دانش افزایی در حوزه قارچ

اندازه گيری رطوبت نسبى در سالن پرورش قارچ

جدول زیر با استفاده از اختلاف درجه دماسنج خشک و دماسنج تر، اندازه گيری رطوبت نسبى سالن پرورش قارچ را که اهمیت بالایی یرای پرورش دارد نشان می‌دهد.

در پرورش قارچ، قارچ های تازه تشکیل شده بسیار حساس اند و به همین دلیل کنترل عواملی مانند رطوبت، دما و… در سالن پرورش، اهمیت بالایی دارد. بنابراین این عوامل باید در طول پرورش اندازه گیری شوند. برای اندازه گيری رطوبت نسبى در سالن پرورش قارچ دو تا دماسنج جیوه‌ای معمولی در نزدیک هم در سالن آویزان کنید. ته یکی آزاد باشد که دمای خشک سالن را نشان دهد و ته دیگری در درون لیوان آب باشد که دمای مرطوب سالن پرورش را نشان می‌دهد.

در رطوبت اشباع دمای هردو یکسان خواهد بود. هرچه رطوبت نسبی کمتر باشد، دماسنجی که ته آن در لیوان آب قرارگرفته است، دمای کمتری نشان خواهد داد. در ۲۴ درجه دمای خشک، اگر دمای تر ۲۳ درجه باشد، رطوبت نسبی ۹۲% است. اگر در همین ۲۴ درجه دمای سنج خشک، دمای تر ۲۲ باشد، رطوبت نسبی ۸۴% خواهد بود.

ستون اول از سمت راست، درجه خشک، و اولین ردیف بالا، اختلاف درجه حرارت خشک و تر را نشان می‌دهد. از تقاطع این دو رطوبت نسبی به‌دست می‌آید.

درجه حرارت خشک

تهیه و تنظیم: دکترمحمدفارسی

در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دانش افزایی در حوزه قارچ می توانید به همین بخش مراجعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا