کارآفرینی در حوزه قارچ

زحمت کم، درآمد خوب؟! واقعیت دارد؟

پرورش قارچ خوراکی در منطقه سیستان

زحمت کم، درآمد خوب آیا واقعیت دارد؟ منطقه سیستان از ظرفیت های باغی، زراعی و کشاورزی فراوانی برخوردار است اما کشت برخی محصولات از جمله محصولات جالیزی به دلیل نیاز به منابع آبی و قیمت ارزان برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست از این رو پرورش محصولات جایگزین و سودآور به عنوان یک راهکار علاوه بر تولید درآمد بالا برای کشاورز به کاهش نرخ بیکاری در منطقه نیز کمک می کند.

زهرا میر ساکن شهر «محمد آباد» شهرستان هامون ، اظهار داشت: کار پرورش قارچ را از اواخر بهمن ماه سال گذشته با تهیه ۵۰۰ کیلو کمپوست آغاز کردم.

این شهروند سیستانی افزود: قارچ کشت شده در اوایل فروردین ماه آماده برداشت شد، همچنین برای پرورش قارچ مساحت ۱۲ متر هم کافی است.

وی تصریح کرد: قارچ دکمه ای بعد از دو ماه و نیم ماه به عمل می آید و در هر تن کمپوست ۲۵ تا ۴۰ درصد قارچ یعنی یک تن ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلو برداشت می شود.

پرورش قارچ
پرورش قارچ زحمت کم درآمد خوب

زهره پودینه، مسئول طرح کارآفرینی و مهارت آموزی پرورش قارچ خوراکی و دارویی دانشگاه زابل، اظهار داشت: پرورش قارچ به عنوان شغلی زودبازده با هر میزان سرمایه ای امکان پذیر است و به دلیل اینکه در فضای بسته انجام می شود نیازی به زمبن کشاورزی ندارد.

وی افزود: همچنین به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه تهیه کمپوست نیازی به واردات مواد اولیه ندارد بنابراین مورد تحریم ها نیز قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: کار پرورش قارچ دارویی «ارینجی» برای نخستین بار در استان در فضایی به مساحت ۱۲ متر در مهر ۹۹ آغاز شد و اکنون نیز ادامه دارد.

مسئول طرح کارآفرینی و مهارت آموزی کشت قارچ خواکی و دارویی دانشگاه زابل گفت: مرکز کشت قارچ گانودرما نیز در دانشگاه زابل در مهر ۹۹ افتتاح شد و اکنون از هر تن کمپوست گانودرما ۵۰ کیلو قارچ گانودرما برداشت می شود.

وی افزود: سالن چهار تنی کشت قارچ هم در سال ۹۹ در دانشگاه زابل راه اندازی شد و سالانه ۶ تن و ۴۰۰ کیلو قارچ در آن تولید می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیرمن میخوام یک کسب وکاربادرآمدخوب راه بندازم میشه لطفاشماره تماسی ازخانم پودینه بهم بدین
    من زاهدان هستم ولی اگربرای آموزش نیازباشه میام زابل

    1. سلام و عرض ادب
      ما متاسفانه شماره ای از ایشان در اختار نداریم
      ولی فکر کنم با سرچ در اینترنت بتوانید شماره ایشان را پیدا کنید
      همچنین در اینستاگرام نیز سرچ نمایید شاید صفحه داشته باشند و از اون طریق بتوانید باهاشون ارتباط برقرار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا