اخبار جهان در حوزه قارچ

خوردن قارچ انوکی ممنوع

وزارت بهداشت مریلند (MDH)، ادعا کرد که ممکن است قارچهای انوکی شرکت شادونگ یوهه بیوتکنولوژی (Shandong Youhe Biotechnology Co Ltd.) به باکتری لیستریا آلوده شده باشند، و بنابراین بهتر است مصرف‌کنندگان تا اطلاع ثانویه خوردن قارچ انوکی را متوقف کنند. نمونه‌های آزمایش شده قارچ انوکی در اوایل ماه جاری، نشان دهنده وجود این باکتری در بعضی از نمونه‌ها بوده است.

بر اساس این گزارش، غذای آلوده به لیستریا می‌تواند برای افراد باردار، نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تهدید کننده زندگی باشد. این باکتری همیشه در اطراف ما وجود دارد و در روده حیوانات، بعضی از سبزیجات و میوه‌ها و خوراکیهای آلوده وارد بدن ما می‌شود، و البته از طریق فرد مبتلا به لیستریا هم می‌تواند منتقل شود.

دو چیز عفونت لیستریا برای انسان خطرناک است، اول اینکه لیستریا در محیط سرد حتی در یخچال هم خیلی خوب رشد می‌کند. دوم اینکه لیستریا می‌تواند داخل سلولهای درون سیستم ایمنی (ماکروفاژها) که در حالت عادی باکتریها را می‌کشند، زنده بماند. افراد با سیستم ایمنی در معرض خطر، این باکتری می‌تواند رشد کرده، از سلولی به سلول دیگر گسترش پیدا کند و موجب بیماری شود.

علائم عفونت لیستریا شامل گرفتگی معده، اسهال، استفراغ، تهوع و تب است. MDH به هر کسی که فکر می‌کند در اثر قارچ‌ها مسموم شده است، توصیه کرده با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرند. این آژانس به مصرف کنندگان توصیه کرده، علی رغم خواص قارچ انوکی، این محصولات از این شرکت را دور بریزند و دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری را دنبال کنند:

  • قارچ انوکی را قبل از سرو یا مصرف کاملا بپزید، از سرو یا مصرف خام آن خودداری کنید.
  • از قارچ انوکی خام به عنوان چاشنی استفاده نکنید.
  • قارچ انوکی خام را درست قبل از سرو روی غذاهای سوپ اضافه نکنید. قارچ انوکی آنقدر داغ نمی شود که لیستریا را بکشد.
  • قارچ انوکی خام را داخل غذاهایی که پخته نمی شوند، نریزید
  • پس از دست زدن به قارچ انوکی خام دست‌ها را بشویید.

MDH اظهار کرده که  به شرکت تولید کننده اخطار داده و بر روی کلیه محصولات شرکتهای مختلف نظارت کامل دارد؛ اما تا اطلاع ثانوی خرید انوکی از این شرکت و خوردن قارچ انوکی ممنوع است و بهتر است از این شرکت این محصول خریداری نشود.


هاگ به کلیه علاقه مندان به این قارچ توصیه می‌کند در تهیه انوکی از این شرکت دقت کنند و در صورت خرید آنلاین از این شرکت یا خرید از نمایندگیهای آن در ایران، از مصرف آن اجتناب نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا