خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

درمان روده با قارچ دارویی

سبک زندگی جدید باعث شده با خوردن انواع فست فودها و غذاهای چرب، اکثر مردم به بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت نوع 2، انواع بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و بسیاری از مشکلات مزمن روده و دستگاه گوارش دچار شوند. در این میان شاید افزودن قارچ به این خوراکی‌ها بتواند یکی از راه‌های مقابله با خطرات سلامتی مرتبط با رژیم غذایی غربی (WSD) باشد و به طور خاص بتوان درمان روده با قارچ خوراکی را جزو راهکارهای بهبودی قلمداد کرد.

اثرات انواع مختلفی از قارچهای دارویی و خوراکی مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی از رایجترین آنها را که در تنظیم میکروبیتای روده بسیار موثر بوده‌اند فهرست شده است که در این مقاله هر یک را به تفکیک شرح می‌دهیم:

قارچهای دارویی موثر تنظیم میکروبیوتای روده

پژوهشهای بسیاری برای درمان روده با قارچ دارویی انجام شده و به نظر می‌رسد در این میان قارچهای میتاکه، شیتاکه، صدفی، گانودرما، دم شیری، دم بوقلمون، چتری و قارچ سفید دکمه‌ای اثرات قابل ملاحظه‌ای را در تنظیم میکروبیوتای روده داشته‌اند.

قارچ دارویی تعدیل‌کننده‌های ایمنی فعال فواید سلامتی تنظیم میکروبیوتای روده
مایتاکه

( گریفولا فروندوزا)

MD-fraction Grifolan عصاره قارچ از تومورزایی روده محافظت می‌کند به نظر می‌رسد بر ترکیب و فعالیت میکروبیوتا تاثیرگذار باشد.
قارچ صدفی

(پلوروتوس توبر راگیوم)

پلی ساکاریدها  دارای خواص ضد هیپرگلیسمی و کاهش استرس اکسیداتیو در رژیم غذایی پرچرب است به نظر می‌رسد به دلیل وجود پلی ساکارید، بر ترکیب و فعالیت میکروبیوتا تاثیرگذار باشد
گانودرما

(لوسیدوم)

GLP (AI)، Ganopoly، Ganoderans گانودرما لوسیدوم چاقی را با تعدیل ترکیب میکروبیوتای روده کاهش می دهد با کاهش سطح پروتئوباکتریهای حامل اندوتوکسین.
یکپارچگی سد روده را حفظ کرده و اندوتوکسمی متابولیک را کاهش می دهد.
چتری

(پولیپور)

پلی ساکاریدها ایجاد محلول‌های قارچی یکپارچه برای محافظت میکروبیوم روده را برای تنظیم سلامت میزبان افزایش می دهد.
فلینوس لینتئوس پلی ساکاریدها پتانسیل ارائه خواص ضد دیابت تغییراتی را در ترکیب و فعالیت میکروبیوتای دستگاه گوارش ایجاد می‌کند که مزایای تغذیه ای و سلامتی را برای میزبان به همراه دارد.
 دم بوقلمون

(ترامتس رنگارنگ)

کرستین (PSK)، PSP از اسهال، عفونت کلستریدیوم دیفیسیل و بیماری التهابی روده جلوگیری می‌کند پلی ساکاروپپتید از این قارچ برای تنظیم میکروبیوتای دستگاه گوارش و حفظ سلامت میزبان استفاده می‌کند.
یال شیر

(هریسیوم  اریناکیوس)

کمپلکس گالاکتوکسیل گلوکان-پروتئین  دارای فعالیت های ضد سرطان، تعدیل کننده ایمنی، کاهش چربی خون، آنتی اکسیدان و محافظت عصبی است  تغییراتی را در ترکیب و فعالیت میکروبیوتای دستگاه گوارش ایجاد می کند که مزایای تغذیه ای و سلامتی را برای میزبان به همراه دارد.
قارچ دکمه‌ای سفید پلی ساکاریدها خاصیت ضد باکتریایی قارچ دکمه ای سفید تنوع میکروبیوتای را افزایش می‌دهد و رفع عفونت سیتروباکتر رودنتیوم را در موش تسریع می‌کند.
شیتاکه

(لنتینولا ادودس)

لنتینان، KS-2 پلی ساکارید مشتق شده از آن، از نظر پاسخ های ایمنی و میکروبیوتای روده، را جوان می کند ساختار میکروبیوتای روده را معکوس می کند، مانند نسبت کاهش یافته Firmicutes/Bacteroidetes، افزایش باکتریوئیدی، کاهش باسیل ها و بتاپروتئوباکتری ها، افزایش باکتریایی، کاهش لاکتوباسیلاسه و Alcaligenaceae.

اهمیت میکروبیوتای روده

میکروبیوتای روده انسان، حاوی بیش از ده تریلیون میکروارگانیسم، با 1000 گونه باکتری شناخته شده، و بیش از 3 میلیون ژن (150 برابر بیشتر از ژن‌های انسان) است. میکروبیوتای معمولی روده انسان شامل دو شاخه اصلی به نام‌های Bacteroidetes و Firmicutes است و به هضم غذاهایی که توسط آنزیم‌های معده و روده قابل هضم نیستند کمک می‌کند.

این میکروبیوتا نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند و به عنوان سپر عمل می‌کند تا از روده در برابر مواد مضر محافظت کند، همچنین در سراسر مخاط نقش کنترلگری ایفا می‌نمایند. این محافظت به بخشهای ایجاد مانع فیزیکی (لایه مخاطی، سلول‌های اپیتلیال روده)، شیمیایی (اسید معده، آنزیم گوارشی و اسید صفراوی)، بیولوژیکی (لنفوسیت‌ها و ایمونوگلوبولین A) و موانع ایمنی (فلور روده) طبقه‌بندی می‌شود.

میکروبیوتای روده به تولید برخی ویتامین‌ها (B و K) کمک نموده و تا حد زیادی مواد مغذی خود را از کربوهیدرات‌های غذایی می‌گیرند. به علاوه چندین عملکرد مهم را انجام می‌دهند که برای بدن بسیار مفید است، از جمله:

  • متابولیسم مواد مغذی مختلف: میکروبیوتای روده با سرکوب مهار فعالیت لیپوپروتئین لیپاز در سلولهای چربی، تأثیر مثبتی بر متابولیسم لیپید دارد. به علاوه سرشار از آنزیم‌های متابولیزه کننده پروتئین است که از طریق پروتئینازها و پپتیدازهای میکروبی در پشت سر هم با پروتئینازهای انسانی عمل می‌کنند. یکی دیگر از عملکردهای متابولیکی اصلی میکروبیوتای روده، سنتز ویتامین K و چندین جزء ویتامین B است.
  • متابولیسم دارو: اهمیت میکروبیوم روده در متابولیسم داروها و بیگانه‌بیوتیک‌ها نیز  جدیدا آشکار شده است؛ این دانش بسیار جوان اما حیاتی و نویدبخش درمان بسیاری از بیماریهاست.
  • تنظیم سیستم ایمنی: میکروبیوتای روده همزمان با سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی ​​به تعدیل ایمنی روده کمک می‌کند. در طول تکامل طولانی مدت، باکتری‌ها و میزبان آن برخی از فعل و انفعالات را ایجاد کردند که توسط سیستم ایمنی میزبان کنترل می‌شود. در پاسخ به باکتری‌های روده یا متابولیت‌های آنها، انواع سلول‌های ایمنی ذاتی تمایز و فعال‌سازی سلول‌های T را ترویج یا سرکوب می‌کنند. سلول‌های اپیتلیال روده بین سلول‌های ایمنی میزبان و میکروبیوتای روده به جداسازی این جمعیت‌ها و تعدیل پاسخ‌های ایمنی میزبان به میکروبیوتای روده کمک می‌کنند.
درمان روده با قارچ دارویی
درمان روده با قارچ

نقش قارچها به عنوان پری‌بیوتیک در بهبود سلامت روده

پروبیوتیک‌ها، موجودات ریز، زنده و فعال میکروسکوپی هستند که خوردن آن‌ها، باعث تغییر میکروبیوم دستگاه گوارشی ما در جهت سلامتیِ بیشتر می‌شود. بیشتر اوقات به آن‌ها باکتری‌های مفید روده هم می‌گوییم. وجود این باکتری‌های خوب، از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و باعث گوارش بهتر غذا و کمک به کارکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

برخی از غذاهای رایج پربیوتیک به شرح زیر است: ریشه کاسنی خام (64.6٪)، کنگر خام (31.5٪)، سبزی قاصدک خام (24.3٪)، سیر خام (17.5٪) و پیاز خام (8.6٪) . مطالعات نشان داده که قارچ‌ها هم منبع بالقوه پری‌بیوتیک‌ در نظر گرفته می‌شوند زیرا حاوی پلی ساکاریدهای مختلف مانند کیتین، همی سلولز، مانان، α- و β-گلوکان، گالاکتان‌ها و زایلان‌ها هستند. حدود 380 گونه یا بیشتر قارچ وجود دارد که خواص دارویی آنها ثابت شده، و احتمالا در آینده با تعداد زیادی از منابع پری بیوتیک مواجه شویم.

خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا