اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

خوردن قارچ‌ های دکمه‌ ای سفید پیشرفت سرطان پروستات را کُند می‌کند

بر اساس یک مطالعه روی موش که در اجلاس سالانه انجمن غدد درون ریز ENDO ۲۰۲۱ ارائه شد، محققان انستیتوی تحقیقاتی بكمن امریکا گزارش کردند: مواد شیمیایی موجود در قارچ‌ های سفید دکمه‌ای می‌تواند با سرکوب فعالیت گیرنده آندروژن پیشرفت سرطان پروستات را کُند کند.

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از سایتک دیلی، بر اساس یک مطالعه روی موش ها که در اجلاس سالانه انجمن غدد درون ریز ENDO ۲۰۲۱ ارائه شد، محققان انستیتوی تحقیقاتی بکمن در آمریکا گزارش کردند: مواد شیمیایی موجود در قارچ‌ های سفید دکمه‌ای می‌تواند با سرکوب فعالیت گیرنده آندروژن پیشرفت سرطان پروستات را کُند کند.

“آندروژن‌ها، نوعی هورمون جنسی مردانه، با اتصال و فعال‌سازی گیرنده آندروژن، پروتئینی که در سلول‌های پروستات بیان می‌شود، رشد سلول‌های سرطانی پروستات را تقویت می‌کنند.”شیائوکیانگ وانگ محقق اصلی از انستیتوی تحقیقاتی بكمن در شهر امید، یك مركز جامع سرطان در دوآرته، كالیفرنیا، گفت: “به نظر می‌رسد كه قارچ‌های دكمه‌ای سفید فعالیت گیرنده آندروژن را مهار می‌كنند.”

محقق اصلی این پروژه، قبلاً یک آزمایش بالینی فاز یک با پودر قارچ دکمه‌ای سفید در بیماران مبتلا به سرطان پروستات عود کننده را انجام داده است، که نشان می‌دهد قارچ‌ ها سطح آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در خون را با حداقل عوارض جانبی کاهش می‌دهند.

سطح آندروژن

افزایش سطح آنتی ژن (PSA) خون در مردان ممکن است وجود تومورهای پروستات را نشان دهد.

مطالعه جدید با هدف درک مکانیسم این یافته صورت گرفت. محققان اثر عصاره قارچ را بر روی سلول‌های سرطانی پروستات که به آندروژن حساس بودند را  بررسی کردند. آنها همچنین اثر عصاره را بر روی موش‌ های کاشته شده با تومورهای پروستات انسانی مطالعه کردند که باعث ایجاد یک مدل حیوانی می‌شود که با ترجمه تحقیقات به آزمایش ها بالینی انسان، نتایج قابل‌ اطمینان‌ تری خواهد بود.

محققان دریافتند در سلول‌های سرطانی پروستات، عصاره قارچ دکمه‌ای سفید فعالیت گیرنده آندروژن را سرکوب می‌کند. آنها همچنین دریافتند که در موش‌هایی که به مدت شش روز با عصاره قارچ دکمه ای سفید تحت درمان قرار گرفتند، رشد تومور پروستات به طور قابل توجهی سرکوب شد و سطح PSA کاهش یافت.

وانگ گفت: “ما دریافتیم که قارچ‌ های سفید دکمه‌ای حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند فعالیت گیرنده آندروژن را در مدل‌های موش مسدود کنند، بنابراین نشان می‌دهد این قارچ می‌تواند سطح PSA را کاهش دهد.” “در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، انتظار می‌رود در آینده قارچ‌های سفید دکمه‌ای بتوانند در پیشگیری و درمان سرطان پروستات نقش داشته باشند.”

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا