کارآفرینی در حوزه قارچ

راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بدون حمایت دولتی

پس از چند ماه برند و شرکت خودم را راه‌اندازی کردم

راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بدون حمایت دولتی، تماشای بانوان مسنی که برای کاهش وزن به او مراجعه می‌کردند، اما انجام حرکات ورزشی برایشان دشوار بود او را به فکر راه چاره انداخت.

به گزارش خبرگزاری هاگ- خانم عقیلی به‌عنوان یکی مربی ورزشی بانوان در بخش مَروَست شهرستان خاتم از توابع استان یزد می‌گوید: کتاب‌های بسیاری را مطالعه کردم و حتی باوجوداینکه سواد انگلیسی خوبی نداشتم مقاله‌های بسیاری را ترجمه کردم تا متوجه شدم در کشورهای آسیای شرقی مانند چین و ژاپن از چایی به نام کامبوجا جهت کاهش وزن استفاده می‌کنند که از نوعی قارچ تولید می‌شود.

خواص گانودرما

در ادامه بررسی‌هایم بر روی خواص قارچ گانودرما، متوجه شدم که این قارچ دارای خواص دیگری است که امروزه موجب مصرف روزافزون آن در دنیا شده است. ازجمله این خواص می‌توان به تنظیم قند خون، جلوگیری از بیماری‌های پوستی، کاهش وزن و جلوگیری از کبد چرب اشاره کرد.

خانم عقیلی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بدون حمایت دولتی و شرایط سخت شروع فعالیت خود، گفت: برای تولید کامبوجا نیاز به زیرمایه‌ای داشتم که وارد ایران نشده بود. آن روزها به یاد یکی از دوستانم افتادم که در ژاپن مشغول تحصیل بود. بدون درنگ با او تماس گرفتم و از او درخواست زیر مایه کامبوجا کردم. در اولین ملاقاتمان زیر مایه کامبوجا به‌دستم رسید و حالا من بودم و ابزاری که برای شروع کار فراهم‌شده بود.

بر اساس مطالعات خود می‌دانستم که کامبوجا در مایع چای سبز و شکر به عمل می‌آید، اما برای این‌که بتوانم دارویی کاراتر از نمونه‌های مشابه تولید کنم باید در آن نوآوری ایجاد می‌کردم. از همین رو با ابتکار خودم روش تولید را عوض کردم.

تولیدات این کارآفرین

در حال حاضر من کامبوجای مخصوص بیماران قند را بدون شکر، کامبوجای مخصوص بیماران پوستی را با درصد شکر پایین و همچنین برای مقاصد مختلف کامبوجای مخصوص آن را تولید می‌کنم و ازآنجاکه این نوشیدنی مزه بسیار بدی دارد؛ هم‌اکنون در حال آزمایش تولید کامبوجا در آب هندوانه هستم تا مزه مطلوب‌تری را برای مصرف‌کنندگان این نوشیدنی فراهم آورم.

شرایط بازار

او در خصوص شرایط عرضه و بازار تصریح کرد: پیش‌تر برای این‌که از بازار کامبوجا اطلاعاتی نداشتم مجبور بودم آن را تولید کنم و در اختیار شرکت‌ها بگذارم تا با برند خودشان به فروش برسانند؛ اما پس از چند ماه برند و شرکت خودم را راه‌اندازی کردم و حالا محصولاتم را با برند خودم به تهران و جنوب کشور ارسال می‌کنم.

از کامبوجا تا دیگر تولیدات

این کارآفرین خانم با توجه به شرایط تجربه خود درزمینه  کار با کامبوجا، مشتاق شد تا بیشتر در مورد انواع قارچ‌ها و خواص آنها آشنا شود و در همین رابطه، بامطالعه بیشتر متوجه می‌شود کفیر هم که آن را بیشتر نوعی دوغ در بازار می‌شناسند از نوعی قارچ به عمل می‌آید که کارخانه‌ها برای تولیدش از پودر و نه قارچ زنده استفاده می‌کنند که خواص کمتری دارد.

او در توضیحات خود عنوان کرد: مولد کفیر را از اصفهان تهیه می‌کنم  سپس خود برای تولید آن اقدام می‌کند، ۴ بار اول تلاش او برای تولید کفیر نافرجام بوده و محصول تولیدشده کیفیت لازم را برای ارائه به بازار نداشته است؛ اما او دست از تلاش برنمی‌دارد تا این‌که در مرتبه پنجم کفیری باکیفیت تولید می‌کند. او حالا ماهیانه ۲۰۰۰ لیتر کفیر تولیدی‌اش را با برند خودش در شهرستان‌های اطراف به فروش می‌رساند، او می‌گوید: حتی یک‌بار قرارداد تولید ماهانه ۲۰ هزار لیتر کفیر را با یک شرکت امضاء کردیم که متأسفانه به دلیل عدم توانایی در تأمین مالی اولیه و دریافت وام از بانک مجبور به فسخ قرارداد شدیم.

طبق صحبت‌های این بانوی ایرانی موفق، علاقه وی به قارچ‌ها تمامی ندارد، او در کنار تولید کامبوجا و کفیر، پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای را هم شروع کرده و می‌گوید: در برداشت اول بیش از ۳۳ درصد محصول تولید کردم که آمار خوبی است و پیش‌بینی می‌کنم حتی در برداشت‌ های بعدی رکوردشکنی در برداشت این محصول را انجام دهم.

«شی تاکه» در راه ایران

«شی تاکه» نام قارچ دیگری می باشد که این اواخر توجه خانم عقیلی را به خود جلب کرده است. این در حالی است که این قارچ که هنوز در ایران کشت نمی‌شود دارای املاح مختلفی مانند آهن، سلنیوم، مس، روی، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سیلسیوم است که باعث تقویت قوای ایمنی بدن شده و در کشورهای چین و ژاپن علاوه بر مصارف خوراکی برای بیماری‌هایی همچون انواع بیماری‌های ویروسی، میکروبی و حتی سرطان تجویز می‌شود.

خانم عقیلی در رابطه با راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بدون حمایت دولتی و روند تولید این محصول توضیح داد : در حال فراهم آوردن مقدمات تولید این قارچ است و با پشتکاری که این زن مَروَستی تا به حال از خود نشان داده تولید انبوه شی‌تاکه هم برای او دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

 

گفت و گو با کارآفرین برتر در زمینه صنعت قارچ

قارچ منبع عظیمی از پروتئین است که بخش اعظمی از پروتئین های مورد نیاز بدن انسان
را تأمین می کند،, و به همین علت فعالان این حوزه سعی در توسعه هر چه بیشتر تولید و پرورش محصولات خود دارند.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا