آموزش تولید و پرورش قارچ

راه های کنترل تشکیل پین بر روی بستر پرورش قارچ

راه های کنترل تشکیل پین بر روی بستر پرورش قارچ، پراکندگی و تراکم مطلوب پین بر روی بستر در فلاش یک سبب افزایش تولید محصول خواهد شد اما به چه ترتیب می توان بستر را به سمت تعداد مناسب پین و با قطر کلاهک ایده ال هدایت کرد.

رسیدن به تعداد حداکثری پین بر روی بستر

لحظه شروع هوادهی سالن و چند روز اولیه پس از آن چگونگی رشد میسیلوم در بستر، خاک پوششی و تعداد پین در بستر را تعیین می کند. هرقدر سفیدی سطح بستر بواسطه رشد میسیلوم بر روی خاک پوششی بیشتر باشد، به پین بیشتری دست خواهیم یافت.در این مرحله ان دسته از پین ها که در داخل و عمق خاک پوششی تشکیل شده اند کمتر قابل رویت خواهند بود. هر چند در مجموع همه پین های تشکیل شده در بستر به قارچ تبدیل نخواهند شد،  معمولا سفیدی بیش از حد در سطح بستر نیز معیاری برای تشخیص تقلیل در تعداد پین بر روی بستر باشد.

در این زمان (1تا 2 روز پس از اتمام دوره شک سالن) اگر پینی بر روی بستر دیده نشد باید عکس العملی از خود نشان داد. در عین حال پین هایی که در عمق خاک پوششی به دلیل محافظت خوب در مقابل شرایط اقلیمی، همگی به قارچ تبدیل خواهند شد. نتیجه میگیریم در صورتی که عملیات احیاء موفقی پس از رافلینگ انجام نشود، سطح بستر سیاه باقی خواهد ماند و غالبآ در این شرایط پین های بیش از حد انتظار، در مقایسه با زمانی که سطح بستر سفید است ظاهر می شوند.

چگونه میتوان تعداد پین را در بستر کنترل و محدود کرد؟

با افزایش غلظت co2 سالن (co2 – shot)، افزایش رطوبت نسبی و یا افزایش دما میتوان تعداد پین های روی بستر را محدود کرد. تجارب و آزمایشات بیانگر این موضوع است که افزایش غلظت CO2 سالن به میزان 10% ، افزایش رطوبت نسبی سالن20% و افزایش دما 70%  در تشکیل پین بر روی بستر موثر هستند. علاوه بر این دما هوای سالن در قیاس با تغییرات رطوبت و CO2 تاثیر کمتری بر افت کیفیت محصول سالن دارد.

دمای هوا

در طول دوره رشد پین بر روی بستر اگر دمای هوای سالن تنها به میزان نیم درجه به مدت 24ساعت بالاتر از حد تعریف شده نگهداری شود، پین های بزرگتر، رشد سریعتر، پین های کوچکتر دارای رشد کندتر و پین های ریز کشته خواهند شد. پس از 24ساعت باید دمای هوای سالن، به دمای ایده ال تقلیل یابد. میتوان این روند افزایش نیم درجه ای دمای هوا را 24ساعت بعد تکرار کنید. اولین پین ها پس 5-6 روز از شروع شوک ده ظاهرخواهد شد.

این بازی با دمای هوا را میتوانید از زمانی که پین ها در اندازه سرسنجاقی هستند تا زمانی که بزرگترین قارچ بستر حداکثر 2سانتی متر است را انجام داد. انچه را که خواهیم دید اختلاف دما (دمای افزایش یافته) ضرب در طول مدت زمان تغییر دما به عنوان نتیجه کار است. بعنوان مثال از نظر تئوری، میزان تاثیر افزایش 1درجه ای دمای هوا  به مدت12ساعت نتیجه ای مشابه نیم درجه افزایش دمای هوا در 24ساعت است.

نتایج حاصل از بازی با میزان دمای هوای سالن کاملا تجربی است و ممکن است در موقعیت ها و شرایط مختلف متفاوت باشد.

Mushroom office

مقالات بیشتر را در بخش آموزش تولید و پرورش قارچ در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا