جهاد کشاورزی

۷۰۰ گرم سرانه مصرف قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری

تولید قارچ در استان۶ هزار و ۵۰۰ تن

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور گفت: سرانه مصرف قارچ در سال به ازای هر نفر در استان ۷۰۰ گرم است.

حسین برزگر روز یکشنبه در نشست هماهنگی نخستین جشنواره آشپزی با قارچ در استان افزود: سرانه مصرف قارچ که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست در جهان حدود پنج کیلوگرم در سال به ازای هر نفر است که این آمار در کشور ۱.۵ کیلوگرم و برای مردم چهارمحال و بختیاری کمتر از ۷۰۰ گرم است.

وی گفت : هم‌اکنون در استان ۶ هزار و ۵۰۰ تن قارچ تولید می‌شود در حالی‌که سرانه مصرف این محصول در استان پایین تر از میزان تولید است.

برزگر با بیان اینکه قارچ خوراکی جایگزینی مناسب برای مصرف گوشت و دیگر مواد غذایی است، افزود: میزان مصرف آب برای پرورش قارچ نیز بسیار کم و به لحاظ اقتصادی و غذایی پرارزش است.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان به برگزاری نخستین جشنواره آشپزی با قارچ در اواسط بهمن‌ماه در استان اشاره کرد و گفت: این جشنواره در راستای حمایت از رونق تولیدات داخلی، ترویج غذای سالم و افزایش سرانه مصرف قارچ در شهرکرد برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری جشنواره آشپزی با قارچ چهارمحال و بختیاری را افزایش سرانه مصرف قارچ در راستای سلامت جامعه و پایداری تولید این محصول خوراکی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۳۲ واحد کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ و ۱۵۰ واحد کارگاه‌ خانگی در شهرستانهای شهرکرد، بروجن، کیار و فارسان فعال است و روستای “قلعه ممکا” در استان به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.

چهارمحال و بختیاری ششمین تولیدکننده قارچ خوراکی در کشور

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از خبرنگار فارس در شهرکرد، حسین برزگر گفت: بیش از ۱۸۰ واحد قارچ خوراکی  و گلخانه در استان وجود دارد که حدود نه هزار و هشتصد تن انواع قارچ خوراکی، سبزی و صیفی‌جات، توت‌فرنگی و بیش از یازده میلیون و پانصد هزار شاخه گل بریده و پایه رویشی درختان مثمر تولید می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: این تولیدات در سطحی حدود ۴۰ هکتار انجام می‌شود و اشتغال واحدهای مذکور جمعاً حدود ۹۰۰ نفر بوده و ارزش تولیدات آن‌ها بیش از دو هزار و هفتصد میلیارد است.

همچنین بیش از ۸۰ واحد تولید قارچ خوراکی در استان وجود دارد که ۳۲ واحد آن صنعتی و مابقی آن‌ها واحدهای خانگی هستند.(۹ آذر ۱۳۹۹)

برگزاری دوره آموزشی، مهارتی تهیه بستر کشت قارچ خوراکی

برگزاری دوره آموزشی مهارتی تهیه بستر کشت قارچ خوراکی
رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی از برگزاری دوره آموزشی، مهارتی تهیه بستر کشت (کمپوست و…) قارچ خوراکی در روستای قلعه ممکا، شهرستان کیار خبر داد.
به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سمیه حیدیان رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کیار گفت: دوره آموزشی، مهارتی تهیه بستر کشت (کمپوست و…) قارچ خوراکی در روستای قلعه ممکا، شهرستان کیار برگزار شد.

سمیه حیدریان افزود: دوره مذکور با تدریس خانم مهندس صادقی زاده، کارشناس ارشد باغبانی مدیریت برگزار شد.

حیدریان گفت: در این دوره آموزشی که به صورت تئوری و عملی برگزار گردید، بهره برداران با آموزش تهیه کمپوست در قارچ دکمه ای و نحوه کاشت و برداشت قارچ آشنا شدند.

منبع: ایانا(۲۰ دی ۱۴۰۰)

راه اندازی گلخانه و تولید صیفی جات و پرورش قارچ خانگی

تولید قارچ در شهرکرد

تولید قارچ در شهرکرد، به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد صادق خانجانی مدیر جهاد کشاورزی خانمیرزا گفت: در سالن قارچ خوراکی به مساحت ۱۲۰ متر مربع واقع در بخش آزمند روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

او افزود: این طرح با ظرفیت تولیدی هشت تن در سال ازجمله طرح‌های مؤثر بهبود تولید است. تجهیز ۳۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی خانمیرزا به سیستم های نوین آبیاری نیز در دستور العمل می باشد.

خانجانی اضافه کرد: قارچ به‌عنوان منبعی سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی (پتاسیم، مس، فسفر و آهن) و سایر مواد غذایی ضروری و با توجه به طعم و بوی خاص و منحصر به‌ فرد، در لیست غذای انسان قرار می‌گیرد.(۲۴ فروردین ۱۴۰۰)

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا