خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

رژیم مناسب برای پیشگیری از سنگ کلیه

معرفی مواد غذایی برای پیشگیری از عود سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع است که دفع آن و درد ناشی از آن کابوسی برای افراد مبتلا به آن می‌باشد. سنگ کلیه از رسوب کانی‌ها و مواد معدنی موجود در ادرار انسان تشکیل شده، و اغلب در خود کلیه و زمانی که ادرار غلیظ باشد، تشکیل می‌گردد؛ اما ممکن است در قسمت‌های دیگر مجاری ادراری نیز تشکیل شود.
اگر سنگ کلیه کوچک باشد، دفع آن ممکن است راحت باشد؛ ولی دفع سنگ‌های بزرگ غالبا بسیار دردناک و عذاب‌آور بوده و ممکن است حتی با خونریزی همراه باشد. (البته آسیب‌های ناشی از آن معمولا دائمی نیست). اما همانطور که همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر بهتر است با آن دسته از مواد غذایی، که از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می‌کنند، آشنا شوید تا این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از بیماری سنگ کلیه در امان بمانید.

مصرف قارچ خوراکی، انواع میوه‌ها و سبزیجات دارای پتاسیم بالا همچون موز، پرتقال، گریپ فروت، زردآلو،، نخود فرنگی، خیار و کدو سبز سبب پیشگیری از سنگ کلیه می شود.

اصلی ترین عامل تشکیل سنگ کلیه نوشیدن آب کم و ادرار کمتر از یک لیتر در روز می باشد. مواد غذایی مانند قارچ ها و انواع سبزیجات حدود 90 درصد از آب تشکیل شده اند از اینرو مصرف آنها باعث رسیدن مقدار آب بیشتر به بدن می شود. همچنین قارچ دارای پتاسیم نیز می باشد. متأسفانه افرادی که یکبار سنگ کلیه داشته اند، با حدود ۳۰ درصد احتمال تشکیل مجدد سنگ در عرض 5 سال روبرو هستند.

بررسی متخصصان سایت تخصصی مایوکلینیک از داده‌های مربوط به پرسشنامه بیماران مبتلا به سنگ کلیه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ نشان داد که عمدتا افرادی دچار عود سنگ کلیه می‌شوند که میزان کلسیم و پتاسیم بدن آن‌ها کاهش یافته باشد. میزان پایین کلسیم و پتاسیم عود مجدد سنگ کلیه را پیش بینی می‌کند. پس از تعدیل عوامل غیر رژیمی، کاهش کلسیم همچنان یک عامل پیشگیری از سنگ کلیه بود.

این بیماران باید رژیم غذایی خود را اصلاح و بیشتر مواد غذایی مصرف کنند که حاوی پتاسیم و کلسیم زیادی باشد تا از رسوب مواد معدنی و تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود.

سنگ کلیه بر حسب مواد معدنی تشکیل دهنده آن انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها موارد زیر می باشد:

  • سنگ کلسیم
  • سنگ اسید اوره
  • استرویت
  • سیستین

البته باید از عادات بد غذایی و مواد غذایی که باعث تشدید این بیماری میشوند را در حد توان کنترل یا آز انها دوری نمود. چاقی ، رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک و گلوکز ، پرکاری غده تیروئید، مصرف داروهای حاوی کلسیم و مواد غذایی حاوی اگزالات (چیپس – شکلات – بادام زمینی – چغندر – اسفناج )سبب تشدید این بیماری میگردند.

سایر خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا