اخبار صنعت قارچحوادث صنعت قارچ

خطر قارچهای مبتلا به رادیواکتیو

آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی، زنگ خطر مواد رادیواکتیو را برای انبوهی از مردم در کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و چین از طریق آب‌های زیرزمینی که از زیر سایت زیرزمینی آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ خارج می‌شوند، به صدا درآورده است. این آب باعث شده بسیاری از محصولات کشاورزی و قارچهای مبتلا به رادیواکتیو در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری رویترز، یک گروه حقوق بشری مستقر در سئول در گزارشی اعلام کرده، احتمالا مواد رادیواکتیو به هشت شهر و ناحیه نزدیک به سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی، جایی که در آن بیش از یک میلیون تن از مردم کره شمالی زندگی می‌کنند و آب‌های زیرزمینی را برای معیشت، کشاورزی و حتی نوشیدن به کار می‌برند، سرایت کرده است.

بر اساس اعلام دولت‌های آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی در بازه ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷، به صورت مخفیانه دست به شش آزمایش تسلیحات هسته‌ای در سایت پانگی-ری در مناطق کوهستانی استان هامگیونگ شمالی زده است. و هم اکنون آبهای آلوده از این آزمایش‌ها، چند کشور همسایه شامل کره جنوبی، چین و ژاپن را به خاطر محصولات کشاورزی و شیلاتی که از کره شمالی به آنها قاچاق شده، در معرض آلودگی به مواد رادیواکتیو قرار داده‌اند.

اهمیت این گزارش آنجا است که نشان می‌دهد آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی حق زندگی و سلامتی را نه تنها از مردم کره شمالی، بلکه از مردم در کره جنوبی و سایر کشورهای همسایه با آن تهدید روبرو کرده است.

قارچ‌های در معرض رادیواکتیو
قارچ‌های مبتلا به رادیواکتیو

در سال ۲۰۱۵، آژانس امنیت غذایی کره جنوبی اعلام کرد بررسی‌هایش نشان داد سطح ایزوتوپ‌های رادیواکتیو سزیوم موجود در قارچ‌های وارداتی که به عنوان محصولات چینی فروخته شده اما در اصل مربوط به کره شمالی بودند، ۹ برابر بیشتر از سطح استاندارد بوده است. چین و ژاپن با تشدید روند نظارت بر تشعشعات پرتوی، نسبت به بروز خطرات احتمالی رادیواکتیویته، پس از آزمایش‌های هسته‌ای قبلی کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند، اما هیچ گاه آشکارا اطلاعاتی در مورد آلودگی رادیواکتیو در مواد غذایی بروز نداده‌اند.

به نوشته رویترز، بسیاری از کارشناسان خارجی نسبت به خطرات بالقوه آلودگی آب مربوط به کره شمالی برای سلامت ابراز نگرانی کرده‌اند، اما کره شمالی این نگرانی‌ها را رد کرده و گفته است، پس از آزمایش‌های هسته‌ای سابقش، هیچ گونه موردی از نشت مواد زیانبار صورت نگرفته است اما سند و مدرکی در این زمینه ارائه نکرد. در حالی که وقتی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ از خبرنگاران خارجی برای مشاهده تخریب برخی تونل‌ها در سایت آزمایش هسته‌ای خود دعوت کرد، دستگاه‌های تشخیص تشعشع آنها را مصادره نمود!

وزارت اتحاد مجدد در دولت سئول که به امور بین دو کره رسیدگی می‌کند، از سال ۲۰۱۸ در پی گرم شدن یخ روابط فرا مرزی با پیونگ‌یانگ، اخذ آزمایش تشعشع را از اتباع فراری کره شمالی متوقف نموده، اما براساس گزارش‌ها، از میان ۴۰ تبعه فراری اهل مناطق نزدیک سایت پانگی-ری که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای تشعشع آزمایش شدند، حداقل ۹ نفر ناهنجاری را نشان دادند. با این حال، این وزارتخانه گفت که نمی‌تواند ارتباط مستقیمی بین آنها با این سایت هسته‌ای برقرار کند.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا