اخبار عمومی و گزارش

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

اخبار کوتاه صنعت قارچ ایران و جهان

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98 را با هاگ بخوانید.

محتوا پنهان

صادرات کمپوست قارچ خوراکی آماده (کمپوست فاز ۳) بلامانع اعلام‌شده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- عزت‌الله صادقی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: ماهیت بستر کشت (کمپوست) قارچ خوراکی آلوده به میسیلیوم یا بذر قارچ دکمه‌ای به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند به‌عنوان ماده آلی و تغذیه گیاه در زراعت و باغ مصرف گردد و فقط برای پرورش قارچ خوراکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

صادقی در ادامه تصریح نمود: کمپوست برگشتی از سالن تولید قارچ است که به‌عنوان ضایعات و مواد آلی بوده و در حال حاضر در کشاورزی فرآوری و استفاده می‌شود لذا صادرات کمپوست قارچ خوراکی آماده که برای کشور ارزآوری نیز دارد ازنظر این موسسه بلامانع می‌باشد.

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
صادرات کمپوست قارچ خوراکی

بیانیه دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزرات جهاد کشاورزی

بسم الله و بالله و صلی الله علی محمد و آله و اُفَوِّضُ امری الی الله

امروز مورخه ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۸ خورشیدی دست یکایک شما عزیزان را در سراسر کشور به گرمی می‌فشارم امیدوارم توفیق الهی نصیب بنده و همکاران گردد تا پس از غلبه بر این بلای منحوس به‌طور ویژه قدردان زحمات شما باغبان رئوف کشور باشیم.

لازم است در ابتدا عرایض خود متذکر گردم، ضمن مزین نمودن تمام اعمال خود به منویات نورانی حضرت محمد (ص)، فرمایشات ایشان را در کمک به هم‌وطنان خود، چراغ راهی در عبور از مصائب و مشکلات نمایم تا در این ورطه سخت و جان‌فرسا، گشایشی در این امتحان سخت باشد.

همچنین به فرموده مقام معظم رهبری این پدر معنوی امت اسلامی که “عبور از این امتحان الهی را چون مشکلات دیگر کشور سهل‌العبور خواندند ” باهمت بلند شما زحمت کشان فتح این مصائب را به ما به‌زودی نوید دهد. ازاین‌رو این‌جانب به‌عنوان خدمتگزار شما در دفتر گل و گیاه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کشور از کلیه تولیدکنندگان بالأخص فعالان این روزهای پر تب‌وتاب تولید گل و گیاه زینتی که باروحیه‌ای بالا و فرح‌بخش اقدام به اهدای تولیدات خود به کادر درمانی بیمارستان‌های اقصی نقاط کشور نموده‌اند و همچنین در روزهای آتی این امر به تلاشگران عرصه اقتصادی و سامانه‌های بانکی نیز بسط پیدا خواهد کرد؛ کمال تشکر را نموده و اجر وافر از حق متعال را برای این عزیزان مسئلت می‌نمایم.

یقیناً خداوند متعال شاهد و ناظر همه فداکاری‌های شما بوده و هست و همه ما مظهر این آیه از قرآن بشویم که «الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر اَمَلا- ۴۶/کهف» (انشالله تعالی) ارادتمند؛ غلامرضا تقوی

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان و قارچ خوراکی وزرت جهاد کشاورزی

بیانیه دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزرات جهاد کشاورزی
بیانیه دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزرات جهاد کشاورزی

افتتاح کارگاه مددجویی تولید قارچ

افتتاح این‌گونه تولیدی‌های خرد در سطح شهرستان به روند افزایش اشتغال افراد جویای کار و بانوان کمک می‌نماید و بسیار نتیجه‌بخش است.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان رئیس اداره بهزیستی در حاشیه این افتتاحیه گفت: با پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال وام از محل تبصره ۱۶ به این بانوی کارآفرین توانسته در زمینه تولید قارچ فعالیت خود را آغاز نماید.

نوروزی افزود: کارگاه‌های کوچک که با بودجه اندک به بهره‌وری می‌رسد و همچنین مشاغل خانگی یکی از موفق‌ترین طرح‌های بهزیستی است و تولید قارچ نیز از کارهای زودبازده می‌باشد که می‌تواند به اقتصاد افراد تحت حمایت به‌خصوص به زنان سرپرست خانوار کمک نماید.

افتتاح کارگاه مددجویی تولید قارچ
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

ضمیری، رئیس اداره تعاون نیز با ابراز خرسندی از افتتاح این کارگاه گفت: خوشحالم که شاهد توانمندی افراد تحت پوشش وزنان سرپرست خانوار، هستم و با توجه به اینکه اشتغال یکی از وظایف ذاتی اداره کار می‌باشد افتتاح این‌گونه تولیدی‌های خرد در سطح شهرستان به روند افزایش اشتغال افراد جویای کار و بانوان کمک می‌نماید و بسیار نتیجه‌بخش است.


واحد پروش قارچ خوراکی در روستای انصار الامام همدان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری هاگ- حسین افشاری، فرماندار همدان گفت: این واحد پرورش قارچ با ۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری که ۵۰۰ میلیون ریال آن تسهیلات بانکی است ایجادشده است.

او افزود: در این واحد پرورش قارچ بخش خصوصی ۲ نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند و از طرح‌های جهاد کشاورزی شهرستان در دهه فجر است.

ویتامین‌های ضروری برای سلامت جنین
ویتامین‌های ضروری برای سلامت جنین

ویتامین‌های ضروری برای سلامت جنین

مصرف اسید فولیک و یا مولتی‌ویتامین‌های دارای این ماده مفید قبل از دوران بارداری به‌وسیله مادر خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلابه اوتیسم را در صورت بارداری آن‌ها تا ۷۳ درصد کاهش می‌دهد.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بانوان جوان در کنار داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی کم‌چرب، مواد لبنی، دانه‌های آجیل، شکلات تلخ، روغن‌ زیتون، قارچ و نوشیدن آب و دم‌نوش‌های گیاهی، چون چای سبز به میزان کافی، با مکمل‌های ویتامینی زیر نظر پزشک کمتر دچار ناباروری و یا به دنیا آوردن نوزاد مبتلابه بیماری اوتیسم می‌شوند.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با تحقیق بر روی ۴۵۰۰۰ کودک و بررسی رژیم غذایی مادران آن‌ها و مصرف مکمل‌های ویتامینی در زمان بارداری به‌ دست آورده‌اند.


کارگاه ترویجی و آموزشی پرورش قارچ

کارگاه ترویجی و آموزشی پرورش قارچ به مدت ۴ روز به‌صورت رایگان در روستای پوئینک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، علی‌محمد حسینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قرچک گفت: به‌تمامی شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی علاوه بر گواهینامه مهارت، تسهیلات خوداشتغالی (واجدالشرایط) با سود پایین نیز اعطا می‌گردد.

محمد حسینی در پایان گفت: متقاضیان اجرای طرح پرورش قارچ به‌صورت صنعتی می‌توانند بعد از اخذ پروانه تأسیس از تسهیلات تبصره ۱۸ استفاده نمایند.

کارگاه ترویجی و آموزشی پرورش قارچ در شهرستان قرچک
کارگاه ترویجی و آموزشی پرورش قارچ در شهرستان قرچک

تولید و پرورش قارچ خوراکی در شادگان

کارگاه آموزشی پرورش انواع قارچ‌های خوراکی با حضور ۳۰ نفر از علاقه‌مندان به تولید و پرورش قارچ، در شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- خلیل منیعات، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان افزود: شرکت‌کنندگان در این کارگاه با مباحثی همچون تاریخچه پرورش قارچ خوراکی در ایران و جهان و چرخه زندگی و خصوصیات بیولوژیکی قارچ آشنا شدند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مباحث این کارگاه می‌توان به ساختمان و تأسیسات، خصوصیات بستر رویشی قارچ، طرز تهیه کمپوست قارچ اشاره کرد. منیعات هدف از برگزاری این دوره را ارتقاء سطح علمی و عملی علاقه‌مندان به تولید و پرورش قارچ خوراکی عنوان کرد.

تولید و پرورش قارچ خوراکی در شادگان


توصیه به کشاورزان هلمند: بجای خشخاش، قارچ بکارید!

اداره توسعه زراعت ولایت هلمند افغانستان کشاورزان و روستاییان این ولایت را تشویق می‌کند به‌جای خشخاش،‌ سمارق (قارچ) بکارند.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از باختر،‌ خبرگزاری دولتی افغانستان، مسئول اداره زراعت هلمند از افزایش برنامه‌های تشویقی در این ولایت برای گسترش کشت قارچ خبر داده است. باوجود صرف بودجه‌های هنگفت و تلاش‌های ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک است و بخش عمده تریاک این کشور،‌ در ولایت هلمند تولید می‌شود. رئیس اداره زراعت هلمند به باختر گفته برداشت محصول امسال سمارق یا قارچ رضایت‌بخش بوده و می‌تواند جایگزین خشخاش شود.

پس از سقوط طالبان،‌ افغانستان به کمک حامیان بین‌المللی‌اش،‌ ازجمله آمریکا و بریتانیا، برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش تولید مواد مخدر و معرفی کشت جایگزین به کشاورزان افغان اجرا کرد که در عمل موفقیت چندانی نداشت. گفته می‌شود ادامه جنگ و ناامنی در کنار فساد اداری،‌ از عوامل ناکامی برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بوده است. باوجود این،افغانستان در گسترش گیاه گران‌قیمت زعفران در مناطق مختلف کشور، ازجمله هرات، تجربه موفقی داشته است.

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
به‌جای خشخاش قارچ بکارید

فعالیت ۱۸۲ واحد تولیدی قارچ خوراکی

۱۸۲ واحد تولیدی قارچ خوراکی در استان چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه بیش از ۷۵۰۰ تن قارچ خوراکی در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود

وی افزود: از این میزان، ۱۵۰۰ تن قارچ در بخش خانگی و ۶۰۰۰ تن در بخش صنعتی تولید می‌شود. دانش اضافه کرد: ۱۸۲ واحد تولیدی قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری فعال است.

او ادامه داد: بیشترین میزان قارچ در شهرستان‌های بروجن و فارسان تولید می‌گردد. دانش گفت: قارچ خوراکی دکمه‌ای از مهم‌ترین محصولات تولیدی در این استان است.

قارچ خوراکی
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

راه‌اندازی نخستین کارگاه دانش‌آموزی پرورش قارچ در بروجن

این کارگاه با حمایت مسئولین و اولیای دانش آموزان با استفاده از امکانات و فضای موجود در مدرسه همزمان با ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولین راه‌اندازی و پس از ۳۵ روزبه مرحله برداشت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، فرحناز قائد امینی افزود: در این کارگاه هنرجویان به‌طور عملی با فرآیند تولید، کشت، پرورش، خواص دارویی و ارزش غذایی قارچ دکمه‌ای آشنا شدند.

به گفته وی، هدف از راه‌اندازی این کارگاه مهارت‌آموزی دانش آموزان ناشنوا و ایجاد بستری مناسب برای آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف است. شهرستان بروجن در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان

برداشت قارچ گانودرما برای اولین بار در سیستان و بلوچستان

این کارگاه در فضای ۲۰ مترمربعی راه‌اندازی شده و ۵۰ کیلوگرم قارچ گانودرما در یک دوره ۴ ماهه از این کارگاه برداشت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- رییس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، گفت: باهدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی برای اولین بار در استان با صرف ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار اقدام به راه‌اندازی کارگاه پرورش قارچ گانودرما در محل مرکز توسعه کسب‌ وکار روستایی و کشاورزی وابسته به این مرکز شد.

برداشت قارچ گانودرما برای اولین بار در سیستان و بلوچستان
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

وی در خصوص اهمیت تولید قارچ گانودرما، گفت: این قارچ در درمان انواع بیماری‌ها به‌ویژه، سرطان، دیابت، پیسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد پیری و … کاربرد دارد.

فاضلی در ادامه، تصریح کرد: ارزش هر کیلوگرم از این قارچ حدود ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان است و شرکت‌های دارویی استان‌های فارس، خراسان، تهران و اصفهان عمده خریداران این محصول هستند.


پرورش انبوه قارچ‌های ضدسرطانی در قزوین

محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین با دستیابی به فناوری پرورش قارچ‌های ضد سرطانی “گانودرما” با حفظ کامل خواص درمانی آن، طرح تولید انبوه این قارچ‌ها در کشور را کلید زده‌اند.

25 اخبار صنعت قارچ
پرورش انبوه قارچ‌های ضدسرطانی در قزوین

به گزارش خبرگزاری هاگ- در سال‌های اخیر جوامع و کشورها با توجه به افزایش جمعیت و نیاز شهروندان به غذا، با اتکا به رشد علمی خود به فکر توسعه و تقویت کشاورزی و بهره‌گیری از علم برای گسترش تولید محصولات کشاورزی هستند. در ایران بخش مهمی از این کار یعنی تحقیق، پژوهش و کمک به تولید علم و فناوری در بخش کشاورزی، توسط مراکز تحقیقات کشاورزی رقم می‌خورد.

وجود دشت حاصلخیز قزوین و امکان کشت انواع گیاهان سردسیری و گرمسیری در آن باعث شده که این استان با کمتر از یک درصد مساحت کشور بتواند سالانه ۴ تا ۵ درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید کند. تداوم این روند و توسعه آن، با استفاده از تحقیق، پژوهش، فناوری و به‌کارگیری علم در بخش کشاورزی متکی است که بخش زیادی از این فرایند توسط مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود.(27 آبان ۱۳۹۸)


سیلی که واحد تولید قارچ را تعطیل کرد

درحالیکه خبرها حاکی از اختصاص بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به سیل‌زدگان بخش کشاورزی در همدان دارد؛ اما همچنان واحدهایی هستند که تسهیلات دریافت نکرده‌اند.

سیلی که واحد تولید قارچ را تعطیل کرد
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از صداوسیما مرکز همدان، یکی از این واحدهای تولیدی، واحد تولید قارچ در بهادربیگ است که تاکنون هیچ‌ گونه اقدامی برای راه‌اندازی مجدد آن صورت نگرفته است. این واحد با ۴۰ نیروی کار، سالانه ۳۵۰ تن قارچ دکمه‌ای تولید و روانه بازار می‌کرد اما اکنون، تعطیل است و کارگران آن خانه‌نشین شده‌اند.

از مشکلاتی که این واحد تولیدی با آن مواجه است می‌توان اخطار بانک، عدم مهلت دهی به خاطر تأخیر در پرداخت قسط و اخذ مالیات از واحدی که تعطیل‌شده است را عنوان کرد. لازم به ذکر است، آقای حیدری کارآفرینی است که علی‌رغم مشکلات موجود، هنوز ناامید نشده و با فروش خودرو خود و کمک برخی از همکارانش تلاش می‌ کند این واحد تولیدی را دوباره احیا کند.(۲۶ آذر ۱۳۹۸)


شیوع مصرف ماده مخدر ماشروم در بین جوانان

گزارش‌ها حاکی از این دارد که ماده مخدر ماشروم یا قارچ جادویی در میان نسل جوان در حال مصرف است. این ماده مخدر قدرت توهم‌زایی بالایی دارد و حدود ۳۰ دقیقه پس از شروع مصرف، علائم توهم‌زایی آن شروع‌شده و حدود ۴ تا ۶ ساعت این اثرات در بدن فرد مصرف‌کننده باقی می‌ماند.

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
ماشروم

به گزارش خبرگزاری هاگ- طبق نظر کارشناسان، اثرات توهم‌زایی انواع مجیک ماشروم می‌تواند به‌صورت لذت‌بخش یا عذاب‌آور باشد که این حالات بسته به خلق غالب فرد و عوامل محیطی و بیرونی می‌تواند متغیر باشد. از اثرات شایع در بین مصرف‌کنندگان این ماده، تحریک اعصاب سمپاتیک و در نتیجه، افزایش ضربان قلب و فشارخون و گشادی مردمک‌های چشم می‌توان اشاره کرد.

از دیگر اثرات آن می‌توان موارد سیخ شدن موهای بدن، افزایش دمای بدن و حالت گرگرفتگی و یا تشنج را مشاهده کرد. طبق مطالعاتی که بر روی افراد مصرف‌کننده انجام‌شده است، مصرف درازمدت ماشروم، می‌تواند منجر به تغییر در شخصیت فرد و همچنین افزایش گرایش او به‌ صراحت کلام و دوری از تعصب گردد.(۲۵ آبان ۱۳۹۸)


اجرای هزار طرح اشتغال‌زایی کوچک در مسجدسلیمان

مسئولان فنی و حرفه‌ای که در برپایی کلاس‌های آموزشی مهارتی در این مدت همکاری خوبی را با ما داشتند لذا از زحمات این عزیزان قدردانی می‌کنم.

اجرای هزار طرح اشتغال‌زایی کوچک در مسجدسلیمان
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

به گزارش خبرگزاری هاگ- “سلیمان آقای آلی ور” مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج مسجدسلیمان در جلسه کمیته اشتغال، اظهار داشت: این کارگاه‌ها در عرصه‌های متفاوتی چون پرورش قارچ و مرغ بومی برپاشده است.

وی در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی، گفت: سال گذشته با توجه به اعتباری که در بحث وام‌های اقتصاد مقاومتی به سپاه داده‌شده بود با برپایی چندین کارگاه اشتغال‌زایی نتایج خوبی گرفتیم.

آلی‌ور درباره عرصه‌های فعالیتی این واحدها، گفت: این کارگاه‌ها در عرصه‌های متفاوتی چون پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ در اطراف مسجدسلیمان راه‌اندازی شدند که تاکنون خروجی خوبی داشته‌اند.(۲۵ آبان ۱۳۹۸)


واحد نمونه کشوری
واحد نمونه کشوری

قارچ سحر واحد نمونه کشوری

جناب آقای مهندس منوچهر جناقی

مدیرعامل محترم مجتمع کشت و صنعت قارچ سحر (سهیل کمپوست)

انتخاب شایسته مجموعه شما را به‌ عنوان واحد نمونه کشوری در سال ١٣٩٨ تبریک عرض می‌کنیم و دریافت لوح و تندیس کشاورز نمونه از دستان ریاست محترم جمهوری را موجب افتخار صنعت قارچ می دانیم.(۲۵ آبان ۱۳۹۸)

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
گواهی نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای قارچ خوراکی

صدور نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای قارچ خوراکی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه، گفت: شهرستان خرامه با دریافت ۱۶ گواهی محصول سالم گوجه‌فرنگی، ۱ گواهی برای خیار گلخانه‌ای و ۱ گواهی نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای قارچ خوراکی روند رو به رشدی درزمینه تولید محصول سالم دارد.

 

به گزارش خبرگزاری هاگ- “کاووس همتی” در گفته‌های خود با تأکید بر اینکه تولید محصول سالم لازمه دستیابی به جامعه سالم است، اظهار داشت: آموزش فرآیند استانداردسازی تولید محصولات کشاورزی و حصول نتیجه مطلوب، جدیت و تلاش حداکثری کارشناسان بخش‌های مختلف کشاورزی را می‌طلبد.

وی در ادامه، تصریح کرد: هدف از اجرای برنامه تولید سالم، سوق دادن داوطلبانه کشاورزان به سمت تولید محصول سالم در کشور و نهایتاً کاهش مصرف ترکیبات شیمیایی، ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم و به حداقل رساندن اثر تخریبی فعالیت‌های کشاورزی بر محیط‌زیست است.(۲۱ آبان ۱۳۹۸)

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
تولید ۱۰۰ تن قارچ در سال

تولید سالانه بیش از ۱۰۰ تن قارچ خوراکی در نور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور، گفت: تولید سالانه قارچ این شهرستان، بالغ‌بر ۱۱۶ تن قارچ خوراکی در ۹ واحد پرورش قارچ است.

“حبیب‌الله رنجبر” در این خصوص، اظهار داشت: شهرستان نور دارای ۴ واحد نیمه‌صنعتی پرورش قارچ خوراکی به مساحت هزار مترمربع با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در سال است.

وی در ادامه، بیان کرد: باهدف ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، ۵ واحد خانگی کشت و پرورش قارچ دکمه ای به مساحت ۱۸۰ مترمربع با ظرفیت تولید سالانه ۱۶ تن در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

رنجبر در رابطه با پروتئین موجود در قارچ خوراکی به‌ویژه تازه آن، گفت: میزان موجود پروتئین در قارچ های  تازه ۲ برابر بیشتر از پروتئین سبزیجات و سایر حبوبات است.(۲۰ آذر ۱۳۹۸)

آتش سوزی انبار کارخانه قارچ در نظرآباد
آتش سوزی انبار کارخانه قارچ در نظرآباد

آتش سوزی انبار کارخانه قارچ در نظرآباد

بخشدار بخش تنکمان، گفت: عصر روز گذشته (مورخ ۱۹ آذرماه) انبار کارخانه قارچ در روستای اقبالیه شهرستان نظرآباد دچار حریق گسترده شده است.

“محمد زاده” در این خصوص، اظهار داشت: بعد از علائم حریق ۴ دستگاه خودروی آتش‌نشانی به همراه ۲۰ نیروی آتش‌نشانی، به محل حادثه اعزام‌شده‌اند.

طبق صحبت‌های این مقام مسوول پس از ۱۸ ساعت تلاش نیروهای آتش نشانی و افزایش گروه‌های اطفاء حریق از گسترش حریق به سایر انبارهای این کارخانه جلوگیری شده است اما عملیات اطفاء هنوز ادامه دارد.(۲۰ آذر ۱۳۹۸)


انتصاب رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی

به گزارش خبرگزاری هاگ- مهندس “مهدی رجبی” که قبل از این در سمت مدیر گروه شرکت‌های جوانه مشغول به فعالیت بود به سمت ریاست انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی منصوب شد.(۱۷ آذر ۱۳۹۸ )

قارچ دلجان وارد مدار تولید قارچ شد
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

مزرعه قارچ دلیجان به مدار تولید کشور پیوست

محل احداث و فعالیت این واحد تولیدی در شهرستان رشت استان گیلان قرار دارد. این مزرعه پرورش قارچ خوراکی دارای ظرفیت تولید ۷۰۰ تن قارچ در سال است.(۱۷ آبان ۱۳۹۸)

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

تقویت سیستم ایمنی با عصاره قارچ‌

نتیجه پژوهش‌های محققان استرالیایی؛ عصاره برخی قارچ‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ- مطالعات محققان دانشگاه گریفیث استرالیا نشان می‌دهد عصاره‌های به‌دست‌آمده از قارچ‌های Shiitake ، Reishi و Maitake موجب تقویت واکنش ایمنی سلول‌های انسانی می‌شوند.

«جو تیرالونگو»، سرپرست تیم تحقیق، دراین‌باره می‌گوید: «ما دریافتیم با ترکیب عصاره برخی قارچ‌ها به شیوه‌ای خاص می‌توان شاهد تأثیر هم‌افزایی آنان بر سیستم ایمنی بود.» واکنش ایمنی ناشی از پلیمرهای گلوکز موسوم به β-glucan ها است که منحصراً در قارچ‌های خوراکی و گیاهان قارچی یافت شده که موجب می‌شوند سیستم ایمنی انسان آنها را همچون یک بیگانه تلقی کرده و ازاین‌رو فعال‌تر شود.

عصاره قارچ، شکل پودری قارچ‌ها است. خوردن این قارچ‌ها دارای تأثیر مشابهی بر سیستم ایمنی است اما از آنجائی که عصاره آن غلیظ‌تر است، دوز تأثیر آن بیشتر است. در حال حاضر قارچ‌های Shiitake، Reishi و Maitake در قالب داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده می‌شوند. محققان همچنان در حال بررسی ریشه علت این تأثیر هم‌افزایی قارچ‌ها در جهت دستیابی به بهترین نتایج برای سلامت هستند.(۱۷ آبان ۱۳۹۸)

 

25 اخبار صنعت قارچ در سال 98
حمد صادقی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی

رشد جهانی تحقیقات تولید قارچ‌های دارویی

به گزارش خبرگزاری هاگ احمد صادقی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به پتانسیل و توانمندی شهرستان محمودآباد برای تولید و پرورش قارچ گفت: با توجه به این‌که زمین برای پرورش قارچ از اهمیت زیادی برخوردار است امکان پرورش این محصول در فضای محدود دارای مزیت است.

این مسئول گفت: ویتامین‌های موجود در قارچ مثل ویتامین  B12  و D نقش مهمی در درمان کم خونی و پوکی استخوان دارد و ترکیب مناسب اسیدآمینه ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

او گفت: به خاطر فرهنگ‌سازی تغذیه سالم رفتارهای تغذیه‌ای مردم تا حدود زیادی اصلاح‌شده و قارچ به‌عنوان یک منبع پروتئینی باکیفیت در سبد غذایی اکثر خانواده‌ها قرارگرفته است.

صادقی در پایان گفت: به خاطر اینکه این محصول در تمام فصول قابل‌تولید است و همچنین بازارپسندی مطلوب، هزینه کم آن، اشتغال‌زایی و ایجاد مشاغل خرد و کوچک برای زنان روستایی از مزایای پرورش قارچ است.( ۱۳ آذر ۱۳۹۸ )

دومین کنفرانس بین‌المللی گل محمدی
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

برگزاری نشست تخصصی گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در دانشگاه کاشان

همزمان با دومین کنفرانس بین‌المللی گل محمدی، از ۲۲ آبان امسال لغایت ۲۴  ، در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، مریم اخباری ضمن بیان این خبر، طی اظهارات خود عنوان کرد: این نشست به منظور بحث و تبادل‌نظر اندیشمندان و پیشکسوتان کشور در حوزه گیاهان دارویی و اتخاذ تصمیمات مهم کاربردی در این حوزه برگزار خواهد شد.

اخباری همچنین در ادامه صحبت‌های خود یاد آورد شد: دومین کنفرانس بین‌المللی گل‌محمدی با عنوان “Rosa damascena 2019” با همکاری مشترک اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی کشور و دانشگاه کاشان و با حمایت شرکت طبیب دارو که یک شرکت فعال بین‌ المللی در زمینه تولید، فرمولاسیون و تحقیقات مربوط به کشت و صنعت گیاهان دارویی و معطر است در قمصر برگزار خواهد شد.(۱۱ آبان ۱۳۹۸)


تولید سالانه ۲۶ هزارتن قارچ در استان البرز

معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، گفت: تولیدات و محصولات باغبانی و کشاورزی استان البرز از مهم‌ترین محصولات باغبانی و کشاورزی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری هاگ- “محمد تاج الدینی” در این خصوص، اظهار داشت: یکی از این محصولات، پرورش قارچ است که در حال حاضر در استان ۳۵ واحد فعال هستند و سالانه ۲۶ هزار تن قارچ باارزشی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان پرورش داده می‌شود. معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، تصریح کرد: از این ۳۵ واحد، ۲۵ واحد پرورش قارچ را به روش کمپوست انجام می‌دهند.

تاج‌الدینی ضمن بیان این مطلب که قارچ‌های دکمه‌ای استان البرز جزء باکیفیت‌ترین قارچ‌ها در کشور است، افزود: ۲۰ درصد تولید این محصول به مصرف هم استانی‌ها می‌ رسد و بقیه آن به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه صادرمی شود. وی ادامه داد: این ۳۵ واحد پرورش قارچ، برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر به‌ طور غیرمستقیم بازار کار فراهم کرده است.(۸ آذر ۱۳۹۸)

خرید تضمینی قارچ در ارومیه
25 اخبار صنعت قارچ در سال 98

خرید تضمینی قارچ در ارومیه

با عنایت به اینکه در سال رونق تولید قرارگرفته‌ایم، برای حمایت از کارآفرینان تازه‌کار و کسانی که برای ورود به عرصه تولید، من‌جمله پرورش قارچ صدفی و دکمه‌ای راغب هستند گام برداشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ- آرزو سلطان‌زاده که به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در حوزه‌های تولید و کشت فعالیت منی کند طی صحبت‌های خود اظهار کرد: علاقه‌مندان  برای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ می‌توانند روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه به سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه شهدای استان، واقع در جنب رستوران طلائیه ارومیه مراجعه کرده یا با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن آذربایجان غربی تماس بگیرند.

این کارآفرین موفق ضمن بیان این مطلب که سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را باید در حوزه اقتصاد مقاومتی عملیاتی کنیم، اضافه کرد: با الهام از منویات ایشان به  این عرصه واردشده‌ایم. سلطان زاده با اشاره به نام‌گذاری سال جدید با عنوان رونق تولید یادآور شده: همه مسئولان، فعالان اقتصادی و آحاد جامعه هر کدام به سهم خود برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال باید گام بردارند.(۶ آبان ۱۳۹۸ )


آغاز به‌کار دومین سایت آموزشی پرورش قارچ دکمه‌ای در منطقه‌ی ۱۹

دومین سایت آموزشی پرورش قارچ دکمه‌ای با قابلیت برداشت بیش از ۳۰ کیلوگرم محصول در هر دوره، در مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز شهربانوی بوستان ولایت راه‌اندازی شد.
آغاز به‌کار دومین سایت آموزشی پرورش قارچ دکمه‌ای در منطقه‌ی ۱۹

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۹، مجیدصبوری معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه، ترویج فرهنگ پرورش گونه‌های گیاهی و افزایش سرانه‌ فضای سبز خانگی را از اهداف مهم راه‌اندازی این سایت اعلام کرد و افزود: آموزش‌های لازم پیرامون چگونگی پرورش قارچ دکمه‌ای با توجه به پیشگیری شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و همچنین در قالب فیلم و تصویر در گروه آموزش منطقه ارئه می‌شود.

 

 

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا