اخبار جهان در حوزه قارچ

رویش قارچ برای نجات مردم فلسطین

با وجود خطر حملات شهرک نشینان ما قارچ را از وادی قنا جمع‌آوری می‌کنیم

رویش قارچ برای نجات مردم فلسطین، زنان کرانه باختری، این روزها به دلیل فراوانی رویش قارچ در کوه‌پایه‌ها بسیار خوشحالند و با شادی از چیدن و فروش قارچ برای پداخت بدهی‌ها، افزایش درآمد و بهبود اقتصاد خانواده کمک می‌گیرند.

کوه‌های کرانه باختری مزین به گیاهان علفی بسیاری مانند زالزالک، نخود، خرفی، شاهی، ختمی و سایر گیاهان وحشی است که در آن به وفور می‌رویند. اما به دلیل شهرک‌های اسرائیلی فراوانی که در منطقه است، دسترسی به آن برای فلسطینیان ممنوع شده است. به همین دلیل فشار بسیاری بر مردمان صاحب و مالک این سرزمین وارد می‌شود.

اما در ماه گذشته، قارچ که در بین مردم بومی به فاقا معروف است، به میزان زیادی در کوه‌ های کرانه باختری در محدوده قلمروی فلسطینیان رشد کرده و مردم این منطقه را غرق در شادی نموده است.

فیضه هویتات از کشاورزان ساکن در تورموسایا در شمال رام الله می‌گوید: «خداوند باران را به ما ارزانی داشته و ما گیاهانی مانند مریم گلی، آویشن، قارچ خوراکی را می‌چینیم و به قیمت مناسبی می‌فروشیم.» قارچ هم اکنون، نسبت به سایر گیاهان کوهستانی فراوانتر است و تقریبا تمامی کرانه باختری پر از قارچهای خوشمزه و تازه است.

ناصر ابوجمعه اهل دیر استیه در غرب سلفیت هر روز صبح برای چیدن گیاه قارچ عجله می‌کند و آن را به قیمت هر کیلوگرم 30 مثقال می‌فروشد.  البته این کار چندان هم بی خطر نیست! او می‌گوید: « با وجود خطر حملات شهرک نشینان، ما قارچ را از وادی قنا جمع‌آوری می‌کنیم و برای فروش آن در بازار رام‌الله و نابلس و همه مشتریانی که آن را می‌خواهند، به بازار عرضه می‌کنیم.» وی ادامه داد: مشتریان قارچ های طبیعی را به قارچ های کشت شده در مزارع و سالن های پرورش قارچ ترجیح می‌دهند و گاهاً از طریق ارتباط قبلی به آنها فروش صورت می‌گیرد.

اما اسرائیل به شهرک‌ سازی بسنده نکرده و علاوه بر ایجاد مزارع قارچ بزرگ با محصولات صادراتی، به این محدود درآمد موسمی فلسطینی‌ها هم رحم نمی‌کند. روزبه‌روز با گسترش شهرکها دسترسی بومیان فلسطینی به قارچها کمتر می‌شود و منابع محدودتری در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وصفیه جرادت یکی از کشاورزان منطقه، از قیمت خوب قارچ و رویش قارچ برای نجات مردم فلسطین می‌گوید: «این قارچهای وحشی که در میان کوه ها به طور طبیعی بدون دخالت انسان رشد می‌کند، طرفداران زیادی دارد.» تامر دویکات، اقتصاددان از رام‌الله معتقد است: «بهبود اقتصاد خانگی در حومه کرانه باختری برای قشر فقیر بسیار مهم است و استفاده از گیاهان وحشی مختلف اقتصاد خانه را تقویت می‌کند، اما این که چه قدر موثر است به سختی قابل اندازه‌گیری خواهد بود. »

زنان فروشنده قارچ، در بازارهای سبزیجات در رام الله، اورشلیم، نابلس، الخلیل و بقیه شهرهای کرانه باختری دیده می شوند، عبیر ساوالمه، یک فعال فمینیست از رام الله، می‌گوید که اکثر کسانی که در کوه‌ها پرسه می‌زنند، گیاهان وحشی می‌چینند و سپس آنها را در بازارهای شهرهای بزرگ کرانه باختری به فروش می‌رسانند، زنان فقیر حومه فلسطین هستند که از خانواده های کم بضاعت خود حمایت می‌کنند. وی ادامه داد: «نرخ فقر در روستاها بالاست و زنان کشاورز را می‌توان در بازارهای رام الله، نابلس و بازارهای مردمی شهرهای کرانه باختری که مملو از گیاهان وحشی و قارچ است، مشاهده نمود.»

منبع: https://felesteen.news

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا