جهاد کشاورزی

رتبه دوم استان یزد در تولیدات گلخانه‌ای

با توسعه مراکز تولید قارچ سالانه هزار و هفتصد تن قارچ در یزد تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: استان یزد در پرورش اسب و بلدرچین و بز سانن رتبه اول کشور و در تولیدات گلخانه‌ای و انار جایگاه دوم را دارا است و با تولید و فرآوری پسته در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، وکیلی در بازدید جمعی از خبرنگاران از چند واحد تولیدی محصولات کشاورزی گفت: استان یزد در سال ۱۳۵۷ در تولید محصولات زراعی از ۳۸ هزار تن تولید به ۵۹۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسیده و رشد ۱۵ برابری داشته و در تولیدات محصولات باغی از ۲۹ هزار تن به ۲۸۲ هزار تن در نتیجه رشد ۱۰ برابری داشته احداث و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در سطحی معادل ۱۹۹۸ هکتار گلخانه و تولید بالغ بر ۵۷۰ هزار تن محصول سبزی و صیفی افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: استان یزد در پرورش اسب و بلدرپین و بز سانن رتبه اول کشور و در تولیدات گلخانه‌ای و انار جایگاه دوم را داراست و با تولید و فرآوری پسته در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها با توسعه مراکز تولید قارچ سالانه هزار و هفتصد تن قارچ در یزد تولید می‌شود.

وکیلی تصریح کرد: در کنار محصولات زراعی و باغی سالیانه بیش از ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و شصت هزار تن گوشت مرغ و سیصدوده هزار تن شیر در استان تولید می‌شود.

در ادامه مدیر هماهنگی ترویج و رئیس کمیته گردشگری کشاورزی استان یزد گفت: طرح گردشگری کشاورزی در استان به زودی خبر داد و گفت: کشاورزان از این طریق می‌توانند درآمد کسب کنند.

محمد مهدی شطرنجی افزود: مزرعه‌داران نیز می‌توانند هنگام برداشت، هم محصولات خود را به فروش برسانند و هم از طریق گردشگری درآمد کسب کنند.

شطرنجی ادامه داد: اجرای این طرح باعث امرار معاش و درآمدزایی مشخص برای روستا‌ها و مشکلات و مسائل در حوزه بوم گردی‌ها رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار در روستا و مهاجرت معکوس به روستا‌ها و تغییر کاربری اراضی خرد از مهمترین اهداف این طرح می‌باشد.

منبع:irib

۳۵ درصد قارچ مصرفی یزدی‌ ها در واحد‌های خانگی تولید می‌شود قارچ خوراکی در قروه

۳۵ درصد قارچ مصرفی یزدی‌ ها در واحد‌های خانگی تولید می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اکبر شیخ علیشاهی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در استان یزد ۲۵ واحد قارچ خانگی وجود دارد که با ظرفیت تولید ۴۰۰ تن در سال حدود ۳۵ درصد از نیاز مصرف کنندگان یزدی را برطرف می‌سازد.

شیخ علیشاهی افزود: ۳۱ واحد تولیدی صنعتی و خانگی با ظرفیت تولید حدود ۸۵۰ تن قارچ در سال در استان یزد مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: از این تعداد ۶ واحد صنعتی، با ظرفیت حدود ۴۵۰ تن قارچ در استان، در چرخه‌ی تولید حضور دارند.

او بیان کرد: استان یزد به دلیل کاهش تولید در فصل تابستان به علت بالا بودن هزینه‌های تولیدی، نبود فراوری، نداشتن مهارت لازم تولید کنندگان، نبود بسته بندی و برند به طور نسبی در تولید این گیاه موفق بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: قارچ خوراکی مصرفی در استان علاوه بر تولید داخل، از سایر استان‌ها نیز تامین می‌شود.( ۲۹ آذر ۱۴۰۰)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا