آموزش تولید و پرورش قارچ

رطوبت ساز ها در صنعت پرورش قارچ

معرفی انواع مختلف دستگاه‌های تولیدکننده رطوبت سالن قارچ

اگر شما یک تولیدکننده حرفه‌ای هستید و پرورش قارچ را به صورت صنعتی را دنبال می‌کنید، حتما به رطوبت ساز سالن قارچ در مزرعه خود نیاز دارید. رطوبت‌سازها به شما کمک می‌کنند تا رطوبت مورد نیاز را حفظ و کنترل کنید و به این ترتیب محصول با کیفیت را به دست آورید.
دستگاه‌های تولیدکننده رطوبت (رطوبت ساز سالن قارچ) دارای انواع مختلف هستند که در ذیل به معرفی اجمالی آنها پرداخته خواهد شد.

۱- رطوبت‌سازهای بخار گرم :

رطوبت سازهای بخار گرم یا دیگ‌های تولید بخار بر اساس تبخیر آب و تبدیل آن به بخار کار می‌کنند. این دستگاه ها دارای یک مخزن آب و یک سیستم تامین گرما هستند. منبع گرما یا برقی (المنت) یا به صورت شعله آتش (گازی، گازوئیلی) هستند. این دستگاه پس از گرم کردن مخزن توسط سیستم گرمایشی آب داخل مخزن را به صورت بخار گرم به بیرون از دستگاه هدایت می‌کند.

رطوبت سازهای بخار گرم
رطوبت سازهای بخار گرم

۲- رطوبت‌سازهای بخار سرد :

رطوبت سازهای بخار سرد یا رطوبت‌ساز التراسونیک با استفاده از قطعه الکترونیکی به نام پیزوهای سرامیکی و فرکانس نوسان بالا آب را مه تبدیل می‌کنند و عملیات تامین رطوبت را انجام می‌دهند. در مخزن آب این دستگاه پیزوالکتریکی طبق مداری که طراحی شده با فرکانس بالا نوسان تولید می‌کند و این فرکانس بالا سبب نبدیل قطرات آب به مه و قطرات بسیار ریز می‌شود. به همین دلیل به این نوع مه سازها، رطوبت‌ساز بخار سرد گفته می‌شود.

رطوبت سازهای التراسونیک یا بخار سرد مدل‌های مختلفی برای متراژهای مختلف دارند. این دستگاه ها بر خلاف رطوبت سازهای بخار گرم فقط از طریق ورودی برق 220 ولت کار می کنند و مصرف انرژی بسیار پایینی نیز دارند.

رطوبت ساز بخار سرد
رطوبت ساز بخار سرد

۳- رطوبت سازهای مکانیکی :

رطوبت سازهای مکانیکی یا رطوبت ساز پروانه ای با استفاده از نیروی سانتریفیوژ و پرتاب سبب تبدیل قطرات آب به قطرات ریز آب یا مه می شود که برای ادامه حیات قارچ های در حال رشد لازم است.

رطوبت سازهای مکانیکی
رطوبت سازهای مکانیکی

این رطوبت سازها ، صنعتی بوده و دارای یک موتور و یک پروانه است. این موتور با به حرکت در آوردن پروانه باعث می شود که آب به صورت قطرات ریز درآمده و با پرتاب باد ایجاد شده توسط پروانه به داخل محیط مد نظر هدایت شود.

این نوع رطوبت سازها نیز با برق 220 ولت کار می کنند و موتورهای آنها با توجه به ابعاد محلی که قرار است استفاده شوند ، قابل تغییر می باشند.

رطوبت ساز قارچ
رطوبت سازهای نازلی
رطوبت ساز قارچ
رطوبت سازهای نازلی

 ۴- رطوبت سازهای نازلی :

رطوبت سازهای نازلی عمدتا در رستوران ها، کافی شاپ ها و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند و برخلاف سه مدل قبلی از این نوع مه پاش ها بیشتر برای خنک کردن محیط در فصل تابستان استفاده می شود.

در این نوع رطوبت ساز ها شیلنگ های عبور آب در سقف محیط نصب می شوند و نازل‌های فشار قوی نیز بر روی آنها قرار می‌گیرد و آب بافشار بالا در این شیلنگ ها جریان پیدا کرده و توسط نازل ها به صورت مه در محیط پخش می شود.


اگر مایل به مشورت درباره محافظت و افزایش بهره وری تولید قارچ در زمستان هستید، با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید و برای خرید انواع رطوبت سازهای با کیفیت میتوانید به بخش رطوبت‌سازها در هاگ مارکت مراجعه نمایید.

در بخش آموزش تولید و پرورش قارچ هاگ می توانید مقالات بیشتری در این زمینه مطالعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا