اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

دستیابی پژوهشگران ایرانی به دانشی ارزشمند برای دنبلان، کشت الماس هیرکانی

دستیابی پژوهشگران ایرانی به دانشی ارزشمند برای کشت قارچ دنبلان، کشت الماس هیرکانی، به گزارش هاگ به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هجمه سالیان اخیر بومیان شرق گلستان برای برداشت قارچ “ترافل “باهدف امرارمعاش و کسب درآمد، آسیب جدی به ریشه درختان جنگلی منطقه وارد کرده است، موضوعی که سبب شد تا محققان گلستانی باهدف حفظ محیط‌زیست به فکر روش جایگزین تولید این قارچ و بارور کردن ریشه درختان مثمر باغی بیفتند.

قارچ ترافل که در زبان محلی به نام دنبلان مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به‌طور معمول در بهار و تابستان رشد می‌کند.

ترافل انواع مختلفی دارد و در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود که در دشت‌های مراوه‌تپه و گلی داغ گلستان اغلب قارچ ترافل قهوه‌ای آن‌هم در مقطع کوتاهی از فصل بهار جمع‌آوری می‌شود.

علاوه بر آن، قارچ ترافل سیاه در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند که جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان رویشگاه آن است که برداشت آن از اسفندماه آغازشده و تا شهریور ادامه می‌یابد.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به‌ویژه گالیکش است هرچند در مناطقی از مینودشت، علی‌آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش‌شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن‌های معطر، صنایع غذایی و رستوران‌ها استفاده می‌شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می‌کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه‌ها را وادار به هجمه و دست‌اندازی به این ثروت الهی کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا