اخبار علمی حوزه قارچبرگزیده

درمان کوررنگی با مجیک ماشروم !!!

روان‌گردان‌ها ممکن است به طور پایدار علائم CVD (کوررنگی) را در برخی افراد بهبود ببخشند.

درمان کوررنگی با مجیک ماشروم، قارچ‌های جادویی، که بیشتر به عنوان مجیک ماشروم یا ماشروم شناخته می‌شوند انواعی از قارچ های سمی هستند که خاصیت روانگردانی نیز دارند؛ در چند سال اخیر تحقیقات زیادی روی مجیک ماشروم ها برای درمان بیماری های روحی روانی و یا ترک اعتیاد به الکل انجام شده است که به نتایجی جالبی رسیده است و اکنون در برخی نقاط دنیا از قارچ های جادویی برای درمان افسردگی و تسکین اضطراب شدید و … استفاده می کنند. حتی گزارش هایی موجود است که برخی ورزشکاران آسیب دیده برای درمان آسیب های مغزی به این قارچ های روانگردان روی می آورند؛ اما اکنون یک مطالعه جدید بر روی مجیک ماشروم ها نشان میدهد که این قارچ های جادویی می توانند در درمان کوررنگی نیز مفید باشند!

بینایی انسان بر سه نوع سلول مخروطی متکی است که هرکدام یکی از رنگ های قرمز، آبی و سبز را در برای انسان قابل دیدن می کند می کنند. چشم افراد نرمال از هر سه نوع سلول مخروطی استفاده می کند، به این معنی که بینایی آنها به درستی کار می کند. اما در برخی از افراد، یک نوع سلول مخروطی نور را خارج از تراز درک می‌کند و در نتیجه منجر به کمبود دید رنگ (CVD) می‌شود که به کوررنگی نیز معروف است.

کوررنگی یا CVD چنیدین گونه دارد که شامل تک رنگی (پروتانومالی – تریتانومالی – دوترانومالی) و دورنگی (پروتونوپیا – ترتانوپیا – دوترانوپیا) میباشد که توضیح آنها از حوصله این مقاله خارج می باشد. اما شایع ترین نوع کوررنگی، دوترانومالی می باشد که فرد مبتلا قابلیت دیدن رنگ سبز را ندارد. این عارضه در حدود 5 درصد از مردان و 0.4 درصد از زنان، به دلیل نقص در سلول های مخروطی حساس با طول موج متوسط ، که سلول های گیرنده و تشخیص نور سبز هستند، ایجاد می شود.

انواع مختلف کوررنگی
انواع مختلف کوررنگی

 

محققان یک مطالعه موردی را روی یک مرد 35 ساله با CVD قرمز-سبز (دوترانومالی خفیف) انجام دادند که بالاترین میزان شیوع را دارد و در بیشتر موارد ژنتیکی و ارثی است. این مرد در گذشته سابقه مصرف مواد روانگردان را داشت و پس از آن شاهد بهبود قابل توجهی در بینایی خود بود. این مورد باعث شد که مرد بخواهد با استفاده از تست ایشیهارا (رایج ترین تست بینایی رنگ) نتایج را آزمایش  و ثبت کند. در تست بینایی سنجی ایشیهارا از شخص خواسته می شود تا اعداد یا حروف چاپ شده در نقاط رنگی را روی پس زمینه با رنگ های متفاوت تشخیص دهد که فقط برای کسانی که می‌توانند بین رنگ‌ های مختلف تمایز قائل شوند، قابل مشاهده است.

امتیاز این مرد در تست ایشیهارا قبل از مصرف مجیک ماشروم 14 بود (شخص با بینایی طبیعی امتیاز 17 یا بالاتر دارد). وی 12 ساعت پس از مصرف قارچ جادویی مجدداً آزمایش ایشیهارا را انجام داد و اینبار امتیاز 15 داشت. جالب اینکه 24 ساعت پس از مصرف مجیک ماشروم، امتیاز وی در تست بینایی سنجی به 18 رسید، که بالاتر از امتیاز 17 مورد نیاز آزمون ایشیهارا برای طبقه بندی بینایی رنگ طبیعی است! از آنجالبتر اینکه در روز هشتم پس از تجربه مصرف مجیک ماشروم امتیاز تست بینایی وی در 19 به اوج خود رسید و تقریباً چهار ماه بعد، امتیاز او در 18 ماند! پس از یک سال، تیم تحقیقاتی از او درخواست شد تا مجدداً تحت آزمون ایشیهارا قرار گیرد که در آن نمره‌ای 16 را کسب کرد؛ نتیجه جدید اگرچه زیر آستانه دید طبیعی بود، اما از نمره 14 او در ابتدا بالاتر بود.

تست بینایی سنجی ایشیهارا
نمونه ای از تست بینایی سنجی ایشیهارا

 

این آزمایشات بر اساس مصرف 5 گرم (0.18 اونس) قارچ سیلوسایبین خشک صورت پذیرفت که به اندازه ای بود که حالت سرخوشی به طرف بدهد ولی توهم و حالت عرفانی نداشته باشد؛ البته احتمال مصرف خودسرانه مجیک ماشروم یا دیگر مواد روانگردان خارج از اندازه تعیین شده برای تحقیقات، توسط این مرد، نگرانی هایی را در مورد اعتبار داده های این مطالعه ایجاد می کند. با این حال نتایج بدست آمده حاکی از بهبودی نسبی CVD را نشان داد که در 8 روز به اوج خود رسید و حداقل تا 16 روز پس از تجویز سیلوسایبین ادامه داشت. این بهبود ممکن است بیشتر طول کشیده باشد، اگرچه مشاهدات بعدی به دلیل استفاده مداوم از مواد روانگردان و مصرف مواد اضافی مخدوش شده است و نتیجه گیری از نتایج بلند مدت را دشوار می کند.

اما مطالعه دیگری که در سال 2020 انجام شد، نیز نشان میداد که روان‌گردان‌ ها ممکن است به طور پایدار علائم CVD (کوررنگی) را در برخی افراد بهبود ببخشند.

درمان کوررنگی با قارچ های جادویی
درمان کوررنگی با مجیک ماشروم

در نتایج این تحقیق آمده است: «مورد آزمایش هرگز به نمره کامل در آزمون نرسید. نتیجه بدست آمده با اینکه CVD او احتمالاً ژنتیکی است و انتظار می رود که سیلوسایبین تغییر DNA را برای اصلاح کامل این کمبودها ایجاد نکند، مطابقت دارد.

همچنین محققان هنوز قادر به شناسایی مکانیسم پیشرفت های بینایی این مرد نیستند، آنها حدس می زنند که روانگردان ها ممکن است “تغییرات در پردازش بصری سطح بالاتر” را در ناحیه V4 مغز، که مرکز درک رنگ است، ایجاد کنند.

داده‌های مطالعه اخیر نشان می‌دهد که برخی از افراد پس از استفاده از روان‌گردان‌هایی مانند اسید لیسرژیک دی‌اتیل آمید (LSD) و قارچ سیلوسایبین (مجیک ماشروم)، بهبود طولانی‌ مدت را برای کمبود دید رنگ (CVD)، یه همان کوررنگی را تجربه می کنند؛ اما هنوز هیچ نتیجه قطعی برای میزان یا مدت بهبود CVD مرتبط با مصرف روانگردان بدست نیامده است.

 

منبع: interestingengineering منتشر شده در 3 می 2023
ترجمه از تیم هاگ . کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله جالبی است.
    قارچ های Hallucinogenic یا توهم زا لزوما سمی نیستند. برخی از انواع آن مانند جنس آمانیتا که سمی محسوب میشود بدلیل وجود اسید آیبُتِنیک، موسکارین و چند ترکیب psychoactive دیگر، توهم زا نیز هستند.
    در غرب مجیک ماشروم را “شروم” هم میخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا