مقالات کاربردی در حوزه قارچ

رطوبت مناسب خاک پوششی در هوادهی کمپوست های فعال

در شرایطی که کمپوست قارچ دارای فعالیت بالایی است (دمای کمپوست 28-30 درجه سانتیگراد) و برنامه هوادهی و شوکدهی برای سالن پرورش قارچ در نظر گرفته شده است، قطعا میزان قابل توجهی از رطوبت خاک پوششی و بیش از میزان طبیعی آن از بستر تبخیر خواهد شد. در مجموع برای به رسیدن به دمای مناسب دوره  هوادهی سالن، باید دمای هوا به میزان قابل توجهی تقلیل یابد.

زمانی که هوا با دمای بالا خنک می شود مقادیر قابل توجهی از رطوبت محیط سالن پرورش قارچ به شکل آب بر روی کویل های سرمایی هواساز سالن تشکیل می شود که همین موضوع سبب کاهش شدید رطوبت خاک پوششی خواهد شد و در نتیجه تشکیل پین بصورت طبیعی صورت نخواهد گرفت. در ادامه چرخه تولید قارچ، این کاهش شدید رطوبت خاک پوششی اثرات منفی بر رنگ، بلوغ و وزن محصول تولیدی خواهد داشت.

در چنین شرایطی بهتر است که شروع هوادهی از دمایی 5/0 تا 2 درجه گرمتر یعنی در وضعیتی که کمترین اختلاف دمای بین هوا و کمپوست وجود دارد شروع شود. از آنجا که میزان بسیار زیادی از تبخیر در اختلاف دمای 8 درجه ای بین دمای هوا و کمپوست حادث می شود، این کار سبب کاهش اختلاف دما و میزان تبخیر از بستر خواهد شد.

در چنین وضعیتی بهترین نتایج زمانی حاصل خواهد شد که در روزهای 2 تا 4 پس از هوادهی بستر با 1-2 لیتر آب در متر مربع آبیاری گردد. زمان مناسب آبیاری بستگی به وضعیت رشد میسیلیوم، میزان درهم تنیده شدن آنها و میزان سفیدی سطح بستر دارد. در صورت شک و تردید در زمان آبیاری بهتر است تا ابیاری با یک روز تاخیر انجا م شود. همچنین می توان آبیاری سنگین تر بر میزان فوق الذکر، بر روی پین های تشکیل شده قارچ با هدف حفظ و ارتقاء کیفیت خاک دهی و خاک پوششی انجام گیرد. این موضوع تنها در شرایطی توصیه می شود که خاک پوششی بیش از حد خشک شده و آثار تشکیل پین های زیاد بر روی بستر به همراه توقف رشد آنها مشاهده می شود.

سایر مقالات کاربردی در حوزه قارچ را می توانید در هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا