دانش افزایی در حوزه قارچ

ارتباط مقدار آب و خاک پوششی در پرورش قارچ خوراکی

نکات مهم برای حفظ رطوبت خاک

از آنجایی که قارچ بیشترین مقدار آب را از کمپوست جذب می‌کنند؛ منطقی است که کیفیت میسلیوم در خاک پوششی باید در کل فرآیند کشت عالی باشد. میسلیوم باید اطمینان حاصل کند که آب از کمپوست و تغذیه آزادانه به قارچ در حال رشد منتقل می‌شود.

بنابراین توجه کافی به کیفیت میسلیوم یکی از جنبه‌های ضروری رشد از همان مراحل اولیه است که با نوع خاک پوششی شروع می شود. یک خاک پوششی مرطوب‌تر با بافت خشن‌تر، معمولاً کیفیت میسلیوم بهتری را ارائه می‌دهد، زیرا خواص حفظ رطوبت  آن بهتر است. هیچ میسلیوم در جایی که آب وجود دارد نمی‌تواند رشد کند و کیفیت میسلیوم در این خاک اغلب با افزایش کمیت بدتر می‌شود.

به دلایل خاصی برخی از پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ترجیح می‌دهند از خاک پوششی با بافت ریزتر استفاده کنند. در این صورت، آبیاری منظم برای افزایش حبس آب در خاک ضروری است. یک راه دیگر هم این است که این خاک را به شدت فشرده شود تا از هدر رفتن آب بیش از حد در اثر تبخیر جلوگیری شود.

در دوره تا اولین فلاش، به ندرت در کیفیت میسلیوم مشکلی رخ می‌دهد. اما اگر پوسته بیش از حد آب شود، میسلیوم در خاک پوششی نیز کم آب شده، ممکن است تهدیدی برای خفه کردن آن باشد. به این ترتیب کیفیت فلاش‌های بعدی بدتر  و بدتر می‌شود.

تنها راه برای کنترل این مشکل این است که میزان رطوبت خاک پوششی را متعادل نگه دارید. دقت کنید که در طول فرآیند رشد نباید بیش از حد خشک شود، زیرا بازیابی سطح رطوبت پس از یک دوره کم آبی اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است.

به هر صورت حفظ رطوبت در حد لازم به دو صورت انجام می‌شود: آب پاشیدن و جلوگیری از تبخیر غیر ضروری.


برای دریافت مشاوره جهت اطلاعات بیشتر به مشاوران متخصص در هاگ مارکت مراجعه نمایید.

با دانشنامه هاگ و مقالات دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا