اخبار علمی حوزه قارچ

خواص درمانی فراوان نخ قارچ

سس را در جزیره کیش «نخ قارچ» یا «خیط الفقاع» می‌نامند

خواص درمانی فراوان نخ قارچ

گیاه‌شناسی

نام: سس

نام علمی: Epithymum

نام محلی: خیط الفقاع

خانواده: کنولولایس

گونه: کاسکوتا

پراکنش: روستای ننه باغو

روش تکثیر: کشت بذر

سس را در جزیره کیش «نخ قارچ» یا «خیط الفقاع» می‌نامند. خیط الفقاع علامتی است که نشان می‌دهد در محل رشد آن ذخیره قارچ وجود دارد و معمولاً ۱۰ روز پس از بارش باران در محلی که سس دیده‌شده است قارچ می‌روید. این قارچ علاوه بر خوراکی بودن خاصیت درمانی نیز دارد به این صورت که قارچ را در زمستان چیده، خشک کرده و در تابستان در فصل صید مروارید به‌صورت لحم (کوبیده) درآورده و روی محل گزش عروس دریایی قرار می‌دهند تا از سوزش آن جلوگیری کند.

خواص درمانی فراوان نخ قارچ، قارچ محلی که مانند سیب‌زمینی است در ۲ نوع سفید و قرمز دیده می‌شود که نوع سفید آن را زبیدی و نوع قرمز را درقی می‌نامند. زبیدی شفاف و نرم بوده و درقی ضخیم‌تر و سفت‌تر است.

سس گیاهی است یک ساله، بدون برگ و کلروفیل که معمولاً انگل روی گیاهان دیگر مخصوصاً گیاهان علفی و اندام‌های سبز است. انگلی بسیار
مزاحم، مهاجم و دارای اشکال متفاوت. ساقه‌های آن نخی و نازک، بدون برگ و به رنگ زرد که بسیار پیچنده و سریع پیش‌رونده است. روی اندام‌
های هوایی سایر گیاهان دیگر متصل شده و به‌ وسیله اندام‌های مکنده شیره گیاه میزبان را می‌مکد.

برگ: ندارد.

گل: گیاه سس در اسفند و مرداد به گل می‌نشیند گل‌های آن سفید، ریز، به طول ۳ سانتی‌متر و بدون پایه، متراکم در گل‌آذین‌های توده‌ای و کروی شکل به قطر ۱۰-۵ میلی‌متر، فلس‌های گل کوتاه‌تر از بخش لوله‌ای که جام گل کمی از آن کوتاه‌تر است با لبه‌های مثلثی و نوک‌تیز. دانه‌های این گیاه تقریباً به طول ۱ میلی‌متر، تخم‌مرغی شکل، فشرده و قرصی هستند.

قسمت‌های دارویی

گل و ساقه.

موارد مصرف

ساقه و گل سس را کوبیده و آب آن را به‌صورت پماد روی زگیل یا هر نوع زائده بیمارگونه پوستی قرار می‌دهند این پماد باعث جداشدگی زخم از پوست شده و بهبود می‌یابد.

شکل دارویی

عصاره (به‌عنوان ضماد)

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا