اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

راهکار فناورانه برای جلوگیری از تاراج اکسیر جوانی

نجات جنگل‌ های هیرکانی از برداشت بی‌ رویه قارچ ترافل

بحران جنگل‌ های هیرکانی از سال 98 شروع شده و هنوز دولت های مختلف نتوانسته‌اند برای جلوگیری از سرعت نابودی فزاینده آنها کاری انجام دهند. سیاست‌ گذاری‌های ضعیف دولت هیچ کور سویی از امید را برای نجات این جنگل‌ها نگذاشته است. اما یک راهکار فناورانه برای جلوگیری از تاراج «اکسیر جوانی»، قارچ گرانبهای ترافل در حال انجام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

در این طرح تلاش می‌شود نهال‌های بارور شده با اسپور قارچ ترافل سیاه کشت شوند. در این ایده که جزو ایده‌های برتر جهاد کشاورزی استان گلستان قرار گرفت، در ریشه نهال‌های فندق پرورش داده شده، کشت و تولید قارچ ترافل طراحی و اجرا شد.

برنامه این است که این نهال‌ها به تدریج وارد اراضی زارعی شوند و باغات ترافلی به وجود بیاید. به این ترتیب علاوه بر ثروت‌‌آفرینی در منطقه، از تخریب جنگلهای در حال نابودی هیرکانی نیز جلوگیری خواهد شد.

کل جنگلهای شما از گیلان تا مازندران و همچنین گلستان، محل رشد قارچ «ترافل سیاه» یا قارچ دنبلان که قارچ خوراکی گران‌ قیمت و کمیابی است و با قیمت بالایی داد و ستد می‌شود. از آنجایی که این قارچ در ریشه درختان رشد می‌کند، دلالان این قارچ برای جمع‌ آوری آن با استفاده از چنگک‌ هایی، ریشه درختان جنگلی را از ریشه خارج می‌کنند که این کار به مثابه مرگ تدریجی درختان است. هم اکنون با افزایش فقر مالی و دشواری های معیشتی، مردم این استان برای یافتن قارچ “ترافل سیاه” به جنگل‌ ها هجوم ‌آوردند که مرگ جنگل را به طرز اسف‌باری تسریع کرده است به صورتی بومیان با وسایل نقلیه خود به جنگ وارد می شوند که خود آسیب های فراوانی به محیط زیست آن وارد می کند و با ابزار های دستساز و چنگک شروع به زیر و رو کردن خاک جهت پیدا کردن قارچ رتافل (اکسیر جوانی) می کنند که تکرار زیاد این روندسبب شده که خاک جنگل شخم زده به نظر می رسد.

این قارچ همزیست با ریشه‌های درختانی چون بلوط و کاج است و زمانی که درخت در حال رشد است، این قارچ نیز به صورت همزیست، با آن رشد خواهد کرد، و ترافل با درخت برای دریافت بعضی از مواد و املاح داد و ستد می‌کند.

مظاهر جعفرنیا، مجری طرح فناورانه نجات جنگلهای هیرکانی، تاکید کرد که مطالعات طرح بر روی درختان بلوط و گلهای جنگلی انجام گرفته و نحوه تکثیر این قارچ روی آنها کاملا بررسی شده است. او اظهار امیدواری کرد که در شرکتی که در  پارک علم و فناوری گلستان فعالیت می‌کند بتوانند نجات بخش جنگلهای شمال کشور باشند؛ زیرا اگر هم اکنون این جنگلها را نجات ندهیم به زودی مانند جنگلهای زاگرس نابود خواهند شد.

هم‌ اکنون به کمک این طرح فناورانه، از تولید ترافل‌ های کشت شده در نهال‌ های فندق، توانسته‌اند قارچ دنبلان را فراوری کرده و پودر ترافل و ترشی و عسل فرآوری شده با ترافل را به بازار عرضه کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا