حرف ما در صنعت قارچ

روز قـــارچ یا ماشروم دی

 Mushroom Day

روز قـــارچ، تمامی کشورهای تولید کننده قارچ در جهان روز معین و مشخصی با نام “روز قارچ یا Mushroom day ” گرد هم جمع می شوند و بر اساس اهداف، برنامه ها و سیاست گذاری های خرد و کلان خود، برنامه ها و مراسم متنوعی را در دستور کار خود قرار می دهند. به عنوان مثال:

نام کشور               دوره برگزاری                  تاریخ میلادی روز قارچ               تاریخ شمسی

هلند                هر 3 سال یکبار                      22 – 24 می                     1-3 خرداد ماه

چین                    هر سال                         16-19 نوامبر                      25-27 آبان ماه

لهستان                     –                                22-23می                        1-2 خرداد ماه

ایالات متحده        هر 3 سال یکبار                       15 اکتبر                           23 مهر ماه

روسیه                       –                              29-30 سپتامبر                      7-8 مهر ماه

 

گردهمایی هایی چنین هدفمند فرصت مناسبی برای فعالان صنعت هر کشوری است زیرا که در راستای اهداف صنعت آن کشور برنامه های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه های محصولات قارچی و شرکت های تجهیز کننده مزارع قارچ، برگزاری نشست ها و سمینارهای علمی، معرفی آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی،آشپزی با قارچ و مسابقات مشابه و در پایان مراسم تعیین خط مشی های جدید برای صنعت از مهمترین برنامه های آن است.

Mushroom day
روز قـــارچ

در بین کشورهای مختلف برنامه روز قارچ کشورهای هلند، آمریکا، چین و کانادا از محبوبیت های بسیاری برخوردار است که شاید دلیل آن وجود مدعوین و شرکت کنندگان بسیار از سایر کشورهای جهان است و مراسم در این کشورها چهره بین المللی و جهانی به خود می گیرد.
در این ایام مهمترین دستاورد و مزایای برنامه های روز قارچ را می توان به بخش های ذیل تقسیم کرد:

1- ملاقات مستقیم و چهره به چهره فعالان صنعت قارچ سراسر جهان برای حل مشکلات و یافتن مشتریان بالقوه در کشورهای مختلف.
2- بهره مندی از تجارب یکدیگر بدلیل برگزاری همایش های علمی، ملاقات و مذاکرات بدون واسطه و مستقیم.
3- آشنایی با چهره های صنعت قارچ و امکان برقراری ارتباط پس از خاتمه مراسم.
4- آشنایی با دستاوردهای علمی، صنعتی و اقتصادی روز صنعت قارچ جهان.
5- آشنایی با محصولات تولیدی شرکت های مختلف حاضر در مراسم اعم از قارچ و سازنده ماشین الات و ادوات تولید قارچ و کمپوست در نمایشگاه ها و امکان مراودات و خرید از آنها.
6- تبادل اطلاعات علمی و کاربردی در طول مراسم بین شرکت کنندگان.

روز قـــارچ
روز قـــارچ

در این بین کشور ایران با تولید 180 هزار تن قارچ در سال و دارنده رتبه 8 تولید کننده برتر جهان، متاسفانه نه تنها روزی را در تقویم خود به نام روز قارچ ندارد بلکه از مزایای بیشمار مراودات چهره های صنعت قارچ جهان و تبادل اطلاعات روز این صنعت در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی و صنعتی نیز بی بهره است.

تنها با تعیین روز معینی به صنعت قارچ کشور این قابلیت وجود دارد تا به پشتوانه تجمع فعالان بخش های مختلف داخلی صنعت و همفکری و هماندیشی ایشان، بسیاری از چالش ها و مسائل صنعت سر و شکل و جهت منطقی داد. برگزاری سمینارهای تخصصی- مدیریتی و بازرگانی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی ادوات و ماشین الات مورد استفاده در صنعت و نمایشگاه های معرفی مزارع تولید قارچ، واحدهای تولید کننده کمپوست، اسپان و خاک و همچنین واحدهای فعال در صنایع تبدیلی، برگزاری کارگاه های آموزشی کاربردی، جلسات بررسی مشکلات صنعت و … در طول ایام برگزاری مراسم روز قارچ امکان پذیر است و بدین ترتیب از یک سو در حضور اکثریت فعالان صنعت، معضلات و مشکلات مهم صنعت قابل مذاکره،آسیب شناسی وچاره اندیشی خواهد شد و از سوی دیگر با ایجاد سرگرمی و رقابت سالم در جهت افزایش میزان مصرف سرانه گام های بزرگی برداشته خواهد شد.

روز قـــارچ
روز قـــارچ

در ادامه پس از ایجاد آمادگی فیزیکی ، روحی و کاهش نسبی معضلات صنعت، در فضایی شاداب و پر طراوت می توان برنامه ها و مراسم روز قارچ کشور را به صورت بین المللی برگزار و خود را میزبان صدها طرح، ایده، فرصت های اقتصادی و علمی میهمانان از سراسر جهان نمود. در این صورت است که ضمن معرفی ظرفیت ها و توانایی های موجود در صنعت قارچ کشور به صورت مستقیم و بدون واسطه به بازارهای بالقوه سراسر جهان متصل شد و قادر خواهیم بود تا محصولات مختلف قارچی خود را بهمراه کمپوست، تکنولوژی و ماشین الات بومی شده و حتی ظرفیت های دانش تولید خود را نیز صادر و از منافع آن بهره مند شد.

شاید روز تولد مرحوم بهروز پیرایش – پدر قارچ ایران  تاریخ مناسبی برای روز قارچ ایران باشد.

باید اذعان کرد صادرات یکی از کلیدهای مهم حل مشکلات عدیده صنعت است که البته رسیدن به آرامش مورد نظر نیاز به کار، برنامه و طرح های خرد کلان و زمانبندی شده دارد و در این مسیر نیاز به مساعدت و همیاری تمام بخش های خصوصی و غیر خصوصی مرتبط با صنعت است و در این بین انجمن صنفی بعنوان رهبر این حرکت از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است.

آموزش و تبلیغات موثر در خصوص افزایش میزان مصرف سرانه به قدری حیاتی است که کشورهای مختلف دستورالعمل ها و شگردهای گوناگونی برای آن در دستور کار خود دارند. بعنوان نمونه ماه ملی قارچ و رژه در پایتخت قارچ جهان را می توان نام برد.

ماه ملی قارچ

هر ساله در طول ماه سپتامبر( مهرماه) در امریکا جشنی با عنوان ماه ملی قارچ بر پا می شود و وزارت کشاورزی ایالات متحده از این فرصت برای آموزش مردم و افزایش سطح آگاهی ایشان در خصوص ارزش غذایی قارچ و مصرف آن استفاده می کند و در نتیجه این افزایش آگاهی میزان مصرف سرانه در این کشور در حال افزایش است.

ماه ملی قارچ توسط شورای قارچ ایالات متحده به عنوان بخشی از طرح تبلیغات ، تحقیقات و افزایش اگاهی مصرف کنندگان قارچ در سال 1990 ایجاد شد و رئیس جمهور وقت این قانون را در 28 نوامبر 1990 به امضا رساند.

Mushroom day
روز قـــارچ
روز قـــارچ
روز قـــارچ

ایا می دانید پایتخت قارچ جهان کجاست؟

در خارج از فیلادلفیای پنسیلوانیا ، شهر کوچکی با نام “میدان کنت” وجود دارد. با کمال تعجب ، در این شهر کوچک روزانه بیش از 450تن قارچ تولید می شود و هر ساله میدان کنت جشنواره قارچ سالانه را با رژه شروع می کند و به دنبال آن بازدیدکنندگان می توانند از تورهای پرورش از مزارع قارچ لذت برده یا برای خرید غذا و سایر کالاها به فروشگاه ها مراجعه کنند. همه و همه در جهت افزایش آگاهی و انگیزه مصرف بیشتر قارچ به صورت منظم اجرا می شود.

حرف ما در صنعت قارچ نقد وبررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

سردبیر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا