اخبار صنعت قارچاخبار علمی حوزه قارچ

روشی نوین برای بهبود زخم ها با دیواره سلولی قارچ ها

زخم پوش های آنتی باکتریال، روشی نوین برای بهبود زخم ها، پژوهشگران پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا برای تسریع بهبود زخم و کنترل رطوبت اطراف زخم موفق به تولید زخم پوش کایتوزانی پیشرفته آنتی باکتریال شدند.

به گزارش هاگ به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ،غزاله گنجی پور، مسوول تجاری سازی پژوهشکده ابن سینا در این خصوص گفت: یکی از مهمترین چالش های پیش رو در فرایند ترمیم انواع زخم ها احتمال ایجاد عفونت های باکتریایی است.

وی ادامه داد امروزه زخم های عفونی مقاوم به درمان از مهمترین موارد زخم هایی هستند که باید درمان آنها مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر یکی از شرایط لازم برای تسریع بهبود زخم، کنترل رطوبت اطراف زخم است بنابراین در طراحی” کیتوسینا درس جی”؛ زخم پوش تولیدی این پژوهشگاه توجه ویژه ای به کنترل رطوبت همراه با خاصیت آنتی باکتریال کرده ایم.

این فناور افزود: در این محصول از پلیمر طبیعی کایتوزان استفاده کرده ایم؛ این محصول دارای خواص ویژه ای مانند زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری مناسب و نداشتن سمیت است.

خانم گنجی پور گفت: اکنون ساختار کایتوزان از کیتین به عنوان فراوان ترین پوسته سخت پوشان دریایی از جمله خرچنگ، میگو و همچنین در دیواره سلولی قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها یافت می شود.

وی ادامه داد: یکی از کاربردهای مهم پلیمرهای طبیعی استفاده از آنها در تهیه انواع زخم پوش ها برای درمان زخم های حاد و مزمن است.

به گفته خانم گنجی پور، این محصول به شکل فیلم و از ترکیب نانو ذرات با کایتوزان تشکیل شده است که پس از بررسی های دقیق با فرمولاسیون های متفاوت و بهینه سازی های متعدد به دست آمده که دارای خاصیت آنتی باکتریال قابل قبول است.

وی تصریح کرد: این محصول دارای کارایی بالاتر از نمونه های زخم پوشش قدیمی است که باعث تسریع ترمیم زخم شده و در محل زخم، ایجاد التهاب و حساسیت نمی کند.

خانم گنجی پور گفت: نانو ذرات به کار رفته در این محصول به دلیل زیست سازگاری، فعالیت آنتی باکتریال، کمک به بازسازی پوست و غیر سمی بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این زخم پوش در اندازه های متنوعی عرضه شده و پاسخگوی انواع زخم های حاد و مزمن به اندازه ها و عمق های مشخص است که با موفقیت توانسته انواع آزمون های کارایی و ایمنی محصولات ترمیم کننده زخم را سپری کند.

خانم گنجی پور جذب ترشحات کم زخم و همچنین امکان تبادل رطوبت و اکسیژن و همچنین کاهش بوی نامطبوع زخم را از مهمترین ویژگی های این محصول برشمرد و گفت: وجود نانو ذرات و نانو ورقه ها در این محصول باعث استحکام و تشدید خواص آنتی باکتریال زخم پوش می شود که در مقایسه با انواع زخم پوش شامل نانو ذرات نقره کارایی بیشتری دارد.

وی در پایان گفت: این زخم پوش می تواند برای زخم های حاصل از جراحی با ترشحات کم تا متوسط (گرافت یا زخم محل پیوند)، زیر پانسمان های فشاری (زخم بستر)، زخم های محل پیوند، انواع سوختگی ها با درجات پایین، زخم دیابتی و زخم های عفونی و زخم های مستعد عفونت مورد استفاده قرار بگیرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا