خرید و نگهداری قارچقارچ و خانواده

روش نگهداری قارچ در یخچال و فریزر

چطور قارچ را در یخچال تازه نگهداریم؟

روشهای متعددی برای نگهداشتن قارچها وجود دارد ولی یکی از رایجترین آنها استفاده از یخچال برای تازه نگهداشتن آنهاست. اگر به نکاتی که به شما آموزش می‌دهیم دقت کنید پس از یک هفته باز هم یک قارچ خوشمزه کاملا تازه در اختیار خواهید داشت، وگرنه در یخچال هم ممکن است یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد.

از چه قارچهایی برای نگهداری در یخچال انتخاب کنیم؟ 

اگر قارچهایی که میخرید تازه باشند امکان نگهداری آنها نیز بیشتر است، پس در هنگام خرید قارچهایی را تهیه کنید که ویژگیهای زیر را داشته باشند تا بیشتر در یخچال تازه بمانند.

  • قارچ‌های سفت و توپر با سطوح خشک
  • قارچ‌های صاف و یکنواخت بدون کبودی یا لکه‌های تیره
  • قارچ‌های جوان‌تر با کلاهک‌هایی که کاملاً باز نیستند یا اطراف لبه‌ها چروکیده نشده‌اند
  • قارچ‌هایی که از قبل با استفاده از پلاستیک سوراخ دار بسته‌بندی شده‌اند
برای این که بتوانید قارچهای مناسب را تهیه کنید، به چک لیستهای مقاله راهنمای خرید قارچ با کیفیت حتما قبل از خرید توجه نمایید.

نکات مهم در خرید قارچ برای نگهداری در یخچال

چه نکاتی را برای نگهداری قارچ در یخچال انجام ندهیم؟

نگهداری قارچ در یخچال به کاهش سرعت پوسیدگی و افزایش ماندگاری آنها کمک می‌کند، اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید آنها را به درستی در یخچال نگهداری کنید و به نکات زیر توجه نمایید:

  • از شستن فوری قارچ‌ها خودداری کنید. قارچ‌های فروشگاهی اغلب بسیار تمیز هستند و ممکن است فقط نیاز به آبکشی سبک داشته باشند. اما اگر حتما میخواهید روی آنها را آب بگیرید، فقط ووقتی این کار را انجام دهید که  آماده استفاده از آنها هستید.
  • از برش دادن قارچ خودداری کنید. قارچ‌های کامل بیشتر از قارچ‌های ورقه شده دوام می‌آورند، زیرا سطح کمتری در معرض رطوبت و آلودگی دارند. پس بهتر است قارچ‌هایتان را فقط قبل از پختن اسلایس یا ریز کنید، و فقط در صورتی که قصد دارید ظرف دو روز از قارچ‌ها استفاده کنید، قارچ‌های ورقه‌شده را بخرید.
  • از نگهداری قارچ در کشوی کریسپر (طبقه مخصوص میوه و سبزیجات) خودداری کنید. این محیط اغلب برای قارچ خیلی مرطوب است، و بهتر است قارچ‌های خود را در طبقات بالای یخچال نگهداری کنید.
  • از نگهداری قارچ های خود در کنار غذاهایی با بوی تند خودداری کنید. قارچ‌ها به راحتی بو و طعم غذاهای اطراف خود را جذب می کنند، بنابراین برای حفظ طعم منحصر به فرد خود، آنها را از موادی مانند ماهی و پیاز دور نگه دارید.
  • از چیدن مواد غذایی دیگر روی قارچ خودداری کنید .قارچ‌ها وزن زیادی را تحمل نمی‌کنند و به راحتی کبود و تیره می‌شوند. بنابراین روی آنها چیزی قرار ندهید. قارچ‌های له شده علاوه بر این که ظاهر خوبی ندارند، ماندگاری کمتری هم پیدا میکنند.

ممنوعات نگهداری قارچ

چه ظرفهایی برای نگهداری قارچ در یخچال مناسب است؟

روش‌های مختلفی برای نگهداری قارچ در یخچال وجود دارد، اما برخی روش‌ها بهتر از بقیه قارچ‌ها را تازه نگه می‌دارند. اینکه کدام روش را انتخاب می‌کنید بستگی به زمان استفاده از قارچ‌ها دارد

1. در بسته‌بندی اصلی خود

در صورت خرید قارچ‌های بسته‌بندی شده با پلاستیک میکرو سوراخ‌دار، می توانید آنها را تا 7 روز در یخچال خود در این بسته‌بندی نگهداری کنید. اگر قارچ در بسته‌بندی‌های پلاستیکی مهر و موم شده و بدون سوراخ باشد، رطوبت جمع می‌شود و باعث خیس شدن یا لزج شدن قارچ‌ها می‌شود. پلاستیک میکرو سوراخ شده با خارج کردن رطوبت به جلوگیری از این امر کمک می‌کند. شما می‌توانید قارچ‌ها را به مدت 5 تا 7 روز با موفقیت از این طریق نگهداری کنید، اما پس از آن ممکن است به دلیل رطوبت بیش از حد شروع به فاسد شدن کنند.

2. در یک ظرف پوشیده شده با پوشش پلاستیکی

روش دیگری که برای نگهداری قارچ استفاده می شود، ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی است که با درپوش پلاستیکی پوشانده شده است. هنگام استفاده از این روش، مهم است که حفره‌هایی روی پوشش پلاستیکی قبل از نگهداری در یخچال ایجاد کنید تا رطوبت از آن خارج شود. این روش از خشک شدن قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و آنها را در برابر بوهای شدید محافظت می‌کند، اما لزوما آنها خیلی تازه نمی‌مانند. رطوبت اغلب در داخل ظرف جمع می شود و قارچ‌های ته آن خیلی خیس می‌شوند و لزج یا کپک می‌زنند. بهتر است آنها را در یک سبد کوچک قرار دهید و بعد در ظرف بگذارید که قارچهای زیرین آسیب نبینند. این روش حداکثر 5 روز می‌تواند جواب بدهد!

قارچ در یک ظرف پوشیده شده با پوشش پلاستیکی

3. در پنت‌های مقوایی

پنت‌های مقوایی یا پالپ به تازه نگه داشتن قارچ‌ها برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کنند، زیرا این پنت‌ها قابلیت تنفس دارند و رطوبت اضافی را جذب می‌کنند. برخی از تولیدکنندگان قارچ در حال حاضر قارچ‌ها را در قالب‌های مقوایی پوشانده شده با یک لایه پلاستیکی میکرو سوراخ بسته‌بندی می‌کنند. این بسته‌بندی برای نگهداری قارچ مناسب است، زیرا علاوه بر قابلیت تنفس، رطوبت اضافی را جذب و از خشک شدن قارچ جلوگیری می‌کند. اگر قارچ این بسته را نداشت می‌توانید از ظروف مقوایی یا کارتنهای تخم مرغ نیز برای این کار استفاده کنید. یا آنها را در کیسه کاغذی بگذارید.

4. در دستمال کاغذی 

بستن قارچ در دستمال کاغذی روش دیگری است که مردم قارچ را در یخچال نگهداری می‌کنند. دستمال کاغذی به قارچ ها اجازه تنفس می‌دهد و رطوبت اضافی را جذب می‌کند. اما، به همان اندازه که دستمال کاغذی مهم است، نوع ظرفی که برای دستمال کاغذی استفاده می‌کنید هم اهمیت دارد. قارچ‌های پیچیده شده در دستمال کاغذی در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف شیشه‌ای قرار می‌گیرند، زیاد دوام نخواهند آورد. آنها را باید در کیسه‌های کاغذی قرار دهید که با این کار حتی تا 10 روز هم میتوان قارچها را تازه نگه داشت.

قارچ در دستمال و کیسه کاغذی

5. در کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای

بسیاری از مردم توصیه می‌کنند قارچ‌ها را در کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای قرار دهید یا آن‌ها را در کاغذ کرافت قهوه‌ای بپیچید، تا با  این روش قارچ‌ها را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه دارید. نگهداری قارچ در کاغذ یا کیسه‌های کاغذی قابل تنفس، رطوبت اضافی را از بین می‌برد. اما با گذشت زمان، قارچ‌ها در صورت از دست دادن رطوبت بیش از حد ممکن است شروع به خشک شدن و چروک شدن کنند. البته این قارچهای خشک شده هم دوباره با کمی آب قابل استفاده هستند ولی مانند قارچ خشک، طعم غلیظ‌تری پیدا خواهند کرد.

قارچ در کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای

6. در کیسه‌های قارچ پنبه‌ای

اگر به دنبال یک جایگزین قابل استفاده مجدد برای کیسه‌های کاغذی هستید، کیسه‌های قارچ پارچه‌ای قابل شستشو راه خوبی دیگر برای تازه نگه داشتن قارچ ها در یخچال است. می‌توانید کیسه‌های قارچ پنبه‌ای پارچه‌ای را به صورت آنلاین پیدا کنید که برای نگهداری سبزیجات تبلیغ میشوند و به خشک و تازه ماندن قارچ‌ها کمک می‌کند. در اینها هم مانند کیسه‌های کاغذی، با گذشت زمان، قارچ ها ممکن است شروع به خشک شدن کنند، و همیشه بهتر است قارچ های تازه را در اسرع وقت مصرف کنید.

قارچ در کیسه‌های پنبه ای

ماندگاری قارچ در یخچال چقدر است؟

بیشتر قارچ‌ها در دمای اتاق 1 تا 3 روز دوام می‌آورند، اما بازه‌های زمانی بسته به گونه‌ها و نحوه نگهداری قارچ‌ها در طول برداشت و بسته‌بندی متفاوت است. اما اگر قارچ را پس از خرید با رعایت نکات مهمی که گفتیم، در اسرع وقت در یخچال قرار دهید و در دمای 1 تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری کنید، قارچ های تازه کامل حدود 7 روز ماندگاری دارند و برخی حتی ممکن است تا 10 روز دوام بیاورند.

نگهداری قارچ در یخچال

جمع بندی

قارچ‌های تازه ماندگاری زیادی ندارند و بهتر است در اسرع وقت پس از خرید یا برداشت با خوردن از آنها لذت ببرید. می‌توانید قارچ‌های شسته نشده و کامل را تا 10 روز در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری قارچ بیشتر از این، باید از روش‌های نگهداری دیگر استفاده کنید که در مقاله روش های نگهداری قارچ برای مدت طولانی به تفصیل آنها را توضیح داده‌ایم.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا