خرید و نگهداری قارچقارچ و خانواده

خرید کدام قارچ بهتر است؟

قارچ شیتاکه، یکی از پرمصرف‌ترین قارچ‌ها در جهان است، که روز به روز بر طرفداران آن به دلیل خواص بسیار متنوع و فراوان آن هم در بین گیاهخواران و هم در بین سایر مردم افزوده می‌شود. به همین دلیل ما یک راهنمای کامل برای خرید قارچ شیتاکه با کیفیت برای شما آماده کرده‌ایم که حاوی نکات زیادی برای خرید، تهیه و استفاده از آنها به صورت تازه یا خشک است. به علاوه چند دستور پخت خوشمزه با این قارچ را هم در اختیار شما قرار خواهیم داد.

قارچ شیتاکه چیست و از کجا آمده است؟

شیتاکه که بومی آسیای شرقی، به ویژه چین، ژاپن، اندونزی و تایوان است، بر اساس شواهد فسیلی بیش از صد میلیون سال پیش در طبیعت یافت می‌شده است. آن را در محیطهای مرطوب، تاریک و خنک راحتتر می‌توان یافت، به همین دلیل در اغلب مناطق کوهستانی به راحتی می‌روید.
اطلاعات بسیار خوبی را در مقاله‌های آشنایی کامل با قارچ شیتاکه و چرا قارچ شیتاکه برای شما مفید است؟ می‌توانید پیدا کنید که توصیه می‌کنیم حتما آنها را مطالعه کنید.

انواع محبوب قارچ شیتاکه کدامند؟

امروزه، شیتاکه‌های پرورشی در اکثر مغاز‌ه‌های جهان وجود دارند و تولیدکنندگان زیادی به کشت آنها روی آورده‌اند. حتی کیت‌های پرورش شیتاکه نیز برای پرورش آنها در خانه وجود دارد. دو نوع اصلی قارچ شیتاکه وجود دارد:

  • دانکو ( Donko shiitake): قارچ‌های به دلیل کلاهک‌های ضخیم و بسته بسیار ارزشمند هستند، اما در کل اندازه کوچکتری دارند. نام آنها از کلمه چینی “زمستان” گرفته شده، زیرا عمدتا در اواخر زمستان و اوایل بهار برداشت می‌شوند.
  • کوشین (Koshin shiitake): قارچ‌های شیتاکه کوشین میتوانند برای مدت طولانی‌تری به رشد خود ادامه دهند. در نتیجه، کلاه‌های صاف‌تر اما بزرگ‌تری دارند و نام آن از کلمه معطر چینی گرفته شده، زیرا بسیار معطر و از نظر بافت ظریف‌ترند و در پاییز برداشت می شوند.

چطور یک قارچ شیتاکه با کیفیت بخرم؟

نحوه خرید قارچ شیتاکه باکیفیت تازه بسیار آسان است. کافی است به کلاهک‌های آن دقت کنید، آنها باید قهوه‌ای و پهن باشند و در آنها لکه‌های تیره یا سفید نباشد زیرا که نشانه‌ای از سن زیاد و پوسیدگی است.

خرید قارچ شیتاکه با کیفیت
قارچ شیتاکه یکی از پرمصرف‌ترین قارچ‌ها در جهان

چطور از قارچ شیتاکه نگهداری کنم؟ 

اگر چه آنها اغلب در ظروف پلاستیکی در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شوند، ولی بهتر است آنها را در کیسه‌های کاغذی در یخچال نگهداری کنید. آنها را میتوان تا یک هفته با این روش در یخچال نگهداری کرد، اما مانند همه قارچ‌ها، بهتر است زودتر از آنها استفاده نمایید.

چطور قارچ شیتاکه را تمیز کنم؟ 

قارچ های شیتاکه که به صورت تجاری کشت می‌شوند، معمولاً در خاک اره یا سبوس برنج رشد می‌کنند، و بنابراین ظاهری تمیز دارند، ولی به هر حال اگر هم آلودگی داشتند بهتر است فقط با یک برس خشک پاک شوند و آنها را نشویید. فقط در صورتی که می خواهید فوراً از آنها استفاده کنید با آب شستشو دهید، زیرا در غیر این صورت باعث تسریع فساد شیتاکه می‌شود.

 قارچ شیتاکه خشک بهتر است یا تازه؟

قارچ شیتاکه خشک علاوه بر این که به راحتی میشود برای مدتهای طولانی آن را نگهداری کرد، در طعم و مزه هم بسیار از قارچ شیتاکه تازه متفاوت است؛ به نظر میرسد که کیفیت طعم اومامی آن شدیدتر و برجسته‌تر از تازه باشد. فرآیند خشک کردن، دیواره‌های سلولی را می‌شکند و ترکیبات طبیعی اومامی را متمرکز می‌کند و به طیف وسیع‌تری از طعم‌ها اجازه می‌دهد پس از هیدراته شدن مجدد ظاهر شوند.

شیتاکه خشک انتخاب بهتری برای تهیه سوپ غنی و سایر غذاهایی است که مدت طولانی برای جا افتادن نیاز دارند. قارچ شیتاکه تازه به دلیل بافت لطیف تر، برای سرخ کردن یا پخت پیتزا و فست فود مناسبتر است.

چطور قارچ شیتاکه را برای پخت آماده کنم؟

مانند هر قارچ تازه دیگری، شیتاکه را می‌توان به صورت کامل، برش یا خرد شده میل کرد. کلاهک‌های بزرگتر برای پر کردن و پختن یا برشته کردن به عنوان پیش غذا عالی هستند، در حالی که نوارها یا تکه‌های کوچکتر برای بافتن در غذاهای دیگر ایده‌آلند.

ابتدا با جدا کردن ساقه‌ها، شیتاکی خود را آماده کنید. برخلاف تصور رایج، ساقه کاملاً خوراکی است اما از کلاهک فیبری بیشتری دارد. بهتر است از آن برای سوپ‌ها و سوپ‌هایی که در حال جوشیدن هستند استفاده شود.

خرید قارچ شیتاکه با کیفیت
نحوه‌ی پخت قارچ شیتاکه

چطور با قارچ شیتاکه آشپزی کنم؟ 

قارچ شیتاکه تازه یا خشک هر دو آشپزی شما را متحول می‌کنند. ما در اینجا چند دستور پخت خوشمزه از غذاهایی که با قارچ شیتاکه درست می‌شوند را برای شما آورده‌ایم که در آنها میتوانید از انواع مختلف قارچ شیتاکه استفاده کنید.

قارچ شیتاکه را از کجا بخرم؟ 

شما در هاگ مارکت میتوانید یک خرید قارچ شیتاکه با کیفیت از فروشندگان معتبر در سراسر ایران بهترین نوع این قارچها را هم در مدل خشک و هم تازه سفارش دهید. مطمئن باشید این قارچها کاملا تازه و با کیفیت هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا