اخبار جهان در حوزه قارچ

روز قارچ اسکاندیناوی سال 2023

روز قارچ اسکاندیناوی، یک جشن مشترک در کشورهای نروژ، سوئد و دانمارک است

روز قارچ اسکاندیناوی سال 2023، یک جشن مشترک در کشورهای نروژ، سوئد و دانمارک (کشورهای اِسکاندیناوی) است. این رویداد هرسال در اولین یکشنبه ماه سپتامبر  برگزار می‌شود. انجمن قارچ و گیاهان مفید نروژ با همکاری 38 انجمن عضو خود در سال جاری مسئولیت برگزاری این  رویداد مهم را به عهده گرفته و از هم اکنون تبلیغات خود را آغاز کرده است.

 

هدف از این رویداد شناسایی و تمرکز بر گروهی از موجودات به نام قارچها است که عمدتاً در مخفی زندگی می‌کنند. فقط در حدود 7000 گونه قارچ در نروژ وجود دارد که نقش مهمی در طبیعت این سرزمین دارند و بخشی از تعامل منحصر به فرد بین درختان و گیاهان را ایفا می‌کنند.

بسیاری از گونه‌های درختان و گیاهان، بدون همزیستی قارچی نمی‌توانند وجود داشته باشند. قارچ‌ها به پوسیدن برگ‌ها و درختان مرده، و ایجاد تغذیه مناسب برای رشد گیاهان جدید کمک می‌کنند. هم اکنون در صنعت غذا و آشپزی انواع مختلف قارچ‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و روز به روز بر تنوع دستور پخت و رسپی‌های متعدد بر اساس قارچ اضافه می‌شود. به علاوه جایگاه قارچها در صنعت مد و چرم، گوشتهای گیاهی، و ساخت و ساز بیش از پیش جدی گرفته شده است.

در تقویم جهانی 15 اکتبر (23 مهر) به عنوان روز جهانی قارچ در نظر گرفته شده و  هفته دوم جولای به عنوان روز قارچ هلند،  و روز قارچ چین در نیمه نوامبر برگزار می‌شود. اما این جشن مشترک، در کشورهای اِسکاندیناوی سالهاست که در سپتامبر برگزار می‌شود و با برنامه‌های متعددی چون سفر به طبیعت برای قارچ‌چینی، تجربیات آشپزی با قارچ، نمایشگاه محصولات قارچ محور، فروشگاه آثار قارچی شکل، مسابقات، تئاترها و کارناوالهای مختلف، توجه مخاطبان را به قارچ برمی‌انگیزد.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا