دانش افزایی در حوزه قارچ

خصوصیات خاک پوششی در پرورش قارچ

از خصوصیات خاک پوششی باید دارای جذب آب بالایی باشد. یعنی ۷۵% آن آب داشته باشد بدون اینکه آب از آن جاری گردد. اگر خاک اشباع‌ شده از آب را یک‌ صد گرم آن را خشک‌ کنیم باید در حدود ۲۵ گرم آن مواد خشک باشد. ولی متأسفانه فقط خاک پیت است که دارای چنین جذب آبی را دارد.

بیت در دوران چهارم زمین‌ شناسی

پیت در دوران چهارم زمین‌ شناسی تشکیل‌ شده است که از خزه‌ها و سرخس‌ هایی که در محیطی که معدل دمای آن از ۹ در سال تجاوز نکند و سالی ۸ تا ۱۰ ماه زیرپوشش نرمی باشند و ph آن در حدود ۴-۵ باشد به‌دست می‌آید که نزدیک‌ترین مکان در حوالی تونل کندوان است که قابل‌دسترسی است ولی اداره منابع طبیعی استخراج آن را ممنوع کرده است. در قسمت‌ های دیگر ایران که دارای شرایط بالا باشد وجود دارد که صعب‌ العبور و بدون جاده است.

تداخل گاز

خاک‌هایی در ایران برای قارچ استفاده می‌گردد از نی آبی پوسیده استفاده می‌گردد که تقریباً قدرت جذب آب بالایی دارد که نمی‌توان آن را مقایسه با پیت واقعی کرد. خاک‌پوششی باید به طریقی باشد که تداخل گازی دران انجام‌ پذیر باشد. خاک بسیار مهم است. بهترین ph ۷/۵ است. با کاغذ ph می‌توان آن را اندازه گرفت. با اضافه کردن سنگ گچ پایین می‌آید و قدرت جذب آب را فزونی می‌دهد. با اضافه کردن سنگ‌آهک ph مواد را به طریقی باید مخلوط کرد که حاصل کار خاکی باشد که دارای حداکثر جذب رطوبت و نفوذپذیری هوا بالا می‌رود ph ۷/۵ باشد.

اندازه رطوبت

پس از مخلوط کردن مواد در حدود ۴۰ تا ۵۰% رطوبت داشته باشد. به مدت یک تا دو روز نگه می‌داریم تا کیست نماتود ها باز شوند. اگر خاک خشک را وارد اتاق پاستوریزه نماییم کیست نماتود ها در اثر دمای بالا دوباره ترشحاتی دور خود می‌کنند که مقاوم‌تر در گرمای ۶۰ می‌گردد. زمانی که روی بستر قرار گرفت در دمای ۱۸-۲۰ از کیست خارج گردیده و بستر را آلوده و سریعاً تکثیر پیدا می‌کنند که یک عدد نماتد که می‌تواند هم نر و ماده باشد و در عرض یک هفته تعداد آنها به صدها هزار برسد. راجع به انواع نماتود ها بعداً شرح داده خواهد شد.

تهیه و تنظیم : مهندس بهروز پیرایش

ملقب به پدر قارچ ایران

در تیم دانشنامه صنعت قارچ، هاگ در تلاشیم تا مطالب مرتبط با دانش افزایی در حوزه قارچ را در اختیارتان قرار دهیم با ما همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا