کتابخانه قارچ

کتاب مبانی تولید قارچ شیتاکه

تالیف جمالعلی الفتی و محمد ابراهیم رنجبر

کتاب مبانی تولید قارچ شیتاکه با تدوین و گرد آوری جمالعلی الفتی و محمد ابراهیم رنجبر، در این کتاب سعی بر آن است که علاوه بر معرفی این قارچ و شرح ارزش غذایی و خواص دارویی بی‌نظیر آن، روش تولید و پرورش این قارچ نیز به‌صورت کاملاً ساده و روان بیان گردد تا شاید گام کوچکی در جهت ترویج کشت و مصرف این قارچ در داخل کشور برداشته شود.

  • عنوان: مبانی تولید قارچ شیتاکه
  • تدوین و گرد آوری: جمالعلی الفتی و محمد ابراهیم رنجبر
  • ناشر: انتشارات آموزش . ترویج کشاورزی
  • سال و نوبت چاپ: اول ۱۳۹۷

مقدمه کتاب مبانی تولید قارچ شیتاکه

قارچ‌ها از دیرباز به‌عنوان یک منبع غذایی مقوی و یک داروی اثربخش موردتوجه بودند. چینی‌ها و ژاپنی‌ها مردمانی پیشتاز در شناسایی و استفاده از انواع قارچ‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

آنها در طب سنتی خود جهت درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از قارچ‌ها استفاده می‌نمودند و قارچ را به‌عنوان یک وعده جدایی‌ناپذیر در رژیم غذایی خود می‌دانستند و این روند تا به امروز نیز در آنها دیده می‌شود.

مسلمانان نیز ازجمله گروه‌هایی می‌باشند که در توصیه‌های دینی خود تشویق به مصرف این ماده غذایی شده‌اند به‌طوری‌که پیامبر اکرم فرمودند: قارچ، دارویی مؤثر بر درمان بیماری‌های چشم می‌باشد و موجب افزایش بینایی چشم می‌گردد.

خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که درزمینه کشت داخل سالن قارچ صورت پذیرفته امروزه اکثر قارچ‌هایی که در طبیعت به‌عنوان قارچ‌های خوراکی و دارویی شناخته‌شده‌اند به‌صورت انبوه توسط پرورش‌دهندگان تولیدشده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.

تولید و پرورش و مصرف قارچ

کشور ما نیز در چند دهه گذشته رشد بسیار قابل‌توجهی در تولید و پرورش و مصرف این محصول ارزشمند داشته است و در سال‌‌های اخیر مصرف قارچ توانسته به خوبی جای خود را در رژیم غذایی مردم تثبیت و تحکیم کند.

امروزه در کشور نه‌تنها در رژیم غذایی انسان بلکه حتی در رژیم غذایی دام و طیور نیز از قارچ به‌صورت خشک‌شده استفاده می‌شود.

بیشترین سطح زیر کشت قارچ در حال حاضر در کشور مربوط به قارچ دکمه‌ای سفید و بعدازآن قارچ صدفی درختی می‌باشد و کتب و مقالات متعددی در جهت ترویج و آموزش کشت و پرورش این دو قارچ ارزشمند در سطح کشور تألیف و گردآوری‌شده است.

اما علاوه بر دو قارچ ذکرشده قارچ‌های دیگری نیز وجود دارند که ازنظر ارزش غذایی و خواص دارویی در سطح دنیا بسیار شناخته‌شده و پرمصرف هستند.

یکی از مهم‌ترین این قارچ‌ها، قارچ شیتاکه می‌باشد. متأسفانه در کشور ما تابه‌حال تلاش قابل‌توجهی در جهت تولید انبوه این قارچ ارزشمند صورت نپذیرفته و منابع آموزشی فارسی‌زبان در جهت تشریح و توضیح روش پرورش این قارچ بسیار محدود می‌باشد.

در این کتاب سعی بر آن است که علاوه بر معرفی این قارچ و شرح ارزش غذایی و خواص دارویی بی‌نظیر آن، روش تولید و پرورش این قارچ نیز به‌صورت کاملاً ساده و روان بیان گردد تا شاید گام کوچکی در جهت ترویج کشت و مصرف این قارچ در داخل کشور برداشته شود.

لازم به ذکر است که در این آموزش سعی شده که از ساده‌ترین ابزار و مواد اولیه جهت پرورش این قارچ استفاده شود تا هر کس بتواند با هزینه‌ای مناسب و مواد اولیه در دسترس به تولید و پرورش این قارچ حتی در منزل و فضاهای کوچک بپردازد.

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا