خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

خاصیت‌ های دارویی قارچ سفید برای سلامتی بدن

خواص دارویی قارچ دکمه ای

خاصیت‌ های دارویی قارچ سفید برای سلامتی بدن، دانستن ارزش تغذیه‌ای قارچ، بهترین روش خرید قارچ خوب، لزوم شناخت خواص زیاد قارچ برای سلامتی بدن، اهمیت خواص آنتی اکسیدانی قارچ، اصول نگهداری از قارچ، نحوه اضافه کردن قارچ سفید به رژیم غذایی و فواید دارویی و درمانی قارچ سفید برای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار ایمنا، قارچ، خوراکیِ خوشمزه‌ای است که انواع مختلف و متنوعی دارد، این گیاه ساپروفیت (saprophyte) است، یعنی کلروفیل (سبزینه) ندارد و برای رشد، مواد مغذی مورد نیازش را از گیاهان و حیوانات مرده یا در حال فساد جذب می‌کند. قارچ‌ها رنگ، بافت، شکل و خواص مختلفی دارند.

خواص قارچ زیاد است؛ از جمله اینکه برای پیشگیری از کلسترول بالا، سرطان سینه و پروستات و دیابت خیلی مفید است و به کاهش وزن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. قارچ به دلیل اینکه سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند برای رشدتان مفید باشد و از انسان در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

ارزش تغذیه‌ ای قارچ

قارچ‌ها در طول سالیان گذشته به عنوان افزودنی برای تهیه داروهای گیاهی و معجون‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و اغلب در تصورات مردم توسط جادوگران برای القا حس قدرت فوق‌العاده به کار گرفته می‌شده است، اما باید بدانید که قارچ به عنوان یک منبع غنی برای پروتئین، می‌تواند جایگاه مناسبی در سبد غذایی افراد داشته باشد و لازم نیست حتماً یک جادوگر باشید.

قارچ‌ها دارای پتاسیم، ویتامین‌های مختلف و خواص آنتی اکسیدانی هستند که هرکدام از این موارد برای داشتن سلامتی لازم و ضروری هستند. گذشته از این قارچ، به عنوان یک گیاه، فیبر کافی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی را نیز دارد. قارچ خوراکی منبع خوبی برای اسیدهای چرب غیراشباع است و در عین حال کالری کمی‌دارد، پس می‌توانید از آن به عنوان یک افزودنی رژیمی نیز استفاده کنید.

مرسوم‌ترین قارچی که کشت و خورده می‌شود، قارچ دکمه است که در سالاد و انواع غذاها وجود دارد، همچنین در کشورهای آسیای شرقی قارچ دکمه‌ای به عنوان بخشی از درمان بیماری‌های آلرژیک، آرتریت و برونشیت و پیشگیری از سرطان معده، مری و روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خرید و نگه‌داری از قارچ باید نکاتی را مد نظر داشت که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

خرید قارچ خوب

بهترین روش خرید قارچ، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و خرید کردن از پروتئینی‌های دارای مجوز بهداشتی است، هیچ‌وقت از دست‌فروشان و رهگذران قارچ خوراکی خریداری نکنید. اغلب قارچ‌های سمی ظاهری مشابه با قارچ خوراکی دارند. خوردن قارچ، سمی خطرات جدی برای انسان به وجود می‌آورد و در بیشتر موارد باعث مرگ افراد می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که از خوراکی بودن قارچ، اطمینان حاصل نکرده‌اید، آن را خریداری یا مصرف نکنید، در انتخاب قارچ به موارد زیر دقت کنید:

خاصیت‌های دارویی قارچ سفید برای سلامتی بدن چیست؟  
خواص قارچ خوراکی

– قارچی که انتخاب می‌کنید باید تازه باشد. قارچ تازه براق و معمولاً سطحی یکنواخت دارد.

– نشانه‌های کم آبی روی قارچ، را بررسی کنید و مطمئن شوید قارچ، آبدار است.

– قارچ تازه رنگ روشن دارد و قارچ‌های مانده رنگی خاکستری و معمولاً رو به قهوه‌ای به خود می‌گیرند.

اصول نگهداری از قارچ

برای نگه‌داری از قارچ و حفظ خواص مفید آن باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

– نگه‌داری صحیح از قارچ باعث حفظ طراوت و شادابی آن می‌شود.

– قارچ را باید در بسته‌ بندی‌های خود محصول یا کیسه‌های کاغذی نگه‌داری کنید.

– قارچ خریداری شده را می‌توانید تا مدت یک هفته در کیسه کاغذی و قفسه پایین یخچال نگه‌داری کنید.

– قارچی که خریداری می‌کنید نباید یخ زده باشد اما قارچ تازه را می‌توانید به مدت یک ماه منجمد کنید.

– قارچ‌ها را دور از رطوبت نگه‌داری کنید.

– قارچ خاصیت جذب بو بالایی دارد، بنابراین سعی کنید از دیگر مواد غذایی دور نگه‌دارید.

– اگر قصد دارید قارچ را بیش از یک هفته نگهداری کنید، حتماً در جای یخی قرار دهید.

قارچ سفید چیست؟

قارچ سفید (نام علمی : Agaricus bisporus) که به نام قارچ خوراکی دکمه‌ ای هم شناخته می‌شود پر مصرف ترین نوع قارچ در جهان است که حدود ۹۰٪ قارچ‌های مصرفی در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهد.

این قارچ‌ها گذشته از اینکه کالری بسیار کمی دارند، خواص بیشماری برای بهبود سلامت قلب داشته و خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهند. همچنین قارچ سفید پروتئین بالاتری نسبت به بیشتر سبزیجات ارائه می‌دهد و برای افزایش مصرف پروتئین در افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است.

قارچ سفید را می‌توان در مراحل مختلف بلوغ برداشت کرد؛ قارچ‌های خوراکی دکمه‌ای رسیده و نارس ممکن است به رنگ سفید باشند و یا دارای سایه‌های به رنگ قهوه‌ای باشند. با رشد کامل قارچ‌های خوراکی دکمه‌ای بزرگ‌تر و تیره‌تر شده و به نام قارچ پورتابلا شناخته می‌شوند.

قارچ‌های سفید که به نام‌های قارچ دکمه‌ای، قارچ صدفی یا قارچ غاریقون هم شناخته می‌شوند دارای یک ساقه کوچک، کلاهک صاف و چتری شکل و طعم ملایمی هستند که از آنها می‌توان برای تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

قارچ سفید در کنار بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌های دیگر بر روی خاک کمپوست رشد می‌کند، باکتری‌ها نقش اساسی را در این فرآیند بازی می‌کنند چون آنها قبل از رشد قارچ‌ها، مواد اولیه را تجزیه می‌کنند. می‌توانید قارچ‌های سفید را به صورت تازه، یخ زده، کنسرو شده، خشک شده یا حتی به صورت پودر شده پیدا کنید.

خواص قارچ خوراکی چیست؟
خواص قارچ خوراکی

فواید دارویی و درمانی قارچ سفید برای بدن

قارچ سفید به دلیل ارزش غذایی و طیف گسترده‌ای از خواص دارویی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که این خاصیت‌ها عبارتند از:

۱. دارای خاصیت ضد سرطان هستند

اعتقاد بر این است که ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد از جمله پلی فنول ها، پلی ساکارید ها، ارگوتیونین، گلوتاتیون، سلنیوم و ویتامین C موجود در قارچ دارای خواص ضد سرطان باشند. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با اثرات مضر استرس اکسیداتیو که می‌تواند منجر به آسیب سلولی شده، روند پیری را تسریع کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد، کمک کنند.

ترکیبات اصلی فنلی موجود در قارچ‌های سفید فلاونوئید ها و اسیدهای فنولیک هستند که هم به عنوان آنتی اکسیدان و هم به عنوان پرواکسیدان عمل می‌کنند؛ به عنوان آنتی اکسیدان آنها به بهبود بقای سلولی کمک می‌کنند، در حالی که به عنوان پرواکسیدان، منجر به مرگ سلولی می‌شوند تا از رشد تومور جلوگیری کنند.

۲. ممکن است سلامت قلب را بهبود دهد

استرس اکسیداتیو، التهاب و کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا به شدت خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و محتوای ارگوتیونین و بتا گلوکان موجود در قارچ سفید ممکن است به کاهش این خطر کمک کنند. بتا گلوکان نوعی فیبر محلول است که از طریق توانایی خود در تشکیل ماده ژل مانند هنگام هضم، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد سپس تری گلیسیریدها و کلسترول را به دام انداخته و مانع از جذب آنها می‌شود.

۳. قند خون و دیابت

پلی ساکارید های موجود در قارچ سفید ممکن است به کاهش قند خون و بهبود مقاومت به انسولین کمک کنند، فیبر غذایی ممکن است به مدیریت تعدادی از شرایط سلامتی از جمله دیابت نوع دو کمک کند. بررسی‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان داده افرادی که فیبر زیادی می‌خورند ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع دو در آنها کمتر شود.

۴. سلامتی روده‌ها

پلی ساکارید های موجود در قارچ همچنین به عنوان پری بیوتیک یا مواد غذایی برای باکتری‌های مفید روده عمل کرده و به این ترتیب باعث بهبود سلامت روده می‌شوند.

۵. منبع ویتامین D

با توجه به قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش یا نور خورشید، قارچ‌ها و از جمله قارچ سفید منبع طبیعی و غیر حیوانی ویتامین D۲ هستند که قادر به افزایش این ویتامین در سطح خون می‌باشند. بدن انسان ویتامین D۲ را به شکل فعال ویتامین D تبدیل می‌کند که برای جذب کلسیم و سالم نگه داشتن استخوان‌ها لازم است. کمبود ویتامین D ممکن است منجر به پوکی استخوان، نقص جذب مواد معدنی و ضعف عضلات شده و خطر زمین خوردن و شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

۶. دوران بارداری

قارچ سفید به دلیل مقادیر بالای فولاتی که دارد یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت جنین در دوران بارداری شناخته می‌شود. یک فنجان قارچ حاوی ۱۶.۳ میکروگرم فولات است.

۷. منبع طبیعی ویتامین‌ های B

قارچ سفید سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۵ و فولات است، ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا از غذاهای بدن انرژی دریافت کنند و گلبول‌های قرمز خون را تشکیل دهند. به نظر می‌رسد تعدادی از ویتامین‌های گروه B برای سلامتی مغز نیز مهم هستند. کولین موجود در قارچ می‌تواند به حرکت عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک کند همچنین کولین در حفظ ساختار غشا های سلولی نیز کمک می‌کند.

۸. فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در قارچ سفید به تنظیم فشار خون کمک کند و این ممکن است خطر ابتلاء به فشار خون بالا که یکی از عوامل ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی است را کاهش دهد. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند میزان مصرف نمک اضافه شده در رژیم غذایی را کاهش داده و غذاهای بیشتری را که حاوی پتاسیم هستند بخورید.

خاصیت‌های دارویی قارچ سفید برای سلامتی بدن چیست؟  
خواص قارچ خوراکی

چگونه قارچ سفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

قارچ‌های سفید به دلیل داشتن عطر و طعم ملایم و بافت نرم، مزه‌ای فوق العاده ای به انواع غذاها اضافه می‌کنند، کلاهک و ساقه ی قارچ هر دو خوراکی هستند و می‌توانید آنها را به صورت پخته یا خام میل کنید.

– قارچ‌ها را خرد کنید و به صورت خام به سالاد مورد علاقه‌ی خود اضافه کنید.

– قارچ‌ها را در روغن زیتون به همراه سیر، رزماری، نمک و فلفل طعم دار کنید و سپس بپزید و بخورید.

– قارچ‌ها را به همراه سایر سبزیجات سرخ کنید و در کنار انواع غذا استفاده کنید.

– قارچ‌ها را با تخم مرغ برای تهیه یک املت صبحانه سالم استفاده کنید.

– قارچ‌ها را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سانتیگراد) همراه با رزماری و آویشن تازه خرد شده برای یک میان وعده ترد بپزید.

– قارچ‌ها را با هویج، تره فرنگی، سیر و پیاز خرد کرده و در آب بجوشانید تا یک سوپ دلچسب و سالم تهیه کنید.

چه کسانی کمتر قارچ بخورند؟

 مصرف قارچ به علت اینکه دیر هضم می‌شود برای افراد سالخورده، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست.

 زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‌شود.

 کسانی که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینی از مصرف زیاد قارچ خودداری کنند.

 کسانی که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

 منبع: ایمنا

از خواص قارچ دکمه‌ای چه می‌دانید؟ همراه ما باشید با مروری بر خواص دارویی قارچ دکمه‌ای

خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا