حوادث صنعت قارچ

در فصل بهار مسمومیت با قارچ‌های سمی افزایش یافته است

مسمومیت با قارچ های سمی در مناطق غربی کوهستانی و مرطوب کشور شایع است

هر ساله با نزدیک شدن بهار، و رشد قارچهای خودرو، دغدغه مسئولان برای مسمومیت با قارچ‌های سمی توسط مردم بیشتر میشود. و مرتب شاهد تذکرات مسئولین و کارشناسان برای مصرف نکردن آنها هستیم؛ زیرا بسیاری از قارچهای خودروی محلی، ظاهری شبیه به قارچهای خوراکی دارند در حالیکه ممکن است سمی باشند و تشخیص خوراکی یا غیرخوراکی بودن آنها کار دشواری است.

امسال نیز دکتر علیرضا حقیقت، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در ابتدای فصل بهار هشدار داد و گفت: «این مسمومیت در مناطق غربی، کوهستانی و مرطوب کشور شایع است و می‌تواند منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری در بیمارستان شود.»
وی تاکید کرد که شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، به خصوص درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنند. او خاطر نشان کرد که لازم است شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده خود، تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف نمایند.

قارچ خودرو بومی و محلی
وی با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، خاطرنشان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ،  معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست، و برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی در فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن، از بین نمی‌رود.
وی به شهروندان هشدار داد در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری ۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها  منتقل کنند و توجه داشته باشند در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند. هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود و بهتر است در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار، برای شناسایی به کادر پزشکی بیمارستان تحویل داده شود.

مسمومیت با قارچ‌های سمی

در سالهای پیش نیز کارشناسان در ابتدای بهار این تذکرات را به مردم داده بودند. به عنوان مثال مریم خلفی نژاد از کارشناسان حوزه قارچ، در سال 1398 نیز توصیه کرده بود که به خاطر این که قارچهای سمی و غیر سمی از لحاظ ظاهر، تفاوت‌های اندکی دارند و امکان تشخیص آنها ازنظر رنگ، بو و شکل ظاهر بسیار بسیار دشوار است، از مصرف آنها در دشتها و جنگلها خودداری کنند.  وی خاطر نشان کرده بود که : قارچ‌های بومی را به‌هیچ‌ عنوان نباید مصرف کرد زیرا سموم این‌گونه قارچ‌ها براثر پختن یا آب پز کردن به‌هیچ‌عنوان از بین نخواهد رفت. مصرف قارچ سمی منجر به مرگ یا بروز آسیب‌های جدی در کبد و سایر اعضای بدن می‌شود.

او علائم و نشانه‌های مسمومیت با قارچ‌ سمی را شامل تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات یا اسهال عنوان و بابیان اینکه درمان این نوع مسمومیت گاه نیازمند بستری کردن فرد در بیمارستان است، گفت: مواردی مانند کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج، بی‌حالی یا ضعف نیز  از دیگر نشانه‌های مسمومیت است که اغلب شروع نشانه‌ها از ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت پس از خوردن قارچ‌های سمی، پدیدار می‌شود. او تاکید کرد که در صورت هرگونه تردید نسبت به مسمومیت با قارچ، باید فرد مسموم را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرده و او را هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کنیم.

اگر با وجود این تذکرات باز هم مایل هستید قارچ محلی میل کنید حتما مقاله مدیریت مسمومیت های ناشی از قارچ های سمی را بخوانید.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا