اخبار صنعت قارچانجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

دلایل افت تولید قارچ در کشور

اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت قارچ از مزرعه تا بازار

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به افزایش قیمت کلش و حضور گسترده دلالان در بازار، افت تولید قارچ را خبر داد و نرخ این کاهش را بین 20 تا 30 درصد اعلام کرد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید قارچ خبر داد و گفت: با توجه به گرانی بیش از حد مواد اولیه و اتخاذ برخی تصمیمات نادرست مبنی بر عدم خروج کاه گندم از برخی استان ها، کار برخی واحدهای پرورش قارچ به تعطیلی کشیده است.

وی افزود: علی رغم مازاد ۵۰ درصدی کاه در برخی استان ها، اما مسئولان اجازه خروج را ندادند که همین موضوع منجر به سودجویی دلالان و افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت شد.

افزایش قیمت

وی با بیان اینکه انجمن به رغم هزینه های بالای تولید تصمیمی برای افزایش قیمت نگرفته است، گفت: در شرایط کنونی برای حمایت از مصرف کننده، هنوز به جمع بندی نرسیدیم، اما در کل باید تصمیمی اتخاذ شود که سود تولیدکننده و مصرف کننده در آن دیده شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از کاهش عرضه قارچ در تهران خبر داد و گفت: توزیع روزانه قارچ در تهران از ۴۰ تا ۵۰ تن به ۲۰ تا ۳۰ تن رسیده است که این امر کاهش تولید را نشان می دهد.

وی قیمت کنونی هر کیلو قارچ فله را حدود ۳۵ هزار تومان و قارچ بسته بندی را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

ایشان در واکنش به عرضه قارچ فله با نرخ ۶۰ هزار تومان در بازار بیان کرد: دلالی و واسطه گری یکی از معضلات اصلی کشور محسوب می شود که این موضوع ارتباطی به تولیدکننده ندارد.

دلایل افت تولید قارچ در کشور/ اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت قارچ از مزرعه تا بازار
دلایل افت تولید قارچ در کشور/ اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت قارچ از مزرعه تا بازار

این مقام مسئول اختلاف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت قارچ در بازار را ناشی از سودجویی دلالان و عدم کنترل بازار دانست.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال صادراتی به بازارهای هدف نداشته ایم، بیان کرد: در سنوات گذشته که در فصل گرما به دلیل کمبود کانتینرهای یخچال دار مشکل صادرات داشتیم، اما امسال کمبود عرضه و گرانی قارچ ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال مانع این امر شد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت کلش و عدم امکان تهیه برای تولیدکننده، امکان افزایش تولید وجود ندارد چرا که برخی استان ها بدلیل افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه نتوانستند تولید کنند که با این وجود امکان تامین نیاز کشور هم وجود ندارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان با اشاره به حضور گسترده دلالان بازار تولید قارچ گفت: افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان را به ورشکستگی کشانده که اگر تمهیداتی برای حل این بحران نشود، صنعت قارچ نابود خواهد شد. این درحالی است که صنعت تولید قارچ اشتغالزایی بالایی دارد و با تعطیلی آن، تعداد کثیری بیکار می شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا