کارآفرینی در حوزه قارچ

خودکفایی در پرورش قارچ خوراكی صدفی

کارآفرینی با پرورش قارچ خوراکی صدفی در سیستان و بلوچستان

بهره برداری از نخستین کارگاه پرورش قارچ صدفی در تفتان

با همکاری اداره جهاد کشاورزی، کارگاهی با عنوان صفر تا صد آموزش پرورش قارچ صدفی، برای اشتغال و کارآفرینی در سطح شهرستان و بخش‌ها برای جوانان تفتان طراحی شده؛ و کارگاه پرورش قارچ صدفی در تفتان هم اینک در حال ثبت نام علاقه‌مندان در این شهرستان است.

بخشدار تفتان با تاکید بر این که توسعه پرورش قارچ، نقشی تاثیرگذار در حوزه اشتغال دارد، گفت: « قارچ جزء مشاغل زود بازده می‌باشد که برای درآمد زایی و اشتغال آفرینی گزینه مناسب و مفیدی است که با سرمایه اندک بازدهی خوبی دارد.»

کارگاره پرورش قارچ صدفی در تفتان

به گزارش هاگ، عیدمحمد شاقوزایی افزود: «این آموزش در راستای فعال‌سازی دهیاران و اشتغال زایی برای مردم در سوله ۲۰۰ متری آماده‌سازی شده ؛ و با توجه به اینکه دوره کامل برداشت قارچ ۴۵ تا ۶۵ روز است می‌تواند جزء مشاغل زود بازده برای درآمد زایی و اشتغال برای مردم بخش نازیل و چاه احمد باشد.

بخشدار تفتان بیان کرد: «در زمینه آموزش و کاشت قارچ محراب آباد بخش نازیل پیش گام است و با تصمیمات اتخاذ شده توسط بخشداری مقرر شده تمام دهیاران بخش با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان تفتان اجرای این طرح را در برنامه‌های خود داشته باشند.

شهرستان تفتان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است و مرکز این شهرستان، شهر نوک‌آباد می‌باشد که در پرورش قارچ فعال است و تلاش مسئولان بر افزایش بهره‌وری و ترویج این حرفه در منطقه است. به همین منظور تصمیم بر این شده که علاوه بر قارچ دکمه ای، قارچ صدفی نیز در این منطقه تولید گردد، امید که با فرهنگسازی مصرف آن بتوان به سودآوری و بهره‌وری بهتر این مزارع جدید کمک کرد.

با همکاری اداره جهاد کشاورزی شهرستان تفتان از توابع استان سیستان و بلوچستان در روزهای ابتدایی سال 1402 بهره برداری از نخستین کارگاه پرورش قارچ صدفی در این شهرستان انجام گردید. از ویژگی های این پروژه تولیدی این است که مهارت روستاییان علاقمند به پرورش قارچ صدفی را ارتقاع دهد و از نظر درآمد زایی و ایجاد اشتغال در مساحت های کوچک همچون انبارهای خانگی و زیر زمین ها تا مساحت های بزرگ همچون کارگاه های صنعتی اجرا شود.

ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی میتواند برای جوانان جویای کار فرصتی مغتنم باشد تا علاوه بر اینکه تقویت روحیه خودکفایی و اشتغال در روستاها کمک کند از سویی دیگر حلال مشکلات اقتصادی در شهرستان و راهکار برون رفت از رکود کسب و کار و اشتغال است.

برداشت قارچ صدفی در شهرستان تفتان
برداشت قارچ صدفی در شهرستان تفتان

 

توليد و پرورش قارچ صدفی ٣٠ درصد هزينه و ٧٠ درصد سود دارد

این کارآفرین که از اهالی بخش نازیل شهرستان تفتان واقه در استان سیستان بلوچستان است، با ایجاد کارگاه پرورش قارچ صدفی در سالنی به مساحت 40 متر مربع برای اولین بار در این منطقه زمینه اشتغال 4 نفر را فراهم نموده است.

از ویژگی های این پروژه تولیدی خودکفایی در پرورش قارچ صدفی خوراکی، این است که مهارت روستاییان علاقمند را در تولید قارچ ارتقاع دهد و از نظر درآمد زایی و ایجاد اشتغال در مساحت های کوچک همچون انبارهای خانگی و زیر زمین ها تا مساحت های بزرگ همچون کارگاه های صنعتی اجرا شود.

برای راه اندازی این شغل در مرحله نخست علاوه بر داشتن سرمایه مهمترین عامل علاقه به انجام این کار است زیرا پرورش قارچ کاری حساس می باشد و در مرحله دوم احداث سالن پرورش قارچ با رعایت استانداردهای لازم و تجهیز سالن با موارد لازم و در دسترس است. هر دوره پرورش قارچ خوراکی حدود ۲ماه طول میکشد و تولیدکننده ۳ الی ۵ دفعه (فلاش) برداشت محصول دارد.(۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

منبع: صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان


خودکفایی و کارآفرینی با قارچ صدفی

حسينی این جوان کارآفرین میگوید: با هزينه ٢ ميليون تومان و اختصاص قسمتی از خانه پدری برای تجهيز سوله پرورش قارچ صدفی، كار را آغاز كردم و اکنون بعد از يك ماه فصل برداشت قارچ ها رسيده است.

حسینی افزود: پیش از شروع کار هيچگونه آشنايی با روند توليد و پرورش قارچ های صدفی نداشتم، اما با مشاوره در این خصوص توانستم، تولید قارچ صدفی را به ثمر برسانم.

محبي كارشناس پرورش قارچ صدفی نیز گفت: توليد و پرورش قارچ صدفي ٣٠ درصد هزينه و ٧٠ درصد سود دارد.

علي شهركي معاون اقتصادي و مردم ياري قرارگاه عملياتي شهيد هراتي سيستان گفت: برای ايجاد اشتغال این قرارگاه، تسهيلاتی را برای علاقه مندان به توليد و پرورش قارچ صدفی در نظر گرفته است. خودکفایی در پرورش قارچ خوراكی صدفی.

وي افزود :هم اکنون در اين بخش براي ٢٠٠ نفر بصورت مستقيم و غير مستقيم اشتغالزايی شده و قارچ تولید شده علاوه بر عرضه در منطقه به استانهای همجوار نيز صادر می شود.

حسيني این جوان کارگفت: با هزينه ٢ ميليون تومان و اختصاص قسمتی از خانه پدري براي تجهيز سوله پرورش قارچ، كار را آغاز كردم و اکنون بعد از يك ماه فصل برداشت قارچ ها رسيده است.

حسینی افزود: پیش از شروع کار هيچگونه آشنايی با روند توليد و پرورش قارچ های صدفي نداشتم، اما با مشاوره در این خصوص توانستم، تولید قارچ را به ثمر برسانم.

محبي كارشناس پرورش قارچ صدفی نیز گفت: توليد و پرورش قارچ صدفي ٣٠ درصد هزينه و ٧٠ درصد سود دارد.

علي شهركی معاون اقتصادي و مردم ياري قرارگاه عملياتي شهيد هراتي سيستان گفت: برای ايجاد اشتغال این قرارگاه، تسهيلاتي را برای علاقه مندان به توليد و پرورش قارچ صدفی در نظر گرفته است.

وي افزود :هم اکنون در اين بخش براي ٢٠٠ نفر بصورت مستقيم و غير مستقيم اشتغالزايی شده و قارچ صدفی تولید شده علاوه بر عرضه در منطقه به استان های همجوار نيز صادر می شود.

کارآفرینی جوان سیستان و بلوچستان با پرورش قارچ صدفی

 

تمامی اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را در مجله خبری هاگ بخوانید
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا