دانستنی‌ها درباره قارچ

دوباره گرم کردن غذا ممنوع!

لیست مواد غذایی که نباید دوباره گرم شوند

دوباره گرم کردن بعضی از مواد غذایی ممنوع است، زیرا تولید سم خواهند کرد! گرم کردن مجدد بعضی از مواد غذایی علاوه بر از دست دادن ارزش غذایی، با تغییر در ساختار آن باعث آزاد سازی مواد سمی می شود که برای بدن مضر می باشد. پس اگر به سلامت خود و غذایی که میخوردی اهمیت میدهید نباید غذای شب مانده را دوباره گرم و مصرف کنید.

در ادامه با ما همراه باشید با لیست مواد غذایی که نباید دوباره گرم شوند.

 

قارچ

قارچکی خوراکی حاوی پروتئین است که توصیه میشود بصورت تازه و پس از طبخ مصرف شود. بطور کلی نباید مواد غذایی حاوی پروتئین را دوباره گرم زیرا پروتئین در اثر گرما تخریب شده و تولید نوعی سم حاوی اکسید نیتروژن و رادیکال های آزاد مینماید؛ این سم سبب مشکلات گوارشی میگردد و رادیکال های آزاد هم سرطان‌زا میباشند!
پس سعی کنید قارچ پخته را تازه میل کنید و اگر در یخچال مانده بود، آن را بصورت سرد مصرف کنید.

 

سبزیجات حاوی نیترات

سبزیجاتی نظیر هویج، اسفناج، کرفس، چغندر، شلغم و سبزیجات برگ سبز که حاوی نیترات هستند را نباید دوباره گرم کرد. نیترات موجود در این مواد غذایی با گرم شدن مجدد به نیتریت و سپس به نیتروزامین تبدیل میشود. نیتروزامین‌ یک ماده سمی سرطان‌زا است و میتوانند توانایی بدن در حمل و جذب اکسیژن را کاهش دهد.

اسفناج

همچنین برخی از این سبزیجات که حاوی آهن هستند (مانند اسفناج) را نباید دوباره گرم کرد و حتی در طبخ اول نیز نباید خیلی حرارت داد و زیاد پخت. حرارت دادن زیاد و گرم کردن مجدد، آهن موجود در سبزیجاتی نظیر اسفناج را اکسید میکند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود که عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان است.

لبو

چغندر هم درصورت گرم شدن مجدد سرطان‌زا خواهد بود، پس هیچوقت از دوره‌گردهای خیابانی لبو نخرید! آنها چغندر پخته شده را دائما بر روی حرارت میگذارند تا گرم بماند و همچنین ممکن است چند روز آن را نگهداری و دوباره گرم کنند؛ پس لبوی قرمزی که میخرید شاید خوشرنگ و خوشمزه باشد، اما قطعا برایتان مضر خواهد بود!

 

برنج

متاسفانه همه ما بارها برنج را گرم کرده و مصرف کرده ایم. اما برنج نیز جز مواد غذایی کست که نباید دوباره گرم شود، زیرا حاوی نوعی باکتری بنام باسیلوس سرئوس میشود. گرما این باکتری‌ را می‌کشد، اما با مرگ این باکتری سبب آزاد شدن هاگ‌‌هایی میشود که ماهیت سمی دارند. این هاگ ها برای بدن مضر بوده و میتواند مسمومیت، اسهال و استفراغ را به همراه داشته باشد.

اگر بلافاصله بعد از خنک شدن برنج آن را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال بگذارید. میتوانید نهایتا 1 الی 2 روز بعد آن را مجدد گرم کرده و میل نمایید.

تخم مرغ

تخم مرغ نیز مانند قارچ، منبع غنی از پروتئین است. اگر تخم مرغ را پختید یا آب‌پز کردید باید آن را تازه بخورید؛ اگر تخم مرغ پخته را در یخچال نگهداری کردید، دیگر آن را گرم نکنید و بصورت سرد مصرف کنید.

تخم مرغ نیز بدلیل داشتن پروتئین در ساختارش حاوی مقدار زیادی نیتروژن است، که اگر دوباره گرم شود اکسید شده و به ماده ای سرطان‌زا تبدیل میشود.

سیب زمینی

سیب زمینییک منبع غذایی مهم در جهان و حاوی ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است. اما نباید سیب زمینی را دوباره گرم کرد، زیرا با حرارت مجدد در ساختار این ماده غذایی، کلستریدیوم بوتولینوم (باکتری‌های ایجاد کننده بوتولیسم) تولید میشود. با گرم شدن مجدد نیز  همه این باکتری ها از بین نمیروند!

حتی با نگهداری سیب زمینی در دمای اتاق نیز این باکتری تولید میشود! بنابراین اگر می‌خواهید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است آن‌ را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید و نهایتا ظرف 1 الی 2 روز آن را مصرف کنید. در غیر اینصورت آن را دور بریزید.

مرغ

مرغ نیز مانند بقیه مواد غذایی حاوی پروتئین در لیست سیاه گرم کردن مجدد قرار میگیرد. ترکیب پروتئین موجود در مرغ، زمانی که از یخچال خارج می‌شود و دوباره حرارت میبیند، کاملاً تغییر کرده و اکسید نیتروژن در آن تولید میشود. این ماده علاوه بر مضر بودن برای بدن، می‌تواند مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد کند.

اگر میخواهید مرغ را گرم کنید باید این کار را به مدت طولانی و با حرارت بسیار کم  انجام دهید و مطمئن شوید کهزیاد داغ نخواهد شد.

ماهی و غذاهای دریایی

باید غذا‌های دریایی را همیشه به صورت تازه مصرف کنید. البته غذا‌های دریایی تازه صید شده که بلافاصله منجمد شده باشند برای خوردن ایمن هستند. اما غذا‌های دریایی پخته شده که مدتی مانده اند، حاوی باکتری‌هایی هستند که می‌توانند باعث بیماری‌ و مسمومیت غذایی شوند.

این باکتریها روی غذاهای دریایی میتوانند در هر دمایی (بین 4 الی 60 درجه) رشد کنند. بنابراین ماهی و غذای دریایی شب مانده مملو از باکتری هاست و درصورت گرم شدن نیز تمام این باکتری ها از بین نخواهد رفت. اگر غذای دریایی بیش از 2 روز ماند باید آن را دور بریزید.

روغن های حاوی امگا3

روغن های مفیدی نظیر روغن زیتون، روغن کتان، کروغن کانولا و … که حاوی امگا3 هستند را نباید گرم کرد. چربی امگا3 به حرارت بسیار حساس است و دمای بالای 40 درجه سانتیگراد سبب شکستن و فاسد شدن آن میشود. از اینرو اگر در غذایی از این روغن ها استفاده کردید نباید آن را گرم کنید زیرا فاسد شده و بخار سمی تولید میکند.

همچنین برخی دیگر از روغن ها نیز تحمل حرارت زیاد را ندارند و وقتی در ظرف دربسته گرم شوند، سمی خواهند شد.


در تصویر زیر برخی از این مواد و تغییر ساختار آن ها شرح داده شده است.

 

دو بار گرم کردن ممنوع

 

تمامی مطالب دانستنی درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا