با گذشتن از این مسیر پایدار خواهد بود.

بر همین اساس الزامی است به کشاورزی نگاه خاص داشته و تامین نیازهای غذایی را در اولویت امور قرار دهیم.

در این رابطه استان البرز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با تهران در تولید صنعتی و بازار محصولات کشاورزی و همچنین تحقیقات علمی نقش ممتازی در عرصه کشاورزی داشته و دارد چرا که نخستین مدرسه کشاورزی ایران تحت عنوان مدرسه فلاحت در سال ۱۲۷۹خورشیدی در شهرستان کرج افتتاح شده است.

در ادامه آن تاسیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی، موسسه اصلاح بذر، موسسه اصلاح نژاد دام کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی و شکل گیری نخستین گاوداری ها و مرغداری ها ومزارع مرغ مادر و موسسات جوجه کشی کشور در این استان در کنار تولیدکنندگانی پرتلاش، پیشرو و خلاق نقش محوری در توسعه کشاورزی و صنعت دام و طیور در کشور ایفا نموده است .

علیرغم توسعه شهرنشینی و مهاجرت به استان هنوز هم استان البرز در زمینه کشاورزی و دامپروری حایز رتبه ممتازی بوده و ظرفیت های مناسبی برای توسعه در این بخش دارا می باشد.

با توجه به اینکه سهم بزرگی از موسسات تحقیقاتی و مراکز پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی در این استان واقع شده است و از طرفی دارای بزرگترین و قدیمی ترین پردیس کشاورزی کشور و دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد کرج با رتبه جامع قطب بزرگ تربیت متخصصین کشاورزی کشور می باشد، می توان گفت استان البرز با داشتن این سرمایه های عظیم بستری با ارزش برای پیشرفت کشاورزی نوین کشور محسوب می شود.

کشاورزان و بهره برداران البرزی با استفاده ازو ظرفیت های موجود در استان همچون استفاده از آخرین دستاوردهای علمی  موسسات تحقیقاتی مستقر در استان توانسته اند به موفقیت های بسیار خوبی در کشور دست یابند.

درخواست مردم از دولت برای کمک به حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی البرز

از جمله این دستاوردها کسب رتبه دوم متوسط عملکرد گندم در واحد سطح به میزان پنج هزار و ۶۹۶ کیلوگرم در هکتار، کسب رتبه دوم متوسط عملکرد جو در واحد سطح به میزان چهار و ۶۷۱ کیلوگرم در هکتار و کسب رتبه دوم متوسط عملکرد پنبه در واحد سطح به میزان سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

از دیگر این موفقیت ها ثبت بالاترین رکورد تولید گندم در واحد سطح به میزان ۱۳ هزار و ۵۷۰ کیلوگرم در هکتار و کسب رتبه اول متوسط عملکرد گوجه فرنگی در واحد سطح به میزان ۵۶ هزار و ۶۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

کسب رتبه اول متوسط عملکرد خربزه در واحد سطح به میزان ۶۲ هزار و ۵۵۵ کیلوگرم در هکتار، کسب رتبه اول کمترین ضایعات برداشت غلات طی سال های ۹۶ و ۹۷، کسب رتبه اول تولید آلو قطره طلا به میزان ۲۶ هزار و ۶۰۶ تن) ۵۷ درصد تولید کل کشور( و کسب رتبه اول تولید هلو با تولید ۱۲۵ هزار و ۹۹۳ تن (۱۵ درصد تولید کل کشور) را از دیگر این موفقیت ها برشمرد.

درخواست مردم از دولت برای کمک به حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی البرز

کسب رتبه اول تولید گل لاله با تولید۵۱ درصد گل لاله، کسب رتبه دوم تولید توت فرنگی گلخانه ای به میزان چهار هزار و ۶۵۱ تن، کسب رتبه دوم تولید قارچ خوراکی کشور با تولید سالانه ۲۶ هزار تن و کسب رتبه دوم تولید شلیل با تولید ۵۹ هزار و ۴۸ تن از دیگر موفقیت های کشاورزان البرزی به شمار می رود.

مردان از این رژیم غذایی غافل نشوند!
مردان از این رژیم غذایی غافل نشوند!

کسب رتبه پنجم تولید تخم مرغ در کشور با تولید ۷۴ هزار و ۷۰۰ تن و کسب رتبه دوم ظرفیت پولت تخم گذار در کشور به میزان ۳.۲۴ میلیون قطعه از موفقیت های این بخش در کشور می باشد.

از جمله دستاوردهای پتانسیل ها و ظرفیت های بالای کشاورزی در استان البرز افزایش ۳۰  درصدی صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور می باشد به طوریکه سال گذشته بیش از ۲۸ هزار تن انواع این محصولات از فرودگاه پیام صادر شده است.

تغییر کاربری غیرمجاز مهمترین آفت بخش کشاورزی البرز

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به این ظرفیت ها و دستاوردها به نقاط ضعف موجود بر سر راه بخش کشاورزی این استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف این بخش به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب و همسایگی با پایتخت و همچنین ارزش افزوده بسیار بالای اراضی تغییر کاربری غیرمجاز و خرد شدن اراضی می باشد.

«عبدالرضا روشن نژاد»  یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را سنددار کردن این اراضی دانست و افزود: اکنون فقط بخش کوچکی از ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان دارای سند هستند که با سنددار شدن این اراضی ترمز تغییر کاربری های غیرمجاز کشیده می شود.

تخریب بخشی از ساخت وسازهای غیر مجاز 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی البرز به تغییر کاربری های غیرمجاز در سال گذشته توسط سودجویان و زمین خواران اشاره و بیان داشت: سال گذشته در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی ضمن شناسایی ۱۳ هزار و ۲۵۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز، ۲۱ هزار و ۵۸۱ بنای غیرمجاز ساخته شده در اراضی کشاورزی این استان قلع و قمع شد که در نتیجه آن هشت هزار و ۱۹۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان آزادسازی شد.

 

درخواست مردم از دولت برای کمک به حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی البرز

سرپرست جهاد کشاورزی استان البرز ناکافی بودن صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده از تولیدات را از دیگر مشکلات این بخش دانست و اظهار داشت: کمبود منابع آبی به خصوص در سال های اخیر  و محدود بودن میزان اراضی در دسترس،  هزینه های بالای ایجاد یا توسعه واحدهای کسب و کار کشاورزی و عدم تناسب بین مراکز صنعتی و تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و عدم وجود الگوی کشت مناسب با شرایط زمین و محدودیت شدید منابع آبی از دیگر مشکلات این بخش به شمار می رود.

 

وی، بارش های اندک، خشکسالی و پایین رفتن آب های زیرزمینی منطقه،  گسترش حومه شهرنشینی و ورود به اراضی کشاورزی، از بین رفتن مراتع برای چرای دامها به واسطه بارندگی کم و فشار بر مراتع را از دیگر مشکلات در این بخش برشمرد.

روشن نژاد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی البرز با وجود اینکه مشکلات زیادی را تحمل می کند و با تهدیدات زیادی روبرو  ولی دارای نقاط قوت و فرصتی است که دسترسی به راه های مواصلاتی اصلی و بزرگراهی استان،  مناسب بودن اقلیم منطقه و تنوع آن و سطح علمی به نسبت بالای بهره برداران و کشاورزان را از جمله این موارد دانست.

وی ادامه داد: تولید محصولات متنوع زراعی و باغی در شهرستان، تنوع بالای تولید محصولات دامی، زراعی، باغی و گلخانه و نزدیکی به مراکز علمی تحقیقاتی کشاورزی و امکان بهره گیری ازنتایج یافته های آن ها از دیگر نقاط قوت در بخش کشاورزی البرز است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به راهکارهایی برای رفع مشکلات و معضلات موجود اشاره و اضافه کرد: توسعه هدفمند نظام تولید گلخانه ای با تاکید بر گل و گیاهان زینتی و برندسازی و تبلیغات، فراهم کردن زمینه تولید در واحدهای کوچک مقیاس خانگی برای خارج نشدن از عرصه تولید و طراحی شبکه مراکز مستقیم ارائه محصولات کشاورزی به صورت مستقیم و مبتنی بر گردشگری کشاورزی از جمله این راهکارها به شمار می رود.

 

وی گفت: توسعه شهرک های مدرن گلخانه ای اعمال سفت و سخت سازوکارهای مناسب حقوقی و وضع قوانین لازم به منظور عدم تغییر کاربری اراضی کشاورزی، توجه و تمرکز به ایجاد واحدهای صنعتی کشاورزی در جوار شرکت های بزرگ منطقه معرفی نظام مند فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شهرستان به سرمایه گذاران علاقمند و توصیه به استفاده از شیوه های نوین آبیاری، همچنین ارائه الگوی کشت متناسب با شرایط منطقه برای کشاورزان نیز از دیگر راهکارهای پیش بینی شده است.

روشن  نژاد تمرکز بر توسعه کشاورزی شهری، جلب مشارکت سازمان های دولتی صاحب اراضی کشاورزی برای اجرای برنامه های توسعه ای، اتخاذ رویکرد تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بالا،  معرفی معیشت جایگزین برای واحدهای طیور واقع شده در بافت شهری و تقویت سازمان کشاورزی و مراکز خدماتی کشاورزی شهرستان ها را از دیگر این راهکارها دانست.

وی افزود: از دیگر این راهکارها استفاده مناسب و نهادمند از ظرفیت های موجود نهادهای و مراکز دولتی صاحب زمین برای پیروی از الگوی کشت و معرفی نظام مند فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شهرستان به سرمایه گذاران علاقه مند است.

هم اکنون در استان البرز چهار هزار و ۱۰۴ واحد دامداری سنتی و صنعتی، ۸۱۹ واحد گلخانه، ۷۲۰ واحد پرورش زنبورعسل، ۳۴۴ واحد مشاغل خانگی، ۱۳۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۳۳۶ واحد پرورش طیور و ۱۲۷ واحد پرورش آبزیان فعال می باشد.

اکنون مردم استان البرز از دولت مردمی سیزدهم ضمن اقدام قاطع در تخریب ساخت وسازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی استان ، اقدامات لازم برای توسعه کشت مکانیزه و باغداری و کشاورزی هوشمند در این خطه زرخیز به عمل آید.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرداد ماه سال ۸۹ با هفت شهرستان تابعه از استان تهران منفک و به عنوان استان سی و یکم کشور شناخته شد.

رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم  فردا پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر می‌کند.
آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا