دانش افزایی در حوزه قارچ

درزگیری كامل سالن‌های تولید

جهت کنترل مگس‌های فورید و سیارید، بستن کلیه منافذ و درزگیری کامل سالن‌های تولید ضروری است.

استفاده از روش‌های شیمیایی و بیولوژیک، تا زمانی که راه‌های ورود و خروج این حشرات کنترل نشود به‌هیچ‌وجه منطقی نیست. اگر یک سالن و یا یک تونل، به خوبی تمام منافذ آن گرفته‌شده باشد، حتی به سایر روش‌های کنترلی نیازی نیست. زمانی که یک آفت به سالن وارد می‌شود اگر همه‌چیز درست انجام‌شده باشد، نمی‌تواند خارج شود و وقتی برداشت به‌پایان رسید، با پخت سالن از انتشار آن به سایر سالن‌ها جلوگیری خواهد شد.

درها

جهت اطمینان از درزبندی کامل و درست درها بدون روشن نمودن روشنایی، داخل سالن بروید و در را ببندید. آیا روزنه‌ای از نور در زیر  یا اطراف در مشاهده می‌کنید؟ حالا به انتهای سالن بروید، بالا، پایین و اطراف در را به خوبی مشاهده و کنترل کنید. وجود هرگونه روزنه‌ای از نور نشانه وجود مشکل است که باید برطرف گردد.

در ابتدا با تنظیم نمودن درها و در صورت نیاز تعویض و ترمیم نوارهای لاستیکی اطراف درها اقدام در برطرف نمودن مشکل و درزبندی کامل صورت پذیرد. درصورتی‌که مشکل بازهم مشاهده گردید با هر وسیله ممکن مانند فوم‌های تزریقی یا فشردن نایلون در محل وجود روزنه، اقدام به درزبندی کامل گردد.

سقف

روزنه‌های موجود در سقف که محل ورود کابل‌های روشنایی و ورود کابلهای سنسورها است، می‌بایستی بررسی گردند و درصورتی‌که اطراف آنها باز است، باید با چسب سلیکون گرفته شود.  همچنین محل اتصال بین سقف و دیوارها بازدید گردند و در صورت وجود شکاف با پوشش‌های قابل‌ انعطاف پوشانده شوند.

کف شور سالن

کف شورهای سالن می‌بایست به‌گونه‌ای طراحی و نصب‌شده باشند که با تله آب کاملاً درزگیری و مانع تبادل هوا باشند. درصورتی‌که درزگیری کف شور سالن، مورداطمینان شما نیست، با درپوش مناسب روی آنها را کاملاً بپوشانید و فقط در مواقع ضروری مانند شستشوی سالن، برداشته شوند و سپس مجدداً روی آنها قرار دهید.

دستگاه هواساز

اصولاً دستگاه هواساز استاندارد، با درزبندی خوبی ساخته می‌شود. اما بعد از چند سال کارکرد و براثر استهلاک، خسارت و درزهایی بر روی دستگاه ایجاد می‌گردد. پیشنهاد من این است که حتماً بِرِزِنت مابین فن و خود دستگاه مورد بازدید قرار گیرد.  مورد دیگر سیفون‌های نصب‌ شده بر روی هواساز است، که باید مورد بازدید از بابت نصب صحیح و وجود تله آب در داخل آنها گردد. محل نصب فیلتر هواساز را کنترل نمایید.

فیلتر هواساز بایستی به‌درستی و کامل نصب گردد، تا امکان ورود هوای فیلتر نشده از اطراف محل نصب امکان‌پذیر نباشد. پیچهای دریچه نگه‌دارنده فیلتر را به خوبی کنترل و محکم کنید. اطراف محل نصب فیلتر هواساز را با نوارهای لاستیکی به‌طور کامل درزگیری کنید تا امکان ورود هوای فیلتر نشده به سالن و تونل وجود نداشته باشد.

فوم پلی اورتان (Polyurethane foam (PUR

در بسیاری از مواقع فوم پلی اورتان در مزارع قارچ، بهترین گزینه ممکن برای درزگیری است. ارزان بودن، در دسترس بودن، استفاده آسان و سریع از فوم پلی اورتان از امتیازهای آن است، که بدین ترتیب می‌توان در بسیاری از مکان‌ها برای درزگیری مورداستفاده قرار گیرد.

 

نویسنده: Mark den Ouden
ترجمه و تنظیم: مهندس عضدی
ویرایش: مهندس خوش‌خبر
برای کسب اطلاعات بیشتر بخش دانش افزایی در حوزه قارچ هاگ را دنبال کنید.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا