جهاد کشاورزی

رشد ۵۰ درصدی تولید قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

مردم آذربایجان غربی مراقب قارچ‌های وحشی در فصل بهار باشند

رشد ۵۰ درصدی تولید قارچ خوراکی در آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد : دولت از واحدهای صنایع تبدیلی در بخش قارچ خوراکی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هاگ- رسول جلیلی  در تشریح سخنان خود این‌چنین عنوان کرد: با توجه به اینکه احداث واحد فرآوری و صنایع تبدیلی در افزایش تعداد واحدهای تولید قارچ مؤثر است سازمان جهاد کشاورزی و دولت از واحدهای صنایع تبدیلی در بخش قارچ حمایت می‌کند.

ظرفیت‌های استان

جلیلی با بیات  اینکه در حال حاضر ۷۰ و احد تولید قارچ خوراکی فعال و نیمه فعال در سطح استان وجود دارد تصریح کرد: در این تعداد واحد تولیدی تعداد ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر مشغول به‌کار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضمن عنوان این مطلب که  ۱۰ واحد صنعتی درزمینه فرآوری و تبدیل و دسته‌بندی قارچ خوراکی در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: در صورت احراز شرایط لازم و اخذ پروانه تأسیس بدون محدودیت، تسهیلات به متقاضیان تولید قارچ خوراکی استان پرداخت می‌شود.

تولید استان

جلیل همچنین در ادامه صحبت‌های خود در خصوص میزان تولید قارچ خوراکی در استان تصریح کرد: در سال گذشته حدوداً ۳۰۰۰ تن قارچ تولیدشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی در خصوص رشد ۵۰ درصدی تولید قارچ و صادرات استان این‌چنین عنوان کرد: بخش عمده محصول تولیدشده در استان مصرف می‌شود و صادرات خارج از استان و کشور چشمگیر نیست.

در پایان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی این نکته را یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در جهت گسترش و آگاهی بخشی به پرورش‌دهندگان قارچ در استان صورت می‌گیرد.

رسول جلیلی در جلسه کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل کشاورزی استان ضمن تأکید برخطر استفاده خوراکی از قارچ‌های وحشی، عنوان کرد: با توجه به فصل رویش قارچ‌های وحشی در طبیعت، مصرف این نوع قارچ‌ها احتمال مسمومیت‌های شدید را می‌تواند به همراه داشته باشد.

جلیلی در ادامه سخنان خود در همین راستا افزود: بااینکه تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیر سمی امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل ممکن است قارچ‌های سمی به‌ویژه در فصل بهار و پاییز، مورداستفاده خوراکی قرارگرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.

شرایط جوی مناسب برای رشد قارچ‌های سمی

جلیلی با اشاره به افزایش نزولات آسمانی خاطرنشان کرد: با توجه شرایط جوی که موجب رشد بیشتر انواع قارچ‌ها در طبیعت می‌ شود، باید از استفاده ناآگاهانه خانواده‌ ها از قارچ‌های وحشی جلوگیری به عمل آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین افزود: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به‌طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچک‌ترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا