دانستنی‌ها درباره قارچ

خواص قارچ در فصل سرما

در روزهای سرد، با قارچ بدنتان را گرم کنید!

با سرد شدن هوا و نزدیک شدن فصل زمستان، همه ما به سراغ لباسهای گرم و استفاده از وسایل گرمایشی میرویم. اما یک راهکار مفید بالا بردن دمای درونی بدن است که با خوردن بسیاری از خوراکیهای خوشمزه به راحتی قابل انجام است. از خواص قارچ در فصل سرما این است که به بدن شما در گرم شدن کمک میکند و یکی از این خوراکیهای خوش طعم محسوب می‌شود.

مواد متنوعی برای گرم کردن بدن وجود دارد، مانند فلفل، دارچین، سیر، کدو حلوایی، زنجیل که شاید برای همه آشناتر باشد. اما شاید از ارزش قارچ برای گرم کردن بدن آگاه نباشید.

کپسایسین مولکولی است که در انواع فلفل وجود دارد و عامل طعم تندی آن است. این مولکول جریان خون را تحریک کرده، باعث ایجاد احساس گرما در بدن می‌شود. این مولکول به گیرنده‌هایی که در دمای معمولی به وسیله گرما فعال می‌شوند، متصل شده و مغز مکانیسم‌های اتساع عروق، تعریق، افزایش ضربان قلب و… که در شرایط گرما اتفاق می‌افتد را به بدن اِعمال می‌کند.  به علاوه با فعال کردن گوارش نیز به بالابردن دمای درونی بدن کمک می‌کند.

دارچین نیز با تحریک جریان خون به خصوص در نوک انگشتان، به ایجاد حس گرما و به مقابله با سرما کمک می‌نماید و سیر هم دارای ترکیباتی گوگردی خوراکی به نام متیل سولفونیل متان است که باعث گرمی بدن شده و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.

اما در این میان قارچ هم به مکانیسم تولید و تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند. با مصرف قارچ، آنزیم موثر بر تسهیل گوارش پروتئین‌ها ترشح می‌شود که این آنزیم در تنظیم قند خون نقش داشته و باعث ایجاد حس گرما در بدن میشود. البته نباید از مطرح کردن خواص قارچ در فصل سرما ، انتظار ایجاد گرمایشی شبیه فلفل، کدو حلوایی یا زنجبیل را داشته باشید، زیرا در مقایسه با آنها گرمای تولید شده از قارچ خیلی کمتر است.

روند تولید گرما در قارچ، بر خلاف کدو حلوایی است که باعث بهبود جریان خون و در نتیجه افزایش دمای درونی بدن میشود. و یا با زنجبیل فرق دارد که با ایجاد ترکیب فعالی به نام جینجرول، باعث خواص محرک جریان خون شده، و در حفظ گرمای بدن نقش دارد.

به همین دلیل در هنگام پخت قارچ، از موادی مثل سیر و زنجبیل هم در کنار آن استفاده میکنند تا قدرت انرژی بخشی را زیادتر نمایید. برای افزایش میزان گرمای ایجاد شده، بهتر است آن را به صورت غلیظ پخت و سرو کرد

شما میتوانید با دستور پخت قلیه قارچ یا سایر دستورات آشپزی با قارچ انواع متنوعی از خوراکهای پخته شده با قارچ را تهیه کنید و از خواص قارچ برای ارتقای سطح سلامت خانواده استفاده کنید.
همچنین میتوانید در  هاگ شاپ بهترین قارچهای موجود در بازار را تهیه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا