اخبار علمی حوزه قارچ

اسرار درخشش قارچ ها در شب

یاخته‌های آن‌ها دارای هسته واقعی بوده و فاقد قابلیت زیست تابی هستند

محققان موفق شدند برای اولین بار در جهان مسیرهای بیولوژیکی که موجب درخشش قارچ‌ها در شب می‌شود را شناسایی کرده و در همین راستا توانستند به اسرار درخشش قارچ ها در شب دست یابند.

به گزارش خبرگزاری هاگ- محققان در جریان تحقیقات خود از قارچی موسوم به «Neonothopanus nimbi» که به قارچ ارواح معروف است، استفاده کردند که یکی از ۱۰۰ نوع قارچ زیست تاب محسوب می‌شود. شایان‌ذکر است، قابلیت درخشش گیاهان در شب با عنوان زیست تابی شناخته می‌شود و حاصل اکسید شدن ماده‌ای موسوم به «لوسیفرین» است که توسط آنزیم «لوسیفراز» اکسیدشده و به نور تبدیل می‌شود. تاکنون محققان قادر به شناسایی ژن‌های عامل تولید لوسیفرین نبوده‌اند.

در جریان تحقیقات اسرار درخشش قارچ ها در شب، با تجزیه‌ و تحلیل Neonothopanus nimbi محققان توانستند این ژن‌ها را شناسایی کنند. همچنین مشخص شد لوسیفرین شباهت زیادی به «کافئیک اسید» دارد که یکی از اجزای شرکت‌کننده در سوخت‌و ساز سلولی قارچ است.

نتایج اولیه تحقیقات

نتایج تحلیل و مقایسه ژن‌های مربوط به لوسیفرین و کافئیک اسید، نشان از این واقعیت دارد که قابلیت زیست تابی در قارچ‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل ایجادشده است. باوجوداین هنوز علت تکامل این قابلیت در قارچ‌ها مشخص نیست. در حال حاضر محققان با تزریق پروتئین‌های زیست تاب به سلول‌ها، بافت‌ها یا سایر ارگانیسم‌ها قابلیت درخشش در شب را ایجاد می‌کنند. اما با استفاده از نتایج این تحقیقات امکان دست ورزی ژن‌های جانداران به‌منظور فعال‌سازی قابلیت زیست تابی در آن‌ها فراهم می‌شود.

محققان با توجه به نتایج تحقیقات خود توانستند با استفاده از کدهای ژنتیکی کشف‌شده در این تحقیقات توانستند در آزمایشگاه، جاندارانی را که یاخته‌های آن‌ها دارای هسته واقعی بوده و فاقد قابلیت زیست تابی هستند را به‌صورت ژنتیکی دست ورزی کنند تا در تاریکی بدرخشند. محققان در این آزمایش‌ها توانستند کافئیک اسید موجود در مخمر را به لوسیفرین تبدیل کنند.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا