اخبار جهان در حوزه قارچ

دلایل رشد تولید قارچ در اروپا

فرصت های جدیدی در بازار قارچ ظاهر می شود

دلایل رشد تولید قارچ در اروپا، آگرو پروژه (Agro-Projects)، یکی از بزرگترین پیمانکاران عمومی در ساخت مزارع قارچ و کمپوست سازی در اروپا، نشان می دهد که تجارت و تولید قارچ اروپای غربی و همچنین اروپای مرکزی و جنوبی، طی 10 تا 20 سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت. برخلاف چهار یا سه سال پیش، زمانی که اکثر درخواست‌های پیشنهادی که قبلاً آگرو پروژه (Agro-Projects) دریافت می‌کرد، از سوی سرمایه‌گذاران در اروپای شرقی بود.

اکنون قطعاً بیش از 60 درصد از سرمایه‌گذاران از اروپای غربی و مرکزی است و پروژه های جدیدی در حال ساخت دارد. آگرو پروژه اخیراً ساخت سه مزرعه قارچ را در فرانسه به پایان رسانده است که دو مورد از آنها شامل 22 اتاق است و در حال حاضر بر روی ساخت مزرعه چهارم است.

گروت دانیل داژوسکی، مدیر عامل شرکت آگرو پروژه، که تقریباً 10در  سال گذشته در صنعت قارچ فعالیت داشته است، توضیح می دهد که حرکت به سمت افزایش تولید و پرورش قارچ در اروپای غربی به چند دلیل واضح طبیعی است.

 

قارچ تبدیل به “غذای مد روز” می شود

قارچ یک محصول مغذی است که علاوه بر آن می تواند به عنوان جایگزین گوشت استفاده شود بنابراین با بسیاری از روندهای تغذیه ای آینده مطابقت دارد. این روندها عبارتند از: خوردن محصولات سالم، رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه، توجه به پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات زیست فعال در غذا، ویتامین دی و رژیم غذایی که از سرطان و زوال عقل جلوگیری می کند.

در سراسر اقتصادهای توسعه یافته اروپای غربی، محبوبیت فزاینده ای از رژیم های وگان و گیاهخواری وجود دارد که در آن قارچ ها جایگزین کاملاً مناسبی برای گوشت هستند. (به عنوان مثال درصد گیاهخواران ایتالیایی طی سال های 2019-2020 از 7.1٪ به 8.9٪ افزایش یافته است. در آلمان در سال 2020 حجم جایگزین های گوشتی مصرفی 25.5 میلیون کیلوگرم بوده که نسبت به سال قبل حدود 82 درصد افزایش داشته است.)

به گفته مشتریان و شرکای آگرو پروژه در اروپای غربی، امروزه انجمن های قارچ و همچنین خود مزارع اروپایی توجه بیشتری به آگاهی مصرف کنندگان از روند سازگاری قارچ دارند که گام به گام باعث افزایش مصرف و تولید می شود.

 

قارچ های محلی جایگزین وارداتی می شوند و ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند

از طرف دیگر، در بسیاری از کشورهای اروپای غربی مصرف قارچ به اندازه کافی بالا است، در حدود 3-4 کیلوگرم به ازای هرنفر و تقاضا برای آنها به طور مداوم در حال افزایش است (تقاضا در فرانسه به شدت روبه افزایش است) بنابراین سرمایه گذاری در مزرعه قارچ ایده خوبی به نظر می رسد. از سوی دیگر، کشورهای اروپای غربی به واردات قارچ از لهستان و هلند عادت دارند، زیرا مزارع موجود نمی توانند تقاضای آنها را برآورده کنند. به عنوان مثال، طبق انجمن آلمانی تولیدکنندگان قارچ، در آلمان در سال 2021، تولیدکنندگان داخلی قارچ توانستند تنها 60 تا 65 درصد از کل قارچ های مصرفی را تولید کنند.

امروز وضعیت به شدت در حال تغییر است. همانطور که یکی از سرمایه گذارانی که در حال ساخت مزرعه قارچ با آرگو پروژه در آلمان است، توضیح می دهد: آلمانی ها اکنون می خواهند قارچ آلمانی بخرند زیرا آنها داخلی و تازه هستند، علاوه بر این خرید چنین قارچ هایی از پرورش دهندگان محلی حمایت می کند، در واقع آلمانی ها قارچ های محلی را ترجیح می دهند حتی اگر هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنند. سرمایه گذاران سایر کشورهای اروپای غربی نیز وضعیت مشابهی را توصیف می کنند. بدون شک چنین پیشینه ای فرصت های زیادی را برای کسانی که می خواهند در اروپای غربی مزرعه قارچ مدرن راه اندازی کنند باز می کند. با این حال، سرمایه گذار باید در نظر داشته باشد که مصرف کنندگان در این کشورها نیازهای باکیفیت بسیار بالایی برای قارچ دارند، زیرا سال ها است که آنها به خرید قارچ لهستانی با کیفیت بالا عادت کرده اند. به همین دلیل است که یافتن تیمی که بتواند به شما در طراحی، ساخت، تجهیز و تولید یک مزرعه قارچ واقعا مدرن و کارآمد مشاوره دهد و به شما کمک کند بسیار مهم است.

برخی از کارشناسان صنعت قارچ توضیح می‌دهند که حرکت به سمت محصولات داخلی و محلی در طول همه‌گیری کووید قوی‌تر شده است (احتمالاً به دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به احساس امنیت) شکی نیست که انجمن‌ها و تعاونی‌های قارچ و حتی نهادهای دولتی کشورهای اروپای غربی نیز در حال سرمایه‌گذاری برای ترویج مصرف قارچ‌های محلی هستند، زیرا این امر باعث می‌شود محصول آنها مطلوب‌تر و با قیمت بالاتری خریداری شود. در چنین حرکتی از سرمایه گذارانی که در اروپای غربی مزارع قارچ می سازند، حمایت می شود.

 

سرمایه گذاران می توانند قارچ های خود را در یک سال داشته باشند

از تجربه چندین ساله آگرو پروژه، ما می دانیم که مدت زمان ساخت یک مزرعه قارچ به عوامل زیادی بستگی دارد، اول از همه، اینکه کدام پیمانکار را انتخاب کرده اید و چه تجربه ای دارد. اگر آگرو پروژه را انتخاب کنید، ساخت مزرعه معمولی 12 اتاقی تا 8 ماه طول می کشد، و فروش قارچ تقریباً یک ماه و نیم پس از راه اندازی مزرعه امکان پذیر خواهد بود. در مقایسه با سیب، گلابی یا سایر میوه ها، بازگشت سرمایه در صنعت قارچ بسیار سریعتر است.

دلایل رشد تولید قارچ در اروپا
دلایل رشد تولید قارچ در اروپا
دلایل رشد تولید قارچ در اروپا
دلایل رشد تولید قارچ در اروپا

 

نتیجه

علاوه بر این، برخی از سرمایه گذاران به آگرو پروژه گفتند که برای ایجاد یک مزرعه قارچ در اروپا می توانند به دنبال پشتوانه مالی از سوی دولت یا صندوق های بین المللی باشند. از آنجایی که پرورش قارچ نوعی تولید پایدار است و ده‌ها محل کار ایجاد می‌کند، می‌توان برخی از یارانه‌ها، کمک‌های بلاعوض و وام دریافت کرد.

از جمله نیازهایی که متخصصان پروژه های کشاورزی اکنون دریافت می کنند، نوسازی مزارع موجود در اروپای غربی است. دلیل آن این است که عرضه کنندگان داخلی می خواهند از نظر کیفیت با قارچ های وارداتی رقابت کنند. این نیز موضوع آینده است، تعدادی از مزارع قدیمی قارچ اروپای غربی در حال مدرنیزه شدن هستند. در بسیاری از کشورها که سطح بیکاری پایین و هزینه نیروی کار در سطح نسبتاً بالایی است، می توان روند جستجوی راه حل هایی را برای تولید خودکار بیشتر به ویژه در زمینه چیدن مشاهده کرد.

بازارهای قارچ اروپای غربی در حال رشد هستند، مزارع مدرن جدیدی در طی چند سال آینده ساخته می‌شوند و تعداد قارچ‌های محلی تولید می‌شود. با این حال، این روند سریع و ساده نخواهد بود. آگرو پروژه یکی از آن شرکایی است که دانش انباشته شده در طول سال ها را انتقال می دهد و به ساخت و تجهیز مزارع قارچ در سراسر جهان کمک می کند.

 

اطلاعات پس زمینه

شرکت لهستانی آگرو پروژه از یک سو یکی از بزرگترین شرکت‌های اروپایی است که در زمینه طراحی، ساخت و تجهیز مزارع قارچ و محوطه‌های کمپوست فعالیت می‌کند و از سوی دیگر تجهیزات قابل اعتمادی مانند ماشین‌های پرکن، قفسه‌ها، کامیون‌های چیدن و غیره را تولید و عرضه می‌کند. بیش از 70 سرمایه گذاری تکمیل شده در جهان دارد. آگرو پروژه به مدت 7 سال در بخش قارچ فعالیت می کند، اما تجربه در بین تیم و مدیریت بسیار طولانی تر است.

منبع: Mushroommatter

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا