استانداردهای صنعت قارچ

ضرورت ارتقا کیفیت قارچ خوراکی

اهمیت تولید قارچ خوراکی در اقتصاد کشور

در این متن به خلاصه ای از مقاله ضرورت ارتقا کیفیت قارچ خوراکی با اجرای برنامه MGAP ؛ (Mushroom Good Agricultural Practices) در واحدهای پرورش قارچ خوراکی است، می‌پردازیم.

با توجه به روند رو به افزایش توسعه واحدهای پرورش قارچ خوراکی در کشور، برنامه‌ریزی برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا از طریق بسترسازی مناسب برای افزایش مصرف سرانه قارچ، توسعه صادرات قارچ به کشورهای مجاور و سایر کشورها و توسعه صنایع فراوری و تبدیلی قارچ خوراکی برای عرضه در بازار داخلی و خارجی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

عدم آگاهی

متأسفانه بعضاً به دلیل عدم آشنایی و مهارت تولیدکنندگان درزمینهٔ روش‌های مناسب آماده‌سازی کمپوست، خاک‌پوششی و مدیریت نامناسب سالن‌های پرورش قارچ و آفات و بیماری‌ها و نیز عدم رعایت ضوابط اولیه بهداشتی، تولیدکنندگان برای کنترل آفات و بیماری‌های احتمالی به کاربرد گسترده سموم و آفت‌کش مبادرت می‌ورزند که بالطبع سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.

در این راستا آشنایی تولیدکنندگان با اصول و الزامات فنی مدیریت مطلوب پرورش قارچ خوراکی ضروری است و تولید عرضه قارچ خوراکی باکیفیت مطلوب می‌بایست مدنظر تولیدکننگان این بخش قرار گیرد.

ضمن آنکه اجرای برنامه‌های مدیریت کیفیت تولید و پرورش قارچ خوراکی و ازجمله عملیات مناسب پرورش قارچ خوراکی می‌تواند زمینه‌ساز انطباق با استانداردهای کیفی بین‌المللی و امکان صادرات قارچ به سایر کشورها و ازجمله کشورهای همسایه شد.

اهمیت پیشگیری

در واقع با اعمال چنین سیستم مدیریتی و تدوین یک برنامه پیشگیرانه می‌توان از کلیه مخاطرات ایمنی محصول در مراحل مختلف پرورش، برداشت، بسته‌بندی و توزیع قارچ خوراکی اطمینان حاصل کرد.

این امر از طریق شناسایی خطرات احتمالی و پیش‌بینی اقدامات  پیشگیرانه و اصلاحی در طراحی و نحوه استقرار سالن‌های پرورش  و ابنیه واجد پرورش قارچ طراحی تجهیزات و دستگاه‌ها، دریافت و نگه‌داری مواد اولیه، کیفیت آب، کنترل آفات و بیماری‌ها، بهداشت کارکنان، حمل و نقل و… و مستند سازی آن بر اساس چک لیست‌های مرتبط امکان‌پذیر است.

برای مطالعه سایر استاندارد‌های صنعت قارچ، هاگ را دنبال کنید
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا