اخبار تولید قارچ سراسر کشور

دستیابی به دانش تولید قارچ دارویی «گانودرما» در فسا

در کشور ما کمتر از ۱۰ سال است که فناوری پرورش این قارچ موردتوجه قرارگرفته است

دستیابی به دانش تولید قارچ دارویی «گانودرما» در فسا، در کشور ما کمتر از ۱۰ سال است که فناوری پرورش این قارچ موردتوجه قرارگرفته است.

به گزارش خبرگزاری هاگ، کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی جهاد کشاورزی فارس در رابطه با احداث این واحد عنوان کرد: این واحد در ۱۶۰۰ مترمربع زیربنا و با ظرفیت تولید ۱۰ هزار بسته کمپوست به بهره‌برداری رسید.

عبدالکریم طاهری مهر ضمن اشاره به قدمت ۴ هزارساله قارچ گانودرما در طب سنتی دنیا، افزود: در کشور چین این گیاه به دلیل خاصیت درمانی فراوان به پادشاه قارچ‌های دارویی شهرت دارد. طاهری مهر در خصوص شروع تولید این محصول در کشور اظهار داشت: در کشور ما کمتر از ۱۰ سال است که فناوری پرورش این قارچ موردتوجه قرارگرفته است.

شروع روند عملیاتی

محسن پرهیزی عضو تیم تحقیقات پرورش قارچ گانودرما در فسا در رابطه با این موفقیت عنوان کرد: از ۲ سال پیش تحقیقات خود را بر پرورش قارچ‌های دارویی متمرکز کردیم و پس از موفقیت در پرورش قارچ گانودرما در مقیاس تحقیقاتی، توانستیم این گیاه ارزشمند را به تولید انبوهبرسانیم.

پرهیزی در خصوص ویژگی‌ها و شرایط تولید این محصول گفت: این قارچ در بسته‌های مخصوص کمپوست و در سالن‌های سرپوشیده با کنترل میزان دما و رطوبت پرورش داده می‌شود. وی در ادامه روند تولید را این‌گونه توضیح داد: بذر قارچ گانودرما که در بسته‌های کمپوست تزریق‌شده است، با قرار گرفتن در شرایط مطلوب ازنظر دما و رطوبت رشد کرده و جوانه می‌زند.

این عضو تیم تحقیقات پرورش قارچ گانودرما، پایان عملیات تولید را این‌چنین تشریح کرد: وقتی جوانه‌های قارچ گانودرما به رشد کافی رسیدند برداشت آن‌ها آغاز می‌شود. پرهیزی افزود: قارچ‌ها پس از برداشت در دستگاه خشک‌کن مواد غذایی و در دمایی ۵۰ درجه سانتی‌گراد خشک‌ شده و سپس به‌صورت پودر درمی‌آید.

مدت‌زمان لازم برای تولید

حسن اسماعیلی به‌عنوان یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی، در خصوص دانش تولید قارچ دارویی و مدت‌زمان موردنیاز برای رشد این قارچ، افزود: از مرحله قرار گرفتن کمپوست در سالن‌های پرورش تا برداشت قارچ حدود ۴ ماه طول می‌کشد.

وی بابیان اینکه این قارچ در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، گفت: راه‌اندازی این واحد تولیدی در شهرستان فسا می‌تواند نویدبخش راه‌اندازی صنعت پررونق پرورش قارچ گانودرما در شهرستان‌های گرمسیر فارس و استان‌های جنوبی کشور باشد.

اسماعیلی ظرفیت حال حاضر تولید سالانه این مجتمع را بالغ‌بر تولید سالانه ۲ تن پودر قارچ گانودرما  اعلام کرد و  از امکان 2  برابر شدن این رقم در صورت حمایت مسئولان خبر داد.

خواص گانودرما

محمدرضا اکبری، کارشناس طب سنتی خواص موجود در این قارچ را این‌گونه عنوان کرد: قارچ گانودرما دارای ارزش دارویی فراوان بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. این کارشناس در ادامه سخنان خود افزود: در طب سنتی، این گیاه برای کاهش قند خون و فشارخون، افزایش پلاکت، درمان کبد چرب، زخم معده، بیماری‌های کلیه و ضعف اعصاب تجویز می‌شود.

اکبری، بهترین شیوه مصرف قارچ گانودرما را به‌صورت دمنوش و حداکثر میزان مصرف روزانه برای هر بیمار را حدود ۵ تا ۷ گرم اعلام کرد.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا