اخبار جهان در حوزه قارچ

برگزاری دوره‌های قارچ‌ شناسی برای حفاظت از جنگل ها

آگاهی بخشی یک راه مناسب برای جلوگیری از مسمومیت‌های قارچی، و تاراج قارچ‌های جنگلی است. تنها یک بخشنامه ضعیف و هشدارهای گاه و بیگاه نمی‌تواند به یک عامل بازدارنده تبدیل شود. برگزاری دوره‌های قارچ‌ شناسی برای عموم مردم می‌تواند یک راه مناسب و کارآمد در زمینه ارتقای فرهنگ عمومی برای شناخت قارچ ها و نحوه چینش و استفاده از آنها و حفاظت از جنگ ها و مراتع باشد.

ایتالیا به خاطر منابع غنی قارچ در سراسر کشور معروف است و به همین دلیل آسیب های چیندن و مصرف قارچ های خودرو و محلی همیشه دغدغه مسئولان کشور بوده است. به همین دلیل یک دوره قارچ‌ شناسی در سانتا فیورا طراحی و برگزار شد که توسط بنیاد فرهنگی سانتا فیورا و با همکاری شهرداری، انجمن گروه‌های قارچ‌ شناسی توسکانی، و مرکز هماهنگی منطقه‌ای بازرسی قارچ شناسی، و مقامات بهداشتی محلی طراحی و تبلیغ شده بود.

به گزارش هاگ از گونیکونیوز ایتالیا، بیش از 30 شرکت‌کننده برای این دوره قارچ‌ شناسی در سانتا فیورا شرکت کردند که مدرس آن پروفسور ماسیمو پانچتی، رئیس انجمن قارچ شناسی مونته آمیاتا بود. برای شرکت کنندگان یک کارت واجد شرایط بودن برای چیدن قارچ توسط منطقه توسکانی صادر شده که کمک می‌کند از مزایای آگاه بودن در این زمینه بهره‌مند شوند و دیگران را نیز به یادگیری ترغیب نمایند.

الساندرو سیافارافا، رئیس بنیاد فرهنگی سانتا فیورا، می‌گوید: « قارچ یک از مواد اولیه اصلی در غذاهای محلی است و بخشی از سنت ما محسوب می‌شود. ما نمیتوانیم آن را از بین ببریم ولی می‌توانیم روش های تهیه آن را اصولی و خردمندانه کنیم.  روش چیدن قارچ که هنوز در این منطقه رواج دارد گاهی اصولی و درست نیست و این دوره دقیقاً برای پاسخگویی به درخواست‌های زیادی که شهرداری از شهروندان دریافت کرده بود، برگزار شد تا آموزش های اساسی را به آنها بیاموزیم و به حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی اهمیت دهیم»

دوره های قارچ شناسی برای حفاظت از جنگل ها
دوره های قارچ شناسی برای حفاظت از جنگل ها

وی افزود: «ما به منابع کوه و دشت و میراث جنگلی خود اهمیت می‌دهیم و برای تقویت و محافظت از آن تلاش می‌کنیم. برگزاری چنین دوره‌ هایی به ما این امکان را می‌دهد تا با آموزش مردم، فرهنگ عمومی را ارتقا دهیم تا چیدن قارچ های وحشی و خودرو را با رعایت قوانین، مسئولانه، ایمن و با احترام به محیط زیست انجام دهند»

به نظر می‌رسد ما هم در ایران باید کاری مهمتر از اطلاعیه‌ های هرساله یا بخشنامه های محلی برای نجات و حفاظت از جنگل های هیرکانی انجام دهیم تا از نابودی آنها توسط قارچ چینان محلی و قاچاق چیان ترافل رهایی یابند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا