دانستنی‌ها درباره قارچ

حیات پیچیده امروز مدیون قارچ‌های فسیل‌شده باستانی

قارچ‌ ها قبل از گیاهان توانستند خشکی را اِشغال کنند

یکی از معروف‌ترین قارچ‌های فسیل‌شده که به دوران باستان تعلق دارد، پروتوتاکسیت‌ها هستند که می‌توانند تا هشت متر ارتفاع داشته باشند. همین مسئله باعث شده بود که آن را به‌ اشتباه یک درخت در نظر بگیرند.

اما بررسی‌های دقیق قبلی از ساعت مولکولی قارچ به کمک روش‌های مبتنی بر DNA نشان داد که احتمالاً قارچ‌ ها خیلی زود تر از حد تصور و بین ۷۶۰ میلیون‌ تا ۱٫۰۶ میلیارد سال پیش فرگشت یافته باشند.

فسیل چند میلیارد ساله

ساختار های نخ مانند و هاگ‌ های قارچ‌ های فسیل‌ شده که قدمتی چند میلیارد ساله دارند به واضح گویای آن است که قارچ‌ ها قبل از گیاهان توانستند خشکی را اِشغال کنند. این فسیل‌ ها در سنگ‌ هایی یافت شدند که زمانی بخشی از مصب رودخانه بودند.

در چنین محیط‌ هایی به دلیل آب‌ هایِ غنی از مواد مغذی، می توانند مکان‌ های مناسبی برای رشد قارچ‌ ها بشمار می‌روند. محتوای کم اکسیژن و مواد معدنی بالا و شوری زیادِ این زیست گاه‌ های ساحلی باستانی توانست شرایط بسیار خوبی برای حفظ مولکول‌های سخت چیتین فراهم آورد که درون دیواره‌ های سلولی قارچ‌ها تعبیه‌شده‌ اند. این شرایط باعث شد که آن ها در برابر شرایط نامساعد، تجزیه نشوند و همچنان پا برجا بمانند.

قارچ ۱۱۵ میلیون ساله

قارچ ۱۱۵ میلیون ساله

محققان در پی یک مرحله برنامه تحقیقاتی در برزیل به یک پدیده‌ی عجیب اما واقعی برخوردند، قارچی ۱۱۵ میلیون سال پیش درجایی میان تالاب آب‌شور سقوط کرده بود.

این قارچ در زمان حیات دایناسورها روی زمین رشد کرده بوده است و در پی یک اتفاق به داخل رودخانه‌ای سقوط کرده و به درون تالابی با آب‌شور راه‌یافته است و به دلیل وجود نمک پس از گذشت سال‌ها به خوبی حفظ‌شده است.

این کشف مهم نشانه‌ای جالب‌ توجه از آغاز حیات در کره زمین است برای همین نام “Gondwanagaricites ” برای آن انتخاب‌ شده است. ارتفاع فسیل ۵ سانتی‌ متر بوده و دارای ماده معدنی به نام «گوتیت» است. دیرینه‌ شناس دکتر سام سر از دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین گفت: سرنوشت نهایی این قارچ به‌عنوان یک فسیلی معدنی در سنگ‌ آهک در شمال شرق برزیل و حفظ ۱۱۵ میلیون ساله در چینی وضعیتی علم را به حیرت می‌کشاند.

تمامی دانستنی ها درباره قارچ ها را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا