دانستنی‌ها درباره قارچ

خطرات واقعی مجیک ماشروم همراه مصاحبه ویدئوی

آیا واقعا قارچ‌های جادویی خطرناکند؟

حتما می‌دانید که استفاده از بعضی روانگردان‌ها به عنوان درمان‌های پزشکی، به شدت خطرناک است. واقعیت این است که خطرات واقعی مجیک ماشروم هنوز بر کسی کاملا آشکار نیست. تنها چیزی که می‌دانیم این است که هرگونه مداخله پزشکی و استفاده از هر ترکیب روانگردانی خطراتی را به همراه دارد. اما سوال کلیدی این است که خطرات چیست؟ و برای به حداقل رساندن این خطرات چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

دکتر متیو جانسون معتقد است که: «در واقع مضراتی که از روانگردان‌ها می‌بینید – حتی اگر واقعی هستند و می‌دانیم که چیست – در مقایسه با سایر مواد روانگردان، اعم از غیرقانونی و قانونی، کمرنگ است.» از نظر او، تحقیقات علمی متعددی باعث شده تا کارشناسان آسیب‌های وارده به کاربر و آسیب‌های جامعه را به ‌طور کلی در طیف گسترده‌ای از ترکیبات قانونی و غیرقانونی رتبه‌بندی کنند. و نتایجی که تا کنون به دست آمده این است که همیشه در بالای لیست خطرات، ترکیباتی مانند تنباکو و الکل را به طور مداوم دریافت خواهید کرد و در انتهای دیگر این زنجیره، قارچ‌های سیلوسایبین قرار دارند.»

جانسون معتقد است که از نظر آسیب به خود و آسیب رساندن به دیگران، خطرات واقعی مجیک ماشروم به عنوان پایین‌ترین ریسک خطر، در میان سایر  ترکیبات روان‌گردان اصلی قرار دارند. پژوهشهای اخیر انجام شده، نشان می‌دهند که  LSD و مجیک ماشروم در موقعیت بسیار مشابهی، پایینتر از سایر مواد روانگردان قرار دارد. این پژوهشهای جوان و معدود از نظر او نشان‌دهنده این هستند که داروهای روانگردان، از نظر جسمی ظاهرا ایمن هستند و برای بسیاری از افراد، میزان مصرف بیش از حد کشنده  و اوردوز سیلوسایبین یا LSD وجود ندارد.
البته این نظر جانسون جای سئوال دارد! زیرا قدمت پژوهش‌های انجام شده درباره تنباکو و الکل بسیار زیاد است اما مطالعات درباره قارچهای جادویی بسیار جوان است و یک دهه بیشتر از عمر پژوهشهای جدی درباره آن نمی‌گذرد. هنوز از خاطر ما رفته که در سالهای نخست تبلیغات سیگار چه پژوهشهای فراوانی درباره مزایا و فواید تنباکو در تمام نشریات علمی به چاپ رسید! و سالها گذشت تا از مافیای تبلیغاتی برای ترویج مصرف تنباکو در جهان پرده برداشته شد. به نظر می‌رسد این روند درباره قارچهای جادویی نیز در حال ترویج و عملیاتی شدن است.

گفته می‌شود که بر خلاف سایر «روان‌گردان‌های کلاسیک»، سیلوسایبین و ال اس دی اعتیاد آور نیستند! اما  تجربه‌های افراد نشان می‌دهد که شاید وابستگی جسمی وجود نداشته باشد، اما اعتیاد از نظر سطح لذت مقطعی، قطعا وجود دارد. به همین دلیل هم هست که از انها سوء استفاده می‌شود!

خطرات واقعی مجیک ماشروم
آیا واقعا قارچ‌های جادویی خطرناکند؟

جانسون معتقد است که با داشتن یک «راهنمای هوشیار» می‌توان استفاده پرخطر از آن را به سوی استفاده‌ای کم خطر سوق داد.این ترفند همان است که برای مجاز دانستن و ترویج الکل سالها به نفع کمپانی‌های بزرگ استفاده شده و هم اکنون نیز به کار می‌رود!به عقیده جانسون «اگر مجیک ماشروم را در یک گروه امن مثل سفرهای دوستانه و قابل اعتماد مصرف کرد، هیچ آسیبی به افراد نمی‌رسد. زیرا در این شرایط کنترل مصرف و تنظیم مقدار دوز وجود دارد.» اما اخبار این را نشان نمی‌دهد!

این رویکرد نسبت به مصرف مجیک ماشروم را می‌شود برای مصرف تمام مواد مخدر با نسبت خاصی به کار برد و ادعا کرد که مصرف هر کدام از آنها در دوز خاصی بی خطر است. اما همه ما می‌دانیم که افتادن در سراشیبی مصرف مواد روانگردان بسیار خطرناک است و قابل کنترل نیست.
او می‌گوید که: «اخبار و افسانه‌های زیادی در مورد خطرات روانگردان‌ها وجود دارد، چیزهایی مثل این که نوجوانان به دلیل مصرف ال اس دی به نور خورشید خیره می‌شوند تا چشمانشان کور شود را حتما شنیده‌اید. البته هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که تا به حال اتفاق افتاده باشد! »

او تاکید دارد که: «همچنین، خبر این که سفر بد قارچ جادویی، وجود دارد هم غیر واقعی و نسبتا نادر است. درست مثل این که گاهی اوقات مردم تصادف می‌کنند، و گاهی اوقات افراد در یک سفر بد می‌میرند و گاهی آدمها وحشت می‌کنند و گاه از ارتفاع می‌افتند یا در ترافیک سرگردان می‌شوند.»

دکتر متیو جانسون اشاره به برخی از تحقیقات دهه 1950 تا اوایل دهه 70 دارد که با تزریق یک دوز غول پیکر ال اس دی را به شخصی دادند و سپس او را در یک اتاق دربسته حبس کردند. آنها میخواستند از این روش با کنترل مصرف الکل به او کمک کنند. نتیجه نشان داد که این مصرف به او کمک کرد و تجربه بسیار مفیدی برای او بود تجربه آگاهانه‌ای از سطح ناهوشیار خود داشته باشد.

جانسون می‌گوید: «من مصرف مجیک ماشروم را تشویق نمی‌کنم، اما معتقدم اغراق‌های زیادی درباره اثرات آن وجود دارد.» با این وجود تصمیم درباره این که واقعا قارچ‌های جادویی، چه اثرات مخربی دارند نیاز به مطالعات منصفانه و دور از هیاهوی فروش بیشتر مافیای قدرت است. ممکن است که هم اکنون به نظر برسد که در مقایسه با سایرین، خطرات واقعی مجیک ماشروم، بسیار کمتر از برخی از این ترکیبات دیگری که می‌بینیم باشد؛ اما شاید سالها زمان ببرد تا بفهمیم این قارچهای جادویی، تا چه میزان ویرانگر بوده‌اند.

گفتگوی کامل متیو جانسون را میتوانید در ویدئوی زیر ببینید:

 


دانستنی ها در باره قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا