اخبار جهان در حوزه قارچاخبار صنعت قارچ

حل مشکلات تولیدکنندگان قارچ توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد که از مشکلات تولیدکنندگان قارچ آگاه است و تلاش می‌کند این مشکلات را حل کند. نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، در دیدار با روسای انجمن‌های گروه تولیدکنندگان قارچ اروپا به مبادله نظرات و ارائه راهکار برای چالشهای موجود پرداخته و اعلام همکاری کردند.

GEPC چیست؟

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، گروه موسوم به GEPC که در سال 1980 ایجاد شد، همواره نقطه مرجعی در خصوص حل مشکلات تولیدکنندگان قارچ بوده و به مرور زمان به تدوین و اجرای طرح خودکفایی تولید داخلی قارچ در همه کشورهای اتحادیه اروپا به منظور محدود کردن واردات از چین پرداخته است.

این گروه اروپایی زیر گروه میوه و سبزیجات کوپا کوگکا است که از 10 هیئت تشکیل شده و نماینده تولیدکنندگان قارچ از ایتالیا، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایرلند، هلند، لهستان و اسپانیا محسوب می‌شود.

میزان تولید قارچ در اروپا 

در سال 2022، این 10 کشور 94 درصد از کل تولید قارچ‌های پرورشی اروپا را تشکیل می‌دادند. AIF در ایتالیا 93 درصد از تولید قارچ ایتالیایی و 95 درصد از تولید بستر را برای پرورش دهندگان قارچ ایتالیایی تشکیل می‌دهد. در سال 2022، حدود 1.07 میلیون تن قارچ پرورشی در اتحادیه اروپا تولید شد که 2/3 آن برای مصرف تازه در بازار بود.

در ایتالیا تولید با 62000 تن قارچ پایدار است که 54000 تن آن در بازار، به صورت تازه مصرف می‌شود. اولین کشور تولید کننده قارچ در اروپا، لهستان است که دارای تولید ثابت 240000 تن قارچ خوراکی است که برای صادرات به اروپای شمالی و بریتانیای کبیر ارسال می‌شود. EU-27 از نظر ساختاری هم برای تولید قارچ دکمه‌ای تازه و هم برای قارچ‌هایی که برای ارسال به صنایع تبدیلی هستند، کاملا خودکفا است و چند سالی است که به همین دلیل واردات از کشورهای ثالث بسیار کاهش یافته است.

مشکلات صادارت قارچ به آمریکا

صادرات اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث به لطف افزایش سهمیه‌های صادرات به ایالات متحده، که 63 درصد از کل حجم بازار خارج از اتحادیه اروپا توسط کشورهای عضو را تشکیل می‌دهد، گسترش یافته بود. اما امروزه، این سهمیه‌ها کند شده است، زیرا  عوارض گمرکی که ایالات متحده برای محصولات اروپایی اعمال کرده بسیار افزایش یافته و به این ترتیب اروپا به نفع چین کنار زده می‌شود.

رومئو فوزر، نماینده ایتالیا و رئیس هیئت در جلسه استماع در DG کشاورزی اتحادیه اروپا، بر اهمیت فعالیت‌هایی که برای اتصال انجمن‌های گروه اروپایی با اتحادیه اروپا انجام می‌شود، تأکید کرد.

وی گفت: در این زمینه خاص، ما توانستیم مشکلات مربوط به بخش واردات/صادرات را به اشتراک بگذاریم که خواسته‌های GEPC توسط نمایندگان اتحادیه به رسمیت شناخته شد و  فوریت برای اقدام در این زمینه تصویب گردید.

مهمترین چالشها، عوارض اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا است که در یک سال دو برابر شده و همچنین حساسیت نسبت به مشکل اوکراین برای بازنگری در سهمیه‌های واردات به اتحادیه اروپا نیز باید مورد توجه قرار گیرد که با توجه به شرایط فعلی، این موارد توسط اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآمده است.

مشکلات پرورش قارچ در اروپا

موضوع مهم دیگری در که مطرح شد، استفاده از ذغال سنگ نارس در محیط کشت سالنهای پرورش قارچ است که برای افزایش بازدهی تولید ضروری است. اما به دلیل بحث آلایندگی محیط زیست صحبت از الزام به حذف آن در محیطهای کاربری شده است.

ریستو آرتجوکی، نماینده سیاستگذاری اتحادیه اروپا برای تغییر اقلیم و محیط زیست، به همه اطمینان داد که موضوع ممنوعیت استفاده از ذغال سنگ نارس در کشت قارچ در دستور کار نیست، اما باید نسبت به جایگزینی آن در طول زمان تدابیری اندیشیده شود.

وعده حل مشکلات پرورش قارچ 

در پایان این جلسات ، نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا متعهد به پیگیری قانونی مشکلات جاری شدند و رئیس انجمن تولیدکنندگان قارچ ایتالیا، آندریا پراندو، که در برنامه GEPC و به ویژه در موضوع پیت همکاری داشت، نیز از اعلام همکاری و هم‌پیمانی برای اعمال سیاستهای مصوب خبر داد.


اگر مایل به دانستن وضعیت صادارت ایران در جهان هستید مقالات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا