خرید و نگهداری قارچ

راهنمای خرید قارچ با کیفیت

چک لیست جامع خرید قارچ دکمه‌ای سفید

قارچ دکمه‌ای از جمله خوراکی‌های خوشمزه است که علاوه بر خواص فراوان برای سلامتی، تنوع غذایی زیادی را برای سفره‌های ما ایرانی‌ها به ارمغان می‌آورد و به همین دلیل تقریبا هر خانواده‌ای که به تنوع و ارزشهای غذایی اهمیت می‌دهد، آن را در سبد خرید روزانه خود می‌گنجاند. اما مهم است که در هنگام خرید، بهترین قارچهای سفید دکمه ای انتخاب شود؛ به همین دلیل ما یک راهنمای خرید قارچ با کیفیت برای شما آماده کرده‌ایم و چک لیست جامعی برای خرید قارچ خوراکی طراحی کردیم تا از درستی خریدتان مطمئن شوید.

اگر در سوپر مارکت هستید، شاید هم اکنون با خود بپرسید هنگام خرید قارچ باید به چه نکاتی توجه کنم؟ لطفا قبل از خرید و با دیدن قارچها، باید به سئوالات زیر پاسخ دهید:

قارچها چه رنگی هستند؟

اگر خریدار قارچ دکمه‌ای سفید هستید، باید رنگ آن سفید و بدون لک باشد. اگر روی قارچ لکه‌های قهوه‌ای وجود داشت آنها را نخرید، و اگر مجبور بودید حتما آنها را خوب بپزید.

راهنمای خرید قارچ با کیفیت
رنگ قارچ باید چگونه باشد؟

قارچها توپر و سنگین هستند یا سبک؟

قارچ باید سنگین باشد! اگر قارچ خیلی سبک باشد یعنی توخالی است! قارچ سالم باید وزن معقولی داشته باشد، این را با دست گرفتن چند نمونه قارچ باکیفیت و مقایسه با بقیه می‌توانید بفهمید. یک قارچ خوب دارای بافت فنری و سبک است نه یک بافت اسفنجی تو خالی.

زیر کلاهک قارچ چگونه است؟ 

به کلاهک قارچ دقت کنید، تیغه‌های زیر کلاهک قارچ باید بسته باشد چرا که تمام ارزش غذایی قارچ در پرده‌های قهوه‌ای مایل به سیاه زیرقارچ نهفته است، فاصله بین تیغه‌ها نشانه کهنگی آن است.

 خرید قارچ با کیفیت
نکات مهم در خرید قارچ باکیفیت

سطح روی کلاهک قارچ چطوری است؟ 

اگر روی کلاهک شکافی ایجاد شده باشد، ارزش غذایی قارچ کاهش پیدا کرده است. بنابراین مطمئن شوید که روی آن شکاف نخورده است، سطح کلاهک هم نباید لیز و چسبناک باشد. وقتی روی آن دست می‌کشید باید نسبتا خشک و سفت باشد.

راهنمای خرید قارچ
چگونه در خرید قارچ از کیفیت آن مطمئن شویم؟

آیا ساقه و کلاهک به هم متصل هستند؟

در خرید قارچ با کیفیت توجه کنید پایه یا همان ساقه قارچ به طور کامل به کلاهک چسبیده باشد. ساقه‌های جدا شده احتمالا به دلیل ضربه به قارچ جدا شده‌اند و بسیاری از خواص قارچ در این میان از بین رفته است.

قارچ چه بویی می‌دهد؟

قارچ‌ها را حتما بو کنید. قارچ سالم بوی مطبوعی دارد،  هر چه رایحه شیرین و خاکی قوی‌تری داشته باشد، با کیفیت‌تر و خوش ‌طعم‌ است. اگر قارچ‌ها بوی ترش یا ماهی می‌دهدآنها را  نخرید.

اندازه قارچ چه قدر است؟

بهتر است قارچ‌هایی با کلاهک‌های بزرگ و ساقه‌های کوچک را انتخاب کنید زیرا ساقه‌های کمی سفت‌تر هستند، و خواص اصلی قارچ در زیر کلاهک آن نهفته است. البته به طور کلی قارچهای جوانتر خوش‌طعم‌تر هستند. بنابراین اعتدال را در انتخاب اندازه نگه دارید، نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ!

خرید قارچ
نکات ریز اما مهم در خرید قارچ با کیفیت

آیا سطح روی قارچ تمیز است؟

اشکالی ندارد اگر روی آن کمی از کثیفی‌های بستر قارچ مانده باشد، اما هر چه قارچی تمیزتر باشد نیاز کمتری به تمیزکردن و احتمالا شستن دارد و بهتر می‌تواند برای سلامتی موثر باشد. پس سعی کنید قارچهای تمیزتر را بخرید.

قارچ فله بخرم یا بسته‌ای؟

اگر خودتان به مغازه می‌روید و می‌توانید قارچ را از نزدیک ببینید و انتخاب کنید، توصیه ما انتخاب قارچ فله است که هم قیمت مناسبتری دارد و هم قابل بررسی است. اما اگر خریدتان را به صورت آنلاین انجام می‌دهید بهتر است قارچ بسته‌ای بخرید تا در طول مسیر آسیب نبیند و از ضربه‌های احتمالی مصون بماند.

چه مقدار قارچ لازم دارم؟

سعی کنید قارچ را به اندازه مصرف روزانه تهیه کنید، چون ارزش قارچ به تازه بودن آن است.

 خرید قارچ با کیفیت
همه‌چیز درباره‌ی خرید قارچ

اکنون که سئوالات چک لیست پاسخ دادید، وقت خرید است. می‌توانید با استفاده از راهنمای خرید قارچ با کیفیت بهترینهای قارچ را تهیه کرده و با خود به منزل ببرید. در صورت تمایل می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین از هاگ مارکت انجام دهید و خیالتان راحت باشد که بهترین قارچهای خوراکی را تهیه کرده‌اید.

 

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    یه سوال داشتم من شنیده بودم که قارچی باکیفیته که سفید بدون لکه و کوچک باشد.
    دلیل بهرتر بودن قارچ هایی که اندازه کوچک تری دارند چیست؟

    1. سلام
      وقت بخیر
      قارچهای دکمه ای باکیفیت نسبت به ظاهر طبقه بندی میشوند
      سپاس از همراهی شما

    2. سلام و عرض ادب
      درسته قارچ هرچه سفید تر باشد با کیفیت تر و تازه تر می باشد. زیرا لکه های قهوه ای وقتی قارچ می ماند ظاهر می شوند و نشان دهنده کهنه بودن قارچ یا شرایط نگهداری نامناسب می باشد.
      کوچک یا بزرگ بودن قارچ دلیل بر کیفیت نمی باشد ولی معمولا قارچ های کوچکتر به دلیل جوان تر بودن طعم بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا