اخبار اقتصادی صنعت قارچ

خسارت سه میلیارد تومانی قطعی برق به مزارع قارچ پلدشت

قطعی مکرر برق به واحدهای تولیدی قارچ شهرستان خسارت وارد کرده است

به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، شهرستان پلدشت در فصل گرم سال با دمای بالای ۴۰ درجه گرم‌ترین شهرستان استان است ولی متأسفانه قطعی مکرر برق در این شهر گرم علاوه بر اینکه موجب نارضایتی مردم شده به واحدهای تولیدی قارچ شهرستان خسارت وارد کرده است.

مدیر یکی از مزارع پرورش قارچ شهرستان پلدشت گفت: اینجا یکی از مهم‌ترین مزارع پرورشی و تولیدی قارچ در استان است و سالانه ۴۰۰ تن قارچ دران تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود این مزرعه تولیدی این روزها به دلیل قطعی مکرر برق و کمبود مواد اولیه حال خوشی ندارد.

افزود: ما ۳۵ نفر در این واحد تولیدی اشتغال‌زایی کردیم دریغ از اینکه یک مسئولی از اوضاع و مشکلات ما خبر داشته باشد و سر کشی کند، در روزهای اخیر به دلیل قطعی مکرر برق سه میلیارد تومان به ما خسارت وارد شده  است به هر جا می‌رویم جواب سربالا به ما می‌دهند

وی با اشاره به اینکه ما در این واحد تولیدی ۱۵ سالن پرورشی داریم و از هر سالن ۶ تن قارچ برداشت می‌کنیم و حالا ۹۰ تن محصول ما از بین رفته است افزود: ما از مسئولین انتظار رسیدگی داریم.

او افزود: ما مواد اولیه پیدا نمی‌کنیم که ساده‌ترین آن خاک است با وجود اینکه  به نهادهای دولتی گزارش کردیم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم، ما تولیدکننده هستیم بجای اینکه از ما حمایت کنند، پیش روی ما مانع ایجاد می‌کنند.

مسئول تأسیسات مزرعه قارچ نیز گفت: میزان دمای محیطی که قارچ برای پرورش و بزرگ شدن نیاز دارد بین ۱۷ الی ۱۸ درجه و کمپوست ۲۰ الی ۱۹ درجه است متأسفانه با قطعی برق دمای کمپوست بالا می‌رود و دمای محیط هم بر حسب دمای کمپوست افزایش می‌یابد و تا  بیست و بیست و یک درجه می‌رسد و در این زمان شوک دهی به سالن میسر نیست و در پی این مساله  قارچ زرد می‌شود و پیر مردگی تشکیل می‌شود.

علاوه بر این واحد تولیدی در چند واحد مرغداری نیز در شهرستان پلدشت به دلیل قطعی برق ده‌ها قطعه مرغ تلف شدند و خسارت جبران ناپذیری به تولید کنندگان وارد شده است

تولید کننده مرغ می‌گوید: اینجا یک واحد تولیدی ۱۰ هزار قطعه‌ای مرغ است که هر روز با بی تدبیری مسئولین و قطع شدن مکرر برق، ده‌ها قطعه مرغ تلف شده است و روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ قطعه مرغ را معدوم می‌کنیم و دستگاه‌های برق این واحد از کار افتادند.

وی افزود: ما انتظار داریم مسئولین در سال تولید پشتیبانی و مانع زدایی، موانع ما را برطرف کنند نه اینکه برای ما مانع درست نمایند.

اگر این روند قطعی برق ادامه دار باشد بسیاری از واحدهای تولیدی در سطح استان و شهرستان پلدشت تعطیل خواهند شد.

تولید کنندگان امیدوارند باتوجه به مشکلات متعدد و موانع مختلف موجود بر سرراه تولیدشان، با برنامه ریزی مسولان دیگر قطعی برق مشکلات تولید انها را افزایش ندهد.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا