اخبار عمومی و گزارش

سود قارچ دنبلان خراسان شمالی

خیل جویندگان قارچ به مانه و سملقان هجوم آورده‌اند

سود قارچ دنبلان خراسان شمالی(مانه و سملقان)، دنبلان برگرفته از واژه دنبالان، در زبان ترکی آذربایجانی، به معنی برآمده، متورم و برجسته است و به زمینی برآمده و پف‌کرده اشاره می‌کند که این قارچ در زیر آن پنهان است.

به گزارش خبرگزاری هاگ، قارچ دنبلان که از آن به‌عنوان الماس آشپزخانه یاد می‌شود و از گران‌بهاترین خوراکی‌های دنیاست در دامنه کوه‌های شهرستان مانه و سملقان، راز و جرگلان و اطراف حصار گرمخان خراسان شمالی به‌وفور یافت می‌شود.

واسطه‌هایی که مثل قارچ می‌رویند

علی‌رغم شرایط جوی و کمبود بارشی که در ۵ سال گذشته خراسان شمالی با آن مواجه بود، اما امسال بارندگی‌ها رکورد شکست و همین امر موجب افزایش رویش قارچ دنبلان هم شد به‌طوری این روزها در هر گوشه استان برخی به دنبال جمع‌آوری این قارچ هستند.

طبق گفته‌های آقای یوسف محمدی، از ساکنان روستای «اَمَند» در مانه و سملقان: امسال این قارچ دیرتر از همیشه سر از خاک درآورده است و این روزها که هوا بهتر شده خیل جویندگان قارچ هم به مانه و سملقان هجوم آورده‌اند.

او در سخنان خود اضافه کرد: سال‌های قبل بارندگی اندک و به‌تبع آن قارچ دنبلان نیز کمتر بود و همین امر سبب افزایش قیمت فروش آن حتی تا کیلویی ۳ میلیون ریال شد. سود قارچ دنبلان خراسان شمالی.

قیمت متغیر قارچ دنبلان

او با اشاره به متغیر بودن قیمت فروش قارچ دنبلان، گفت: امسال این قارچ را از کیلویی ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار ریال نیز فروخته‌ایم. وی در پایان سخنان خود این نکته را خاطرنشان کرد که: این قارچ‌ها را جویندگانی که از خارج استان می‌آیند، بعد از خرید از محلی‌ها با چند برابر قیمت به رستوران‌های تهران، کیش و شهرهایی مانند شیراز و اصفهان می‌فروشند و درواقع بهره اصلی را افرادی می‌برند که این قارچ را از ما خریده‌اند.

همراه ما باشید با گزارشی از رویش قارچ دنبلان شهرستان مانه و سملقان ايران( ۲۹ مهر ۱۳۹۹ )

 

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا