آموزش تولید و پرورش قارچ

رفتار با کمپوست قارچ؟؟!!

با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن محیط، افزایش دما در تمامی مراحل تولید قارچ، از تولید کمپوست قارچ تا انتقال قارچ به بازار مصرف، مشکلات عدیده ای برای تولید کنندگان ایجاد می کند. در این بخش به معرفی رفتار مناسب با کمپوست خریداری شده پرداخته می شود.

  1. در فصل گرم سال کمپوست قارچ را مستقیما از واحدهای تولید کننده مطمئن یا نمایندگان ایشان نمایید.
  2. عملیات انتقال کمپوست از محل تولید کمپوست تا داخل سالن پرورش قارچ در ساعات مناسب روز از حیث گرما و شدت تابش آفتاب (به عنوان مثال ساعت ۱۶ به بعد) و در کوتاه ترین مدت زمان ممکن صورت گیرد.
  3. کمپوست قارچ در ماشین های اطاقدار که دیواره های آن با مواد محافظ مناسب مثل ورق های پلی استایرن (یونولیت) با ضخامت ۱۰ سانتی متر پوشیده شده، منتقل شود.
  4. در طول اجرای عملیات انتقال کمپوست، سعی شود تا از قرار گرفتن محموله کمپوست در معرض تابش مستقیم آفتاب و یا جریان هوای گرم پرهیز گردد.
  5. بهترین دمای کمپوست قارچ در زمان تحویل از واحد تولید کننده کمپوست ۲۰ – ۲۳ درجه سانتیگراد است.
  6. توصیه می گردد به محض ورود کمپوست به مزرعه پرورش قارچ بلافاصله توده کمپوست به داخل سالن های پرورش و روی طبقات قرار گیرد.
  7. بلوک ها در طبقات به نحوی قرار گیرد که وجه شیرینک سوراخدار بلوک رو به بالا قرار گیرد.
  8. بلافاصله اقلیم سالن پرورش قارچ، پر شده در محدوده استانداردهای تعریف شده (دمای کمپوست ۲۴- ۲۶ درجه، دمای هوا ۲۱ – ۲۳ درجه، رطوبت نسبی سالن۹۰- ۹۵ درصد، غلظت co2 در حدود ۵۰۰۰ پی پی ام) قرار گیرد.
  9. اجرای تخته کوبی مناسب بر اساس روش جاری مزرعه.

 

مقالات بیشتر را در آموزش تولید و پرورش قارچ در دانشنامه هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا