خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟

رژیم غذایی در زمستان باید چگونه باشد؟ یک متخصص علوم تغذیه ضمن تشریح راهکارهای تغذیه‌ای برای فصول سرد سال، بر مصرف به اندازه میوه‌ها و سبزیجات تاکید کرد و گفت: علاوه بر اینکه میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان بدن را تامین می‌کنند، به علت دارا بودن فیبر بالا دفع آلاینده‌ها را از سیستم گوارشی افزایش می‌دهند.

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا، دکتر آرزو رضازاده، گفت: به طور کل نیازهای تغذیه‌ای ما در شرایط مختلف سال چندان تفاوتی ندارد؛ البته رهنمودهای تغذیه‌ای ایران توصیه می‌کند ما روزانه به میزان کافی از گروه غذایی اصلی نان و غلات،‌ میوه و سبزی و گروه‌هایی که حاوی پروتئین بالایی هستند نظیر حبوبات،‌ تخم مرغ، گوشت و لبنیات استفاده کنیم و در هر گروه هم موارد مختلف را مصرف کنیم. به طور مثال در گروه میوه‌ها فقط به یک نوع میوه خاص اکتفا نکنیم و تنوعی از انواع میوه‌های فصل را دریافت کنیم.

او ادامه داد: یک نکته مهم در فصل سرد سال دریافت مواد غذایی با محتوای آنتی اکسیدانی بالا است. در فصول سرد سال به دلیل قرار گیری بیشتر در محیط‌های بسته احتمال سرایت عوامل ویروس و باکتریایی افزایش می‌یابد و از طرفی در روزهای زمستان به دلیل خشکی هوا رطوبت لایه مخاط دستگاه تنفسی کاهش یافته و توان این لایه برای دفع ذرات میکروبی و ویروسی کاهش یافته و افراد مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند؛ بنابراین آنتی‌اکسیدان‌ها به مقاوم شدن بدن ما در برابر این شرایط کمک می‌کند.

این متخصص علوم تغذیه،‌ تصریح کرد: میوه‌ها و سبزیجات زرد،‌ نارنجی و قرمز،‌ سرشار از ویتامین A و پیش‌سازهای آن هستند؛ انواع مراکبات،‌ خرمالو، کدوحلوایی و هویج سرشار از پیش‌سازهای ویتامین A هستند. اقلام غذایی سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، فلفل شیرین تازه همراه غذا،‌ سبزیجات برگ سبز نیز به شدت توصیه می‌شود تا آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن ما را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه در این فصل به دلیل افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا ما مستعد دریافت موادی هستیم که حالت اکسیداتیو دارند،‌ اظهار کرد: بنابراین توصیه می‌شود مواد شامل آنتی‌اکسیدان مصرف کنیم. در کنار آن برخی مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد حاوی سلنیوم و گوگرد خاصیت سم زدایی دارند. موادی مانند سیر و پیاز می‌توانند سیستم سم زدایی بدن را تقویت کنند. مصرف منابع حاوی سلنیوم مانند انواع مغزها،‌ مواد گوشتی و برخی از میوه‌ها مثل موز و قارچ به شدت توصیه می‌شود.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: همچنین منیزیم به عنوان ماده‌ای شناخته می‌شود که دفع کننده سربی است که در شرایط آلایندگی هوا در معرض آن قرار داریم. منیزیم در انواع سبزیجات با برگ تیره و سبوس غلات موجود است بنابراین؛ توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۵ سهم از سبزیجات رنگ تیره حتما مصرف کنید زیرا دارای فیبر بالایی هم هستند که دفع آلاینده‌ها را از سیستم گوارشی افزایش می‌دهد. هر سهم سبزیجات به اندازه یک لیوان سبزیجات خام خورد شده یا نصف لیوان سبزیجات پخته شده و یا یک عدد هویج یا هر سبزیجات متوسط دیگر است. به طور کلی اگر روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کنیم فیبر کافی به بدن می‌رسد و از مزایای آن بهره‌مند می‌شویم.

منبع: ایسنا

جهت آگاهی از خواص قارچ، با هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا