کارآفرینی در حوزه قارچ

روند صدور مجوز مشاغل خانگی

طبق مقررات رشته‌هایی از مشاغل خانگی با یک مجوز می‌توان در آن زمینه کار کرد

مسئول دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار توضیحاتی در مورد روند صدور مجوز مشاغل خانگی ارائه کرد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی درج مطلبی در خبرگزاری فارس، با عنوان «پابرجایی برخی موانع موجود در فرایند اخذ مجوز مشاغل خانگی»، مهناز امام‌دادی مسئول دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: سامانه صدور مجوز برای مشاغل خانگی فعال است و این مشاغل به دو دسته ثبت‌محور و مجوز محور تقسیم شده است که در این زمینه مسائل ثبت محور به صرف خوداظهاری متقاضی ثبت می‌شود، اما در عین حال متقاضی تعهد می‌نماید که ناظران وزارت کار این اطلاعات را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کنند و در صورت مغایرت داشتن با واقعیت مجوز آنها باطل می‌شود.

وی گفت: همچنین در زمینه مشاغل مجوزمحور که بر اساس تشخیص دستگاه مربوطه است، متقاضی می‌تواند تقاضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه ثبت کند و دستگاه مربوطه هم موظف است ظرف سه روز داشتن یا نداشتن صلاحیت توسط متقاضی را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کند و در صورتی که دستگاه مربوطه بعد از سه روز اعلام نظر نکند، به طور خودکار به منزله تایید آن مجوز است و مجوز برای متقاضی صادر می‌شود.

مسئول دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از روز 27 بهمن ماه که سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی راه‌اندازی شده، تاکنون بیش از 5 هزار مجوز برای این مشاغل صادر شده است.

امام‌دادی همچنین گفت: طبق مقررات رشته‌هایی از مشاغل خانگی که همگن و از یک جنس هستند، با یک مجوز می‌توان در آن زمینه کار کرد و نیازی به مجوزهای گوناگون نیست.

به گفته وی در گزارشی که آمده است، چرا برای مخمل‌دوزی صرف مجوز ثبت‌محور در نظر گرفته شده، اما برای مخمل‌بافی نیاز به اخذ مجوز دارد، گفت: وزارت کار به عنوان مباشر و دبیرخانه مشاغل خانگی است و اینکه کدام رشته ثبت‌محور یا مجوزمحور باشد بر اساس تشخیص دستگاه مرتبط است؛ به عنوان مثال در زمینه مخمل دوزی و مخمل‌بافی که دو شغل متفاوت است، مخمل‌دوزی جزو مشاغل ثبت‌محور بوده، اما مخمل‌بافی بر اساس تشخیص دستگاه مربوطه یعنی وزارت صنایع دستی و گردشگری باید مجوزمحور باشد که این تصمیم مرتبط به وزارت کار نیست.

مسئول دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: مشاغلی که مجوزمحور هستند، متقاضی تقاضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه ثبت می‌کند و دستگاه مربوطه هم مکلف است ظرف سه روز تقاضای او را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کند و در صورت داشتن شرایط مجوز به راحتی صادر می‌شود.

امام‌دادی در خصوص روند صدور مجوز مشاغل خانگی افزود: سامانه مشاغل خانگی تازه راه‌اندازی شده و به زودی ویرایش جدیدی از این سامانه با امکانات بیشتر رونمایی می‌شود، اما با این سامانه موجود در ظرف مدت کوتاه 5 هزار مجوز برای مشاغل خانگی صادر شده است.

وی اضافه کرد: مشاغلی که به صورت ثبت‌محور و خوداظهاری است، از متقاضی تعهدی در سامانه گرفته می‌شود که اطلاعات اظهارشده درست بوده و اگر بعد از راستی‌آزمایی و ورود ناظر مشکلی ایجاد شود، مجوز صادرشده باطل می‌شود و تعهدی که ارائه شده یک محمل قانونی دارد که بتوان به وسیله آن تعهد در صورت مغایرت اطلاعات آن مجوز باطل شود.

مسئول دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برخی از مجوزهای صنایع دستی امکان اجرا در فضای آپارتمانی یا منزل مسکونی ندارد و طبق تشخیص دستگاه مربوطه باید مجوز گرفته شود، اما برخی از رشته‌ها در فضای آپارتمانی و یا منزل مسکونی قابلیت اجرا دارد و نیاز به اخذ مجوز نیست و فقط با ثبت محوری و ثبت مشخصات مجوز خود به خود صادر می‌شود. برخی رشته‌ها هم همگن هستند مانند نواردوزی، رودوزی و رشته‌های مرتبط با آن که نیاز به مجوزهای گوناگون ندارد، اما برخی از مشاغل متفاوت است مثلا کسی که مجوز پرورش قارچ گرفته نمی‌تواند مجوز دستی منبت کاری هم بگیرد، اما کسی که مجوز منبت کاری دارد، می‌تواند معرق‌کاری هم انجام دهد.

امام‌دادی همچنین گفت: در زمینه صدور مجوز برای محصولات غذایی و بهداشتی حتما مجوز از دستگاههای مربوطه باید صادر شود چون بحث سلامت مردم شوخی بردار نیست و باید مجوزهای مرتبط بهداشتی حتما صادر شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا